בוב מארלי, המכונה גם "מלך הרגאיי", נולד ב-6.2.1945 ושהה על פני כדור הארץ 36 שנים ו-94 ימים בלבד, עד שמת ממחלת הסרטן. במהלך חייו הספיק להוביל את ז'אנר מוזיקת ה"רגאיי" אל קדמת הבמה ואל לבם של רבים. עבודתו נמשכת גם כיום, כל עוד אנו שומעים ומשמיעים את המוזיקה שלו. בכתבה הזו יכולנו לספר לכם את הסיפור על נער השכונות שהפך לבוב מארלי שכולכנו מכירים, אבל... בחרנו דווקא לשתף אתכם ב-שש עובדות מפתיעות, שאולי לא הכרתם, על "מלך הרגאיי", בוב מארלי.



1. מארלי כמעט נרצח בגיל 31 - לעיתים השילוב בין מוזיקה ופוליטיקה עלול להיות הרסני...


בשנת 1976 ג'מייקה הייתה על סף מלחמת אזרחים, כאשר שני הגושים הפוליטיים מימין ומשמאל נאבקו בקמפיין בחירות. בוב, שלקח בזמנו את הצד של מייקל מאנלי, נשיא ג'מייקה דאז, עמד להופיע בקונצרט מטעמו אשר נקרא "Smile Jamaica". יומיים לפני ההופעה המתוכננת ב-3.12.1976, החיוך כמעט ונמחק מעל פניו של מארלי, כשאלמונים תומכי יריבו של מאנלי פרצו לביתו של הזמר וירו לכל עבר. אף על פי שנפגע בזרועו וחזהו, בוב מארלי עלה להופיע כשהוא חבוש ופצוע. כששאלו אותו מדוע לא המשיך לנח בביתו, הוא ענה ש"האנשים שמנסים להפוך את העולם לגרוע יותר לא לוקחים יום חופש, כיצד אני אוכל?". עובדה מעניינת נוספת היא שהקליע שפגע בחזהו של בוב, מעולם לא הוצא מגופו.



2. אחד משיריו של בוב מארלי הוא ההמנון הבלתי רשמי של זימבבואה


בשנת 1979 שיחרר בוב מארלי את האלבום " Survival" ובו שיר הנקרא Zimbabwe. שיר זה נכתב על מנת להביע תמיכה בלוחמים השחורים שנלחמו נגד שלטון המיעוט הלבן ברודזיה (זימבבואה כיום). כשהתושבים במדינה עמדו לקבל את עצמאותם, הם פנו למארלי על מנת שיכתוב וישיר את המנון המדינה החדשה. מארלי סירב בנימוס, אבל הציע שיגיע להופיע בחגיגות העצמאות למדינה. בשל המהומות בחגיגות והכאוס המוחלט ששרר במקום, לא נותר אלא לבטל את המופע, אך מארלי לא אכזב את הקהל ועלה להופעה חינמית ביום למחרת.



3. להיט ענק באיחור ענק!


יש שיגידו שהשיר Iron Lion Zion"" הוא השיר הגדול ביותר של בוב מארלי. אך האם ידעתם שהוא כלל לא התפרסם בימי חייו של בוב? השיר אמנם הוקלט סביב שנת 1974, אך התגלה ויצא רק כשני עשורים מאוחר יותר- בשנת 1992, 11 שנים לאחר מותו של מארלי. השיר הגיע למקום החמישי במצעד הבריטי בשנה זו, ומושמע רבות גם היום.



4. אלבום המאה


האלבום של בוב מארלי ""Exodus זכה בשנת 1999 בתואר "האלבום של המאה" על ידי מגזין "Time" האמריקאי. "Exodus" היה גם האלבום שהכניס הכי הרבה שירים (כחמישה במספר) לאלבום האוסף של בוב מארלי "Legend". אוסף זה הוא גם אלבום הרגאיי הנמכר ביותר, ואף נמצא ברשימת 50 האלבומים הנמכרים בעולם כולו.



5. אחד משלושת המשוררים הגדולים בעולם


בשנת 2001 תאגיד השידור הציבורי בבריטניה, ה-BBC, דירג את בוב מארלי במקום השלישי בדירוג המשורר הטוב ביותר של כל הזמנים. בדרך לשלישייה גבר מארלי על ג'ים מוריסון, פול סיימון ופול מקרטני, כאשר מעליו נמצאים רק ג'ון לנון (במקום השני) ובוב דילן שזכה ברוב קולות.



6. מארלי לא קבור לבדו


הלווייתו של בוב מארלי נערכה כ-10 ימים לאחר מותו ב-21.5.1981. זו הייתה הלוויה ממלכתית, בה נכחו המוני בני אדם, ביניהם גם ראש הממשלה הג'מייקני אדוארד סגה וראש האופוזיציה מייקל מנלי. בטקס שולבו אלמנטים מדת הראסטפארי וכן מהדת האתיופית האורתודוקסית. מארלי נקבר במאוזוליאום בכפר הולדתו ניין מיילס, שלימים הפך למוזיאון המוקדש לזכרו. למעשה, בוב לא נקבר לבדו, לצד גופתו הונחו ספר תנ"ך וגיטרת הגיבסון לס פול שלו.



רוצים לספוג עוד קצת מאווירת "מלך הרגאיי"? קבלו סט מיוחד עם מיטב הלהיטים של בוב מארלי מבית היוצר של eco99fm: