עמותות הסיוע לקשישים קורסות כלכלית, בעיקר בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בהסעת בעלי כיסאות גלגלים אל מרכזי היום לקשיש. בכך נפגעת פעילותם החברתית והשיקומית היחידה של אלפי קשישים, נכים וחולי דמנציה.



עמותת מלב"ב, שהוקמה במטרה לסייע לחולי אלצהיימר, היא אחת העמותות הפעילות בהסעת קשישים שאינם מרותקים לביתם ומצבם מאפשר זאת, כדי ליהנות מפעילות חברתית במרכזי היום הפזורים ברחבי הארץ. מרכזים אלה הם מקור הגאווה של משרד הרווחה, שהשקיע בשנתיים האחרונות תקציב ניכר בהרחבת ההיצע שלהם. אבל אליה וקוץ בה - עלות הסעת כיסא גלגלים מבית המטופל למרכז היום נעה בין 350 ל־250 שקל לכל כיוון, בעוד משרד הרווחה מעניק מימון של 18 שקל ביום עבור הסעת קשיש נכה. חישוב קצר מעלה שעלויות ההסעה גבוהות פי 30 ויותר מהתקציב המיועד לכך. את היתרה נאלצות לספוג עמותות כמו מלב"ב.



נסים, תושב ירושלים בן 92, שהיה בעברו דמות מרכזית בעיר, לוקה היום בדמנציה ומתנייד בכיסא גלגלים. שלוש פעמים בשבוע הוא מגיע אל מרכז היום לקשיש. את המרכז, כמו גם את ההסעה, מפעילה עמותת מלב"ב, משילוב של כספי תרומות ותמיכות מהמדינה באמצעות הביטוח הלאומי. לדברי בתו, שושי, "קצבת הסיעוד כולה מממנת בקושי 50% מעלות הטיפול. יתרה מזאת, שעות השהות של אבא במרכז היום מקוזזות ממנה. יתרת העלות, בעיקר של העסקת עובדת סיעודית, נופל על כתפינו, המשפחה. אני חושבת שחובתנו כחברה וכמדינה לעזור לאנשים כמו אבא. אם הוא היה כלוא בבית כל היום, אין לי ספק שזה היה מדרדר את מצבו".



עמותות הסיוע לקשיש, קבלני המשנה של משרד הרווחה והרשויות המקומיות, אינן משיתות את עלות התפעול וההסעות על המשפחות, ומדובר מאות אלפי משפחות בישראל. לפני כחודש פנתה עמותת מלב"ב לשר הרווחה, השירותים החברתיים והתעסוקה, ח"כ חיים כץ (הליכוד). מנכ"ל העמותה מוטי זליקוביץ' מסביר: "העלות ליום למטופל על פי חוק הסיעוד היא 176 שקל. האבסורד ברור לעין כל. זו הסיבה שכבר היום יש עמותות שאינן מקבלות קשישים בכיסאות גלגלים מסיבת מימון ההסעות. לא רחוק היום שבו קשישים לא יוכלו להגיע למרכזי היום, שתורמים רבות למצבם, משום שלא יהיה תקציב לכך. "חשוב למצוא פתרון תקציבי, שכן ככל שיעבור הזמן לא נוכל לבצע את עבודתנו נאמנה ולהסיע מטופלים בכיסאות גלגלים".



הפער הבלתי נתפס בין עלות ההסעה בפועל לבין התקצוב של משרד הרווחה עלול למוטט את העמותות הפועלות לטובת הקשישים, מזהירים גם ראשי עמותות נוספות הפועלות בתחום הרווחה לקשישים. "כך משרד הרווחה מכשיל את צעדיהן של העמותות המבקשות להעניק טיפול ראוי לקשישים שלמענן הן פועלות", אומר בצער זליקוביץ'.



ממשרד הרווחה, השירותים החברתיים והתעסוקה נמסר בתגובה: "הפנייה של מלב"ב התקבלה בלשכת השר, ובעקבותיה נקבעה פגישה בלשכת מנכ״ל המשרד אביגדור קפלן לבירור הסוגיה". עד שיימצא פתרון, המשפחות והעמותות ימשיכו לספוג את העלויות ובמקרים רבים אחרים ייוותרו הקשישים בביתם.