בית המשפט הפדרלי בניו יורק, בראשות השופטת אן מ. דונאלי, הוציא הלילה (ראשון) צו מניעה שמטרתו לדחות את הוראת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיה תוגבל כניסת מוסלמים משבע מדינות ערביות לארצות הברית. הארכה החדשה של בית המשפט תאפשר כניסה למי שמחזיק ויזה בתוקף, גם אם הוא מגיע ממדינה שממנה נאסר להגיע בצו הנשיאותי הזמני עליו חתם טראמפ.



החלטת בית המשפט הגיעה על רקע הפגנות המחאה הגדולות שהתקיימו הלילה בשדות התעופה בארצות הברית, אליהן הגיעו רבבות ומחו על החלטת טראמפ. המפגינים הרימו שלטים ועליהם נכתב בין היתר: "גזענות", "כל המהגרים רצויים כאן", ו"ברוכים הבאים לאמריקה". בין המפגינים שהגיעו לנמל התעופה בסן פרנסיסקו, סרגיי מיכאילוביץ ברין - המייסד של חברת הענק גוגל. 




"הממשל יהיה אגרסיבי מאוד, ייתכן שהרשימה תוארך"



הנשיא טראמפ חתם בסוף השבוע על הצו הנשיאותי שאוסר על כניסתם של כ-134 מיליון בני אדם שמגיעים מארצות בעלות רוב מוסלמי, ביניהם גם פליטים סורים, למשך תקופה של 90 יום. הצו שנקרא "הגנה על המדינה מכניסת טרוריסטים זרים" משהה בנוסף את תכנית קבלת הפליטים לארצות הברית במשך 120 יום, עד שחברי הקבינט יקבעו כי מדד לבדיקתם כראוי. 



המדינות ברשימה הן איראן, עיראק, סודן, סוריה, לוב, תימן וסומליה ולא ברור כמה ארצות יתווספו לרשימה, אך בכיר בבית הלבן אמר ביום שבת כי הממשל יהיה "אגרסיבי מאוד" בניהול הרשימה, והוסיף כי ייתכן שאיסור הכניסה יוארך. בצו נכתב: "כניסת פליטים סורים לארצות הברית מזיקה לאינטרסים של המדינה ולכן אני משעה כניסה כזאת". בעת החתימה אמר טראמפ: "אני מבסס אמצעים חדשים שישאירו טרוריסטים איסלמיים קיצונים מחוץ לארצות הברית. אנחנו לא רוצים אותם כאן ורוצים לוודא שאנחנו לא מכניסים למדינה את האיום נגדו חיילינו שנלחמים מעבר לים. נכניס למדינה רק את מי שיתמוך במדינה ויאהב את האנשים פה". 



דונלד טראמפ חותם על צו הגבלת ההגירה. צילום:רויטרס



מקסיקו זועמת על תגובת נתניהו: "נדהמים ומאוכזבים"
הצעד עורר ביקורת גדולה ברחבי העולם, ואיראן כבר הכריזה כי תאסור על כניסה של אזרחים אמריקאים כתגובה להחלטת טראמפ. גם צרפת וגרמניה הביעו חוסר שקט בעקבות ההחלטה. במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הגרמני סיגמר גבריאל, אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק איירולט כי "זה מדאיג אותנו. קבלת פליטים שבורחים מאזור מוכה מלחמה היא חלק מחובתנו".
 
גם בישראל התייחסו להחלטת הנשיא החדש. ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה במהלך וצייץ ברשת הטוויטר כי "הנשיא טראמפ צודק. בניתי חומה לאורך הגבול הדרומי של ישראל. זה הפסיק את ההגירה הבלתי חוקית. הצלחה מדהימה, רעיון מדהים". 
 
בעקבות דברי נתניהו, מתחה ממשלת מקסיקו ביקורת חריפה. שגריר ישראל במקסיקו נקרא למשרד החוץ המקומי, שם הוא ננזף בצורה חריגה. לאחר השיחה הוציא משרד החוץ המקסיקני הודעה בה נאמר כי "הבענו בפני ממשלת ישראל, דרך שגרירה במדינה, את תדהמתנו העמוקה, אכזבתנו ודחייתנו של הצהרת נתניהו בטוויטר בנוגע לבניית החומה. מקסיקו היא ידידה של ישראל ועל ישראל להתנהג אליה ככזאת".