בזמן שערים רבות באירופה מנהלות מאבק נואש בירידה הניכרת בכמויות התיירים שנמנעים מלהגיע אליהן בשל גל הטרור שפוגע ביבשת בחודשים האחרונים, בברצלונה שבספרד דווקא מתמודדים עם בעיה הפוכה: עומס של תיירים שמציפים את העיר מדי שנה. 1.6 מיליוני התושבים שגרים בעיר התיירותית החלו להפגין לאחרונה נגד הרשויות המקומיות. טענתם היא שכמות התיירים המגיעה מדי שנה לעיר הפכה את החיים לבלתי נסבלים עבורם. ארגונים המייצגים את תושבי ברצלונה הכריזו על הפגנת ענק שאמורה הייתה להתקיים אתמול בשדרות הראמבלס, אחד מסמלי התיירות המרכזיים של העיר, ןלשאת את הכותרת "כיבוש העיר על ידי תיירים".



בשורת הפגנות שנערכו לאחרונה נשאו התושבים המקומיים שלטים ועליהם ססמאות כגון "ברצלונה לא למכירה", וקראו מחד להוזיל את מחירי הדיור, שגרמו לרבים מהם לעזוב את העיר בשנים האחרונות, ומאידך להגדיל את משכורותיהם של התושבים המקומיים שעובדים בשירותי התיירות.



"מרוויחים פחות ממחצית מהשכר הממוצע"



לטענת התושבים, 32 מיליון התיירים המגיעים לבקר בעיר מדי שנה גרמו לעליית מחירים דרמטית בכל תחומי המסחר והחיים בעיר בשנים האחרונות, ובמקביל נותרו המשכורות נמוכות. "במגזר התיירות וההסעדה יש המשכורות הנמוכות ביותר בברצלונה. העובדים במגזר הזה מרוויחים מחצית מהשכר הממוצע במשק", אמר מרטי קוזו, ראש ארגון תושבים בעד תיירות בת־קיימא. בסקר שקיימה מועצת העיר ברצלונה בקרב התושבים המקומיים נמצא כי "בעיית התיירות הרבה" שנייה רק לבעיית האבטלה הגואה בעיר.



בתגובה להפגנות ולמחאות התושבים החליטו הרשויות המקומיות בעיר להעביר הצעת חוק שתגביל את מספר המיטות, חדרי האירוח ובתי המלון המוצעים לתיירים, בתקווה שהדבר יסייע להפחית את מספר התיירים שמגיעים מדי שנה לעיר. החוק החדש גם קובע הגבלות קשות על הקמת בתי מלון חדשים בעיר ועוצר את הנפקת הרישיונות עבור מי שמבקשים להשכיר דירות למטרות נופש.



עם זאת, מיזמים למטרות תיירות שכבר נמצאים בהקמה לא יבוטלו. כיום מציעה ברצלונה לתיירים 75 אלף מיטות בבתי מלון, 50 אלף מיטות בדירות נופש הפועלות ברישיון, ולהערכת הרשויות, עוד כ־50 אלף מיטות בדירות נופש שלא קיבלו רשיון. לטענת ארגוני התושבים, לפחות 17 אלף דירות בעיר מושכרות לתיירים בלבד, מה שגרם למחסור חמור בדירות מגורים והביא לעליית מחירי השכירות עבור התושבים.



בתעשיית התיירות הספרדית מתנגדים נחרצות לחוק החדש של רשויות ברצלונה, שנועד להקטין את מספר התיירים בעיר. מנכ"ל עמותת המלונאים בברצלונה אמר כי "אי אפשר להסדיר את מספר התיירים על ידי הגבלת המיטות בעיר".