נשיא מקסיקו, אנריקה פנה נייטו, לא מתכוון לעזור לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לממש את תוכניתו להקים חומה בין שתי המדינות. נייטו הגיב הלילה (חמישי) לצו הנשיאותי עליו חתם טראמפ, שמאפשר את בניית החומה, ואמר כי הוא "דוחה את ההחלטה של ארצות הברית לבנות אותה". 



נייטו הורה ל-50 הקונסולים של המדינה בארצות הברית לספק סיוע משפטי למהגרים המקסיקנים מצפון לגבול, ואמר, כי "היכן שיש מהגר מקסיקני שזקוק לעזרתנו, אנחנו נהיה שם"


עדיין לא ברור אם הפגישה המתוכננת בין נייטו לטראמפ, ביום שלישי בשבוע הבא, אכן תצא לפועל, לאור המתיחות בין שתי המדינות, אם כי שר החוץ של מקסיקו, לואיס וידגראי, אמר כי נכון לעכשיו היא אמורה להתקיים. נייטו עצמו אמר כי הוא יחליט אם לפגוש את עמיתו האמריקאי על בסיס הדוחות של גורמי הממשל המקסיקנים. 

כאמור, אתמול חתם טראמפ על הצו השנוי במחלוקת, זאת אחרי שביום שלישי בלילה, הכריז בחשבון הטוויטר שלו כי "יום גדול בסוגיות של ביטחון לאומי מתוכנן מחר. בין שאר הדברים, אנחנו נבנה את החומה!". היום, בעת שהגיע לביקור במשרד להגנת המולדת, הוא חתם על הצו שמפנה השקעות פדרליות לטובת הקמת החומה המדוברת בגבול הדרומי.
 
לאורך כל קמפיין הבחירות שלו, הצהיר טראמפ כי הוא מתכוון לבנות חומה בגבול עם מקסיקו על מנת לעצור את זרם הפליטים הבלתי חוקיים שמסתננים לתוך ארה"ב. הוא הכריז כי הרשויות במקסיקו הן שישלמו על החומה, וזאת על אף שבממשלה במקסיקו סיטי הבהירו כי אין להם כוונה לעשות זאת. 
 
לפי נתוני משרד החשב הממשלתי, כל העלות של כל מייל של גדר חד שכבתית בגבול שמשתרע על פני 2,000 מייל תגיע לסכום של 6.5 מיליון דולר, בנוסף ל-4.2 מיליון דולר לכל מייל של דרכים וגדרות נוספות. זאת, מבלי לכלול את התחזוקה השוטפת של הגדר.
 
גורמי ממשל ציינו כי בימים הקרובים צפוי טראמפ לחתום על צו נוסף שיצמצם את מספר הפליטים שיכולים להשתקע בארה"ב מ-100 אלף ל-50 אלף בשנה, כאשר המטרה היא לעצור את כניסת הפליטים מסוריה. צו נוסף אמור להקפיא לתקופה בלתי מוגדרת את הוויזות לאזרחים של מדינות מוכות טרור או מדינות שבהן לא יכול להתקיים תהליך סינון ראוי, כמו סוריה, איראן, עיראק, לוב, סומליה, סודן ותימן. השהיית הוויזות אמורה להימשך עד אשר יגובש מנגנון חדש שיאפשר לבצע את הסינון המוקדם.