המדינה מתנגדת לבקשת תושבי עפרה לדחות את פינוי הבתים שנקבע כי הוקמו על קרקע פלסטינית פרטית, כך עולה מהתגובה שהגישה היום (שני) פרקליטות המדינה לבג"ץ. הפינוי אמור להתבצע בשבוע הבא ולאחרונה הגישו בקשה לדחייה של שלושה חודשים במועד הפינוי. מתגובת המדינה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, עולה כי מטעמים הומניטאריים המדינה אינה מתנגדת לדחייה בפינוי של חמישה מבין תשעת המבנים שאמורים להתפנות, בשל העובדה כי במשפחות אלה ישנם ילדים קטנים, אשר מעבר למגורים זמניים עלול לפגוע בהם.



בפברואר 2015 קבע נשיא בית המשפט העליון בדימוס אשר גרוניס, כי על המדינה לממש צווי הריסה נגד תשעה מבנים בלתי חוקיים שהוקמו בהתנחלות עפרה, בהכרעה בעתירתם של "יש דין" וב"צלם", יחד עם תושבים פלסטינים מהכפרים בסביבה. השופט הורה לבצע את הצווים בתוך שנתיים. התאריך האחרון לפינוי חל ביום רביעי הבא, אותו ביקשו תשע משפחות לדחות, כאמור, כדי לאפשר להן לסיים לבנות את בתיהן החדשים.



בתים בעפרה. ארכיון: מירי צחי



מתגובת המדינה עולה כי היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לדחייה בפינוי חמישה מהמבנים, שכן ממילא המשפחות ייאלצו לעבור למקום מגורים זמני, בטרם יוכלו לאכלס את בתיהן החדשים. לגבי חמש משפחות, עמדת המדינה היא כי "ביצוע פסק הדין יחייב מעבר של הילדים למגורים זמניים למשך שלושה חודשים, שלאחריהם יעברו למבנים החדשים, על כל ההשלכות הקשות שייגרום 'המעבר הכפול' לילדים".



על כן, המדינה אינה מתנגדת, "מטעמים הומניטאריים מובהקים", כי הפינוי יידחה עד ל-25 באפריל, בתנאי שבני משפחותיהם יחתמו על תצהיר אישי, לפיו הם מתחייבים לפנות את המבנים בדרכי שלום במועד הפינוי.



המשפחות מאוכזבות: "על בג"ץ לגלות אחריות"


במדובר בעמדה שונה מזו שהציגה המדינה בבג"ץ עמונה, אז תמכה בדחייה שביקשו התושבים במועד הפינוי. אך ההבדל הוא שבמקרה של תושבי עפרה, בבקשת הדחייה הם ציינו כי בבקשתם אינם מבקשים להכשיל את הפינוי.



משפחות תשעת הבתים בעפרה מסרו בתגובה: "המשפחות מאוכזבות מעמדת המדינה שבחרה בפלפולים משפטיים שסופם חורבן ומריבה, במקום להעדיף את דרך השלום והבניין. אנו מקווים ששופטי בג"ץ יגלו את האחריות הנדרשת וידחו את ההריסה כפי שבקשנו, על מנת למנוע פגיעה מיותרת במשפחות".




לפניות לכתבת: [email protected]