שירות הביטחון הכללי (שב"כ) התיר היום (שני) לפרסום כי בפעילות משותפת שנערכה בחודשים האחרונים בשיתוף עם צה"ל ומשטרת ישראל, נעצרו ונחקרו פעילי חמאס מהכפר בני נעים שבאזור חברון. "במהלך החקירות בשב"כ נחשפה תשתית חמאס רחבה שפעלה לקידום פיגועים חמורים בשטחי ישראל בהכוונת גורמי חמאס ברצועת עזה עימם עמדו בקשר בפייסבוק", נמסר בהודעת השב"כ.



כתב אישום הוגש נגד שלושה מהפעילים, תושב ערערה ושני אחים מכפר בני נעים שמואשמים בין היתר כי ניסו לבצע פיגוע במסילת הברזל ליד בנימינה ופיגוע חטיפה ובנוסף חברו לארגון טרור. פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד ממדוח יונס (24) אזרח ישראלי תושב ערערה, ונגד שני אחים, חסן ומוחמד זידאת תושבי הכפר בני נעים הסמוך לחברון שבשטחי הרשות הפלסטינית, המייחס להם עבירות ביטחון ועבירות בנשק.



מכתב האישום עולה כי בשנת 2014 נכנס מוחמד לישראל והחל להתגורר בערערה בניגוד לחוק. הוא החל לעבוד בנגריה שבבעלות משפחתו של ממדוח ועל רקע זה נוצרה היכרות בין השניים. במהלך שנת 2014 סיפר מוחמד לממדוח כי בכוונתו לבצע פיגוע טרור בתחנת הרכבת בבנימינה, ע"י כך שיטמין מטעני חבלה בתוך הרכבת או על פסי הרכבת, יפוצצם ויגרום למותם של ישראלים רבים. הוא הציע לממדוח לקחת חלק בהוצאתו לפועל של הפיגוע אך זה סירב מחשש שהשניים ייתפסו, נוכח מצלמות אבטחה שנמצאות במקום.



פעיל חמאס בעזה. צילום ארכיון: רויטרס



התכנון לחטוף חייל וחיפוש הטרמפיאדה בעפולה


עוד עולה כי בתחילת 2015, נכנס חסן לישראל והחל להתגורר בערערה ולעבוד בה. במהלך שנה זו החליט חסן להצטרף לחמאס ולהקים חוליה צבאית שתבצע פיגועי טרור נגד יהודים בישראל ובגדה המערבית, בשם הארגון. לשם הקמת החוליה יצר חסן קשר עם תושב עזה באמצעות רשת האינטרנט, וביקש ממנו סיוע בהקמת החוליה והכוונת פעילותה על ידי הארגון. במסגרת פעילות החוליה, ובהתאם להנחיות שקיבל חסן, הוא תכנן לחטוף אזרח ישראלי מטרמפיאדה באזור העיר עפולה, זאת לצורכי מיקוח. חסן אף סייר באזור עפולה, על מנת לאתר טרמפיאדה מתאימה בה תבוצע החטיפה. בסופו של דבר, פיגוע החטיפה לא יצא אל הפועל.



עוד עולה כי בסוף שנת 2015, תחילת שנת 2016, במסגרת הקשר ולשם הוצאת הפיגוע אל הפועל, וכן לאור רצונו של מוחמד לבצע פיגוע לבדו, אספו הנאשמים מספר מנועים של מקררים וכן מטפים. זאת, על מנת לייצר מהם מטעני חבלה רבי עוצמה. הם אחסנו אותם בנגריה, אולם לבסוף גם הפיגוע הזה לא יצא אל הפועל.



בתחילת שנת 2016 מסר מוחמד לאחיו חסן מידע אודות יעדים לביצוע פיגועי טרור נוספים בישראל, ובהם תחנת הרכבת בבנימינה, בית כנסת בזיכרון יעקב, ותחנת אוטובוס בוואדי עארה בה קיים ריכוז גדול של חיילים, ואף הסכים לסייע לו בהשגת רכב שישמש אותו בפעילות החוליה. כתב האישום מייחס להם בין היתר עבירות של חברות בארגון טרור, מגע עם סוכן חוץ, שהייה בלתי חוקית ועבירות בנשק. בנוסף לכך, מיוחס לממדוח גם עבירת קשירת קשר לסייע לאויב במלחמה. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. 



מהשב"כ נמסר היום כי "חשיפת התשתית והפעילות אותה תכננה ושאפה לקדם ממחישה, פעם נוספת, את רמת האיום הגבוהה מפעילות החמאס ובדגש על פעילים שנכנסים לשטחי ישראל ושוהים בה באופן בלתי חוקי".