אילו מאכלים מחזקים את המערכת החיסונית בגוף? ואילו מאכלים מחלישים אותה?
"יש שלושה דברים שעליהם צריך להקפיד כדי לחזק את המערכת החיסונית: חלבונים, ויטמין C ואבץ. מערכת החיסון עשויה מחלבונים, וחוסר בחלבון בתזונה היומיומית עלול להחליש את תפקוד מערכת החיסון. החלבונים האיכותיים ביותר נמצאים בביצים, בשר ודגים, מוצרי חלב וגבינות, גם בסויה וקטניות. בנוגע לויטמין C, הכמות הנדרשת היא 60 מ"ג ליום, ואפשר לקבל אותה מפלפל אדום או כתום אחד בכמות של 300 מ"ג. ברבע פלפל אדום כבר יש יותר ממה שצריך ליום. גם בתפוז אחד יש יותר. מזונות נוספים עשירים בוויטמין C הם גויאבה, קיווי, תות שדה ועגבנייה. כדאי לדעת שעדיין לא הוכח מבחינה מדעית שכמויות עצומות של ויטמין C כמו שיש בתוספים וטבליות עוזרות במניעת מחלות. האבץ עוזר למערכת החיסון להילחם בווירוסים שונים, והוא נמצא בבשר, ביצים, אגוזים, קטניות וגם בשיבולת שועל. לילדים שלא נוטים לאכול את המזונות הללו אפשר לתת תוספים. עדיף להתמקד במולטי ויטמין לילדים שמכיל אבץ, ולאו דווקא בטבליות ויטמין C. ומה מחליש את המערכת החיסונית? תזונה לא נכונה עתירת פחמימות ריקות, כמו קמח לבן וסוכרים עם הרבה שומן תעשייתי, גם מגבירה מצבי דלקת ומחלישה את מערכת החיסון וגם גורמת לחסרים תזונתיים, שמחלישים את מערכת החיסון".

אני אוכלת גבינה צפתית מעודנת שעליה כתוב כי היא מכילה 780 מ"ג נתרן. האם מדובר בכמות רבה מדי של נתרן?
"חשוב לדעת ש-1,200 מ"ג נתרן שווה לחצי כפית מלח. בדרך כלל בגבינות בולגריות יש יותר מ-1,200 מ"ג נתרן, ולכן, 750 מ"ג נחשבת לכמות פחותה יחסית, אבל זו עדיין כמות גדולה. למעשה, אם את אוכלת רק 100 גרם של גבינה צפתית, את כבר אוכלת כמות של 780 מ"ג נתרן. ההמלצה לכמות הנתרן ביום היא פחות מ-1,600 מ"ג אבל רוב האנשים אוכלים כ-2,000 מ"ג ויש כאלה שאף יותר מ-5,000 מ"ג ביום. לכן, צריך להיזהר ולא לאכול כמות גדולה מהגבינות הללו, כי זה עלול להצטבר עם מוצרים אחרים שאת נוהגת לאכול במשך היום. כמו כן כמות נתרן רבה מדי לא טובה ללחץ הדם".

אני מאוד אוהבת לאכול אבוקדו, אבל חוששת כי יש בו הרבה שומן. איך בכל זאת אוכל להוסיף זאת לתפריט הדיאטה שלי?
"האבוקדו מכיל כ-160 קלוריות ל-100 גרם. באבוקדו בינוני יש בערך 300 קלוריות, ומכיוון שמדובר בכ-14% שומן, צריך לאכול אותו כתחליף למנת השומן שאת נוהגת לאכול ביום. למשל, כף אבוקדו במקום כפית שמן שאת מוסיפה לסלט. אם את בכל זאת רוצה לאכול כמות גדולה יותר מהאבוקדו, את יכולה לאכול אותו ללא לחם ולהוסיף לארוחה ביצה וסלט בלי שמן, כך יש לך ארוחה שלמה ומזינה, שמתאימה מאוד לערב".

אבא שלי היה נוהג לבשל את הארטישוק עם העלים שלו, ואז היינו טובלים את העלים במלח ואוכלים את הקצה הבשרי שלהם כנשנוש. האם זה יכול להיות נשנוש בלילה מול הטלוויזיה מבלי לפגוע בדיאטה?
"כמובן, את יכולה לנשנש את עלי הארטישוק חופשי ללא הגבלה, כי בעלים שאת נוגסת למעשה אין כלום, ורק בתחתית הארטישוק, בלב שלו, יש כ-20 קלוריות בלבד. אמא שלי גם הייתה נוהגת לתת לנו לאכול את הארטישוק, כי הוא מכיל כמות יפה של ברזל. בשני לבבות של ארטישוק יש ברזל כמו במנה אחת של חזה עוף. לכן, את יכולה להמשיך לנשנש את עלי הארטישוק בלי כל חשש, אין לכך משמעות מבחינת הקלוריות, והוא רק מוסיף לבריאות".

אני בת 63, חולת סוכרת ומזריקה שלוש פעמים ביום אינסולין נוסף לכדורים. אני נוהגת לשתות כעשר כוסות קפה ביום עם סוכרזית אחת ורוצה לדעת איזה סוג של ממתיק מותר וכדאי לי לשים במשקה?
"הייתי מעדיפה שתשתי את המשקאות החמים ללא כל ממתיק. אומנם זה קשה בתחילה, אבל לאחר כשלושה ימים כבר מתרגלים לטעם. אם בכל זאת את חייבת להוסיף סוכרזית, תקראי היטב את האותיות הקטנות על האריזה, אם כתוב שהממתיק עשוי מסוכרלוז, אז זה בסדר ועדיף על שאר הממתיקים. עשר כוסות קפה ביום עם תוספת של ממתיק זו כמות רבה, ואני ממליצה לך לנסות להפחית".

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, כל יום שישי ב-12:00 ב-"103FM"