לא משנה כמה נשתדל, קצרה היריעה מלתאר את כל עשייתו של אורי גוטליב בשדה היצירה והתרבות הישראלית. היו שנים שגוטליב, שהחל את דרכו המקצועית בלהקות "צופי תל אביב" ו-"צעירי תל אביב", ניבט אלינו מכל יצירת מקור ישראלית - החל מהנחיית רצועת בידור יומית בערוץ ביפ ז"ל וכלה בהשתתפות בתוכניות טלוויזיה, סרטים והצגות.



בין תפקידיו הבולטים לאורך השנים אפשר למנות את השתתפותו בסרט "ללקק ת'תות" של אורי ברבש, בפינת "על הברזלים" ב"זהו זה", בסדרת הנוער "עניין של זמן", בסדרת הסאטירה "אחד העם 1" ובהצגה "משחקים בחצר האחורית" שכתבה עדנה מזי"א. ועם כל זאת ודווקא בשל כך, אנחנו מגיעים למצב שנשאלת השאלה - לאן הוא נעלם לאחרונה?



"לגבי העניין שלא רואים אותי לאחרונה זה קורה ממספר טעמים", הוא עונה, "אחד, אני מתחזק שלישייה עם שי גולדשטיין ולאה לב ברדיו 103 כל בוקר, כל בוקר, כל בוקר, ובימי ראשון ורביעי אני יחד עם אסף הראל בתוכנית שלו, שבעיני היא מאוד חשובה ומאוד ראויה, וחבל לי שלא רואים אותה מספיק".



מאיזו בחינה התוכנית הזאת חשובה?


"התוכנית של אסף הראל, שאותו אני מכיר מימינו ביחד ב'שוטטות', היא תוכנית אירוח משונה אבל מצחיקה. הצטרפתי אליה בשמחה, כי הקול הזה של האנשים פחות ופחות מושמע, ואם הוא כבר מושמע, אז הוא מושמץ. אני חושב שמותר וצריך להגיד את הדברים. לפעמים אסף מותח את הגבול, אבל זה אחד מהכוחות שלו.



"אני עושה שם דמויות שקשורות באקטואליה, וביחד אנחנו מנסים לפתוח את העיניים והאוזניים גם של צופים מהימין וגם מהשמאל, וגם פשוט להצחיק מול תוכניות מפוצצות רייטינג שאני פחות אוהב".



היית יכול לראות את עצמך מנחה תוכנית כמו זו של אסף הראל?


"אני חייב להגיד שעשיתי משהו שהזכיר את זה לפני כמה שנים, קראו לתוכנית 'עד כאן', והיא שודרה בזמנו ב-yes במשך כמה חודשים. זו הייתה תוכנית אירוח סאטירית-פוליטית-חברתית, אני מוכרח להגיד שהיה לה המון פוטנציאל, ואם לא היו עוצרים אותנו מהסיבות הלא נכונות יש מצב שעד היום הייתי מנחה אותה. "אני חושב שהייתי שמח לעשות תוכנית כזאת גם היום, צריך צוות מאוד גדול ומיומן כדי להצליח, אז אם למישהו יש רצון שדבר כזה יקרה, שידבר איתי".



אורי גוטליב בתכניתו של אסף הראל. צילום מסך



בזמנו עשית תשדירי שירות למפלגת מרצ, אתה יכול לראות את עצמך היום משתבץ בין מובילי המאבקים החברתיים פוליטיים?


"זו שאלה גדולה. בתוכנית הבוקר שלנו אנחנו מגיעים למאות אלפי אנשים, אז אני מניח שזה המקום הבא שבו אני ארצה להגיד כמה דברים. היום זה מאוד מסובך להביע את הדעה שלך, מהירות התגובה וחוסר ההקשבה הם עצומים, אז אני מוצא את עצמי חושב קצת יותר לפני אבל לגמרי לא סותם את הפה".



להשתעשע עם הרוע



בסרטו החדש של איתן ענר, "לב שקט מאוד", בכיכובה של אניה בוקשטיין, שעולה בסוף השבוע לאקרנים, מגלם גוטליב את ההפך הגמור מהטייפ-קאסט הקומי/ההזוי שלו. "בסרט 'לב שקט מאוד', איתן ענר, הבמאי הטוב שעבדתי איתו, ביקש ממני לעשות תפקיד קצת לא אופייני ואפל - פקח חניה דתי, שמתעלל נפשית במי שלא מסכים להתנהג כיהודי כשר", הוא מספר. "זה תפקיד מאוד חזק ושקט, שהאמת, היה לי די נעים לשחק אותו. רוע במשחק זה משהו שקיים בתוך המון אנשים, ואני ממש שמח שיכולתי להשתעשע עם הרוע של התפקיד בסרט הזה".





מהתפקיד ניכרים בך בגרות ושלווה, שלא אופייניים לגוטליב הנשכני והציני.


"נכון, איתן היה כל כך שלו והבימוי שלו כל כך רגיש ונותן ספייס, שיכולתי לשחק ככה דמות שקטה ואולי אפילו חזקה די בקלות. זה נחמד לשחק לפעמים דמויות רציניות, דרמטיות, למרות שעל הסט לא ויתרתי ובכל הזדמנות בין הטייקים ניסיתי עדיין מאוד להצחיק את החבר'ה. אני ממש שמח על ההזדמנויות שיש לי בחיים שלי, הרגילים והמקצועיים, שכמעט כל יום אני נקרע מצחוק".



גם הלב שלך לא שקט?


"הלב שלי לא שקט מהסיבה הברורה שאנחנו חיים בתקופה משוגעת, שקשה לדבר וקשה עוד יותר להקשיב ושיש פערים עצומים בין האנשים. אני עדיין לא מבין איך זה שאנחנו כל כך מהירי תגובה ומהירי חמה. לפעמים בא לי להגיד משהו אבל אני חושב 100 פעם כי האופציה שאני אכעיס מישהו או לא אצליח להסביר את עצמי מספיק טוב היא מאוד קיימת".



אורי גוטליב ואניה בוקשטיין ב"לב שקט מאוד". צילום: מוש משעלי



בסדרה "שוטטות" גילמת כתב דתי, ובסרט אתה מגלם פקח דתי, שלא בדיוק מחמיא למגזר. מה יש לך עם דמויות חרדיות?


"אני לא כתבתי את הסרט, אבל הסיפור שבו מישהו כופה על מישהו אחר את הדעה שלו, הוא משהו שכולנו מכירים טוב מאוד. אני לא מומחה לדת אבל רואה ויודע שיש זרמים ביהדות שמנסים לעשות הכל ולפעמים בכוח על מנת שילכו בדרך שלהם. אותם דתיים לא נראה לי יצפו בסרט, אז אני לא חש שתהיה להם בעיה איתו. לפעמים מקצינים בסיפורי קולנוע בשביל להעביר נקודה כלשהי. אני מניח שיהיו מספיק צופים שיבינו שזה סרט, ושלא כל הדתיים הם מהסוג הרע, אני עדיין מרגיש שהנושא של שנאת השונה ממך הוא חשוב וטוב שאיתן עשה סרט כזה.



אני אוהב דמויות שהן שונות ממני באופן רציני, אני לא שונא דת ולפעמים משתעשע ברעיון של היהדות כמשהו לחקור בו, אבל בעיקר כיף ונעים לשחק משהו שאתה לא בחיי היום-יום שלך. ערס זה גם כיף לשחק. אמרו לי פעם שתמיד אפשר לחזור בתשובה, ואם כן, תזכה בגן עדן. יש לי תוכנית שאם אהיה על ערש דווי ועדיין לא דתי, אחזור בתשובה כמה דקות לפני מותי, ואז אני פיקס לעולם הבא. אבל עכשיו כשגיליתי את זה אז אולי אני צריך לחשוב פעמיים".



ימי הרדיו



"כבר מלא שנים אני רוצה לעשות רדיו", מסביר גוטליב את מסירותו הרבה לתוכנית הרדיו שבה הוא משתתף, "ב-103 השתתפתי בימי חמישי בתוכנית של שי ודרור, מאוד אהבתי לעשות את זה והתחלנו חיבור טוב בינינו ולפעמים גם באו אורחים והצטרפו. במקביל קיבלתי לעשות תוכנית יומית בשם 'הגוטליבים' עם אחי המתוק יריב ברדיו 'מהות החיים'. ניסינו להביא לשם אלטרנטיבה לתוכניות הבוקר הגועשות והיה נהדר. כשדרכיהם של שי ודרור נפרדו, קיבלתי הזדמנות לעשות עם לאה לב - הסטנדאפיסטית הכי חכמה, מצחיקה וצעירה שאני מכיר - ושי גולדשטיין, תוכנית יומית בשם 'מועדון ארוחת הבוקר'. מאז אני שם, נהנה בטירוף ועדיין לא מאמין שאני קם בחמש בבוקר. אני מניח שאני מוכן לילד עם חוסר שעות השינה הזה".



לאה לב. צילום: גיא גלעד



כרגע הז'אנר הכי חם הוא סדרות דרמה על חייהם המביכים של סלבס, זה משהו שנראה אותך עושה?


"לפני כמה זמן כתבתי עם חבר, אורי כץ, סדרה על בחור ג'ינג'י, אב כושל עם עסק משפחתי להכנת סרטי תדמית לחברות קטנות. אני רואה בזה משהו מוקומנטרי אבל בהחלט לא מתעניין כרגע בסדרה על חיי, אפילו שחבל לך על הזמן כמה הם מעניינים".



וריאליטי?


"השתתפתי לפני כמה זמן בתוכנית 'גולשי ספות' - דוקו-ריאליטי של הוט. נסענו ירון ברובינסקי ואני לקולומביה, התארחנו אצל משפחות משונות וטובות ועניות מהשורה הראשונה של הקולנוע הקולומביאני, 24 שעות המצלמה הייתה עלינו. עברתי שם חוויה חזקה, דברים קיצוניים מול המצלמה, והתגובות היו מאוד טובות. רק על מה שעברתי בסדרה הזאת אפשר לעשות כתבה שלמה. אבל באנו לדבר על 'לב שקט מאוד'. אין לי לב שקט מאוד, אבל הסרט הוא לא עלי, אני רק משחק שם פקח חניה סדיסט קצת".