קתרין ג’ונסון, דורותי ווהן ומרי ג’קסון יש עמודי ויקיפדיה ארוכים ומפורטים, ובהם תמונות ולינקים, אבל מרבית הציבור מעולם לא שמע את סיפורן. שלוש הנשים האפרו־אמריקניות הללו היו מתמטיקאיות מבריקות שעבדו בנאס”א בשנות ה־50 וה־60 של המאה הקודמת. בתקופה של הפרדה גזעית וטרום־שחרור האישה, הנשים השחורות הללו תרמו תרומה ענקית לצד האמריקאי במרוץ לחלל, שתחילתו באוקטובר 1957, אז שוגר בידי הסובייטים ספוטניק 1 – הלוויין הראשון בחלל. ג’ונסון, ווהן וג’קסון שימשו כ”מחשבים אנושיים” בצד האמריקאי, ועשו עבורו את כל החישובים הנדרשים לשיגור חלליות לחלל. והן לא היו הנשים השחורות היחידות שעבדו בנאס”א, בהתחלה בהפרדה מהעובדים האחרים.



סיפורן סופר לראשונה בספרה של מרגוט לי שטרלי, Hidden Figures, שהגיע בשנה שעברה לראש רשימת רבי המכר של ה”ניו יורק טיימס” בקטגוריית ספרי העיון. מהר מאוד הספר עובד לסרט בעל אותו שם, ושמו בעברית הוא “מאחורי המספרים” בבימויו של טד מלפי ובכיכובן של שלוש כוכבות שחורות עכשוויות.



טאראג’י פי. הנסון, שהייתה מועמדת לאוסקר לשחקנית המשנה על תפקידה ב”הסיפור המופלא של בנג’מין באטן” וכיום מככבת בסדרה המדוברת “אימפריה”, תפקיד שעליו זכתה בגלובוס הזהב, נכנסה לנעליה של קתרין ג’ונסון, מתמטיקאית ופיזיקאית שהיא היום בת 98. ג’ונסון חישבה ב־1959 את המסלול של משימת מרקורי־רדסטון 3, משימת החלל המאוישת הראשונה של ארצות הברית, ובה שוגר לחלל האסטרונאוט אלן שפרד. ב־1962 היא ביצעה את חישוב הגיבוי הידני למשימת מרקורי־אטלס 6 של ג’ון גלן, שבה נעשה לראשונה שימוש במחשב לקביעת המסלול ומיקום הנחיתה. ב־1969 השתתפה בחישובי המסלול של משימת אפולו 11 לירח. אחר כך היא השתתפה בתוכנית מעבורות החלל ובתכנון המשימות למאדים.



אוקטביה ספנסר, שזכתה באוסקר לשחקנית המשנה על תפקידה בסרט “העזרה”, מגלמת בסרט את המתמטיקאית דורותי ווהן, שנפטרה ב־2008. והזמרת ז’אנל מונה נכנסה לנעליה של מרי ג’קסון, שהייתה המהנדסת השחורה הראשונה בנאס”א ומתה ב־2005.



הסרט מספר על עבודתן בנאס”א, על כל הקשיים הכרוכים בדבר, עד למבצע גדול משותף שהן השתתפו בו: שיגורו של אותו ג’ון גלן לחלל. גלן מת בדצמבר האחרון, ולנצח יהיה זכור בתור האסטרונאוט שבשנת 1962 היה הראשון שהשלים הקפה של כדור הארץ.



מעבר לסיפור ההיסטורי ולקאסט המרשים – שמשלימים קווין קוסטנר וקירסטן דאנסט – פארל וויליאמס, אחד מכוכבי הפופ והמפיקים המוזיקליים הגדולים של 15 השנים האחרונות, חתום עם האנס צימר, מלך הפסקולים ההוליוודים, על המוזיקה. “פארל אמר לי: ‘זה קרה עשרה קילומטרים מהמקום שבו גדלתי, ואני אובססיבי לכל מה שקשור לחלל’”, סיפרה המפיקה דונה ג’יליוטי על הצטרפותו של וויליאמס לפרויקט בשלב מוקדם מאוד.



"הן היו שם כל הזמן"


הסרט עולה אצלנו השבוע (חמישי) אחרי שעלה בארצות הברית ב־25 בדצמבר – וזה אכן סרט כריסמס, מהסוג שמבדר, מחנך ומחמם את הלב בעת ובעונה אחת. הסרט מועמד השנה לשלושה פרסים בטקס האוסקר שיתקיים בסוף פברואר – לסרט הטוב ביותר, לתסריט הטוב ביותר ולשחקנית המשנה (ספנסר) – וכך מצטרף לעוד שורה ארוכה של מועמדויות שחורות בשלל קטגוריות, שבאות להרגיע את רוחות מחאת השחורים שנשבו בטקס האוסקר של שנה שעברה.



בטקס האוסקר הקודם, הקומיקאי השחור כריס רוק, שהנחה את הטקס, הקדיש את נאום הפתיחה שלו למאבק של שחקני הקולנוע השחורים, הנלחמים לקבל הכרה בהוליווד, והסב את תשומת הלב למחסור בנציגות שחורה בטקס הלבן. כמה מנציגי הוליווד השחורים החרימו את הטקס של שנה שעברה כליל, אך השנה מבטיחים שכולם יחזרו.



“מאחורי המספרים” עושה מאמץ לתקן עוולות היסטוריים. כל המשתתפים בסרט הזה, לפני ומאחורי הקלעים, דיברו על האבסורד בכך ששלוש הנשים הללו נמחקו מעל דפי ההיסטוריה, וכולם שמחו להצטרף לפרויקט כדי לדאוג שהן יזכו להכרה שנגזלה מהן. “זה משגע אותי שכל כך מעט אנשים מכירים את הסיפור הזה”, אמרה ג’יליוטי. “הן היו שם כל הזמן, ולקח להן הרבה שנים לקבל את ההכרה הציבורית שהגיעה להן”.