אחד הנושאים השנויים במחלוקת בשתי הקדנציות של הנשיא האמריקאי היוצא ברק אובמה היה רפורמת שירותי הבריאות שלו, שזכתה גם לכינוי ObamaCare. עם זאת, ללא ספק ייזכרו הזוג אובמה ובנותיו כמשפחה בעלת הרגלים משובחים ובהם גם הרגלי תזונה. התזונה של בנותיה של מישל ובעלה ברק הייתה חשובה לה מאוד, במיוחד כאם עסוקה בבית ומחוצה לו, בעבודה. 



מספרים שלאחר ביקור אצל רופא הילדים הבינה שיש לשפר את התזונה של בני המשפחה ועשתה זאת בשינויים קטנים ופשוטים, כמו ארוחות ביתיות ושתייה של מים כתחליף לשתייה ממותקת.



עם הכניסה לבית הלבן היא החליטה לחלוק עם הורים עסוקים אחרים כיצד אפשר לגדל דור של משפחות ובעיקר ילדים בריאים יותר. בניגוד לבעלה, פעילותה של מישל אובמה בשמונה השנים האחרונות לא הייתה שנויה במחלוקת. עם עזיבת הבית הלבן, זו הזדמנות טובה לסכם את עבודתה מעוררת ההשראה של הגברת הראשונה.



המגמות והמהלכים בנושא בריאות בארצות הברית משפיעים גם עלינו. הרי בסופו של דבר גם אנחנו צורכים מוצרי מזון המיובאים מאמריקה. הדבר הראשון שעשתה מישל אובמה בנושא זכה לסיקור נרחב החל משנת 2009. היא הקימה גינה (כ–100 מ"ר) בחצר הבית הלבן. היא עודדה צריכה של מזון אורגני במטבח הבית הלבן, שממנו נהנו בני המשפחה, כמו גם האורחים. צעד זה היווה דוגמה אישית והשראה למיליוני אזרחים אמריקאים.



 פירמידת המזון


בשיתוף תלמידים מבתי ספר מקומיים בוושינגטון, אובמה גידלה במקום ירקות טריים כחלק מקידום המטרה הראשונה שהציבה לעצמה: מלחמה בעודף משקל של ילדים ונוער. במקביל היא עודדה הקמה של ערוגות גינה קהילתיות. המחויבות של אובמה התעצמה עם השנים, וב–2010 היא השיקה את תוכנית Let’s Move!"" ("בואו נזוז!").



מטרת התוכנית הייתה להעניק להורים מידע שימושי, לטפח סביבה התומכת בבחירות בריאות, להבטיח לכל אחד גישה למזון בריא, לספק מזון בריא במסגרות חינוכיות, ולעודד ילדים להיות פעילים יותר. אובמה צירפה לתוכנית את המשלחת האולימפית של ארצות הברית וארגוני ספורט נוספים, שיחד עודדו את הדור הבא להתנסות בפעילויות ובענפי ספורט חדשים. השאיפה הייתה שפעילות גופנית בת 60 דקות ביום תהיה הנורמה, ליצור יותר הזדמנויות לפעילות גופנית ולהגביל את הזמן מול המסכים (נייד, טאבלט, מחשב). במקביל פותחה תוכנית פעולה לאומית, וברק אובמה רתם אליה את המגזר הציבורי, המגזר הפרטי ואת האזרחים.



יחד עם משרד החקלאות האמריקאי, השיקה אובמה את "הצלחת שלי", כלי חזותי המלמד כיצד צריכה להיראות ארוחה, במקום "פירמידת המזון" המוכרת שעמוסה בפרטים ובמידע. איור צלחת המחולקת לארבעה חלקים צבעוניים: כתום–חום - דגנים; אדום - פירות; ירוק - ירקות; סגול - חלבונים. מחצית מהצלחת ירקות ופירות (יותר ירקות), מחצית שנייה דגנים (רובם מלאים) וחלבונים (בשר, דגים, ביצים, מוצרי חלב או קטניות).



מישל אובמה דחפה לשינוי מהותי של תזונת ילדים במסגרות חינוכיות (50 מיליון ילדים). ואכן, התעדכן חוק שקבע שיש להגיש ארוחות בריאות יותר בבתי הספר, לפיו כל מזון או משקה המשווקים צריכים לעמוד בתקנים מסוימים. איכות הארוחות המוגשות לילדים השתפרה: יותר דגנים מלאים, מבחר גדול יותר של ירקות ופירות, הפחתת סוכר ושומן רווי.



המיתוג של מספר קמפיינים גדולים לעידוד שתייה של מים, הגברת צריכה של פירות וירקות, בישול ארוחות בריאות ופעילות גופנית - כל אלה נתמכו על ידי אישיותה הכריזמטית של מישל אובמה. במקרים רבים היא הצליחה להגביר את המודעות לנושאים חשובים אלה.



במקביל לעשייה הזו בתקופת כהונתו של ברק אובמה התרחשו מספר שינויים מהותיים הקשורים בתעשיית המזון, כמו למשל סבסוד גידולים חקלאיים, איסור על שימוש שומני טרנס במוצרים מעובדים (מהלך שעורר הדים רבים גם בישראל) והפחתה של נתרן (מלח) במוצרי מזון בתעשייה. בקונגרס הועברה חקיקה המחייבת את יצרני המזון והיבואנים לציין על גבי האריזות סימונים ברורים באופן ידידותי יותר, את המידע התזונתי העדכני והרלוונטי ביותר, בעיצוב שיקל על הצרכנים לערוך קנייה מושכלת.



 הצלחת החדשה


האם התפריט הנבחר על ידי הזוג הנשיאותי מעיד על גישה לתזונה נכונה ומשפיע על מדיניות קידום אורח חיים בריא? לא תמיד. הנשיא הנכנס דונלד טראמפ נמנע מאלכוהול בהשפעת מותו של אחיו האלכוהוליסט. לעומת זאת, העדפותיו הקולינריות של הנשיא הנכנס אינן הולמות תמיד אורח חיים בריא. הוא אינו מסתיר את חיבתו למזון מהיר ובעיקר להמבורגרים (אף על פי שכמעט כל מועמד לנשיאות בקמפיין הבחירות שלו הצטלם אוכל המבורגר), אינו חובב ארוחת בוקר אלא ארוחות ערב, ובמיוחד אם יגישו בהן סטייק, תפוחי אדמה ופסטה.



ביום השבעתו של טראמפ, פרסם המגזין "Food "Ingredients מאמר על ההשפעה של הנשיא החדש על תעשיית המזון בארצות הברית. המאמר, שמצטרף לביקורות בנושאים שונים על הנשיא החדש, הביע דאגה מהמדיניות העתידית של טראמפ בכל הקשור לקידום הבריאות, התזונה הנכונה ותעשיית המזון. אבל מכיוון שטראמפ מצליח להפתיע כל יום מחדש, מי יודע, אולי גם בנושא זה צפויות לנו הפתעות. 



http://www.avocados.co.il