מאז ומתמיד הרפובליקנים לא אהבו את האו"ם. דוגמה בולטת לכך הייתה המשפט המפורסם שאמר ג'ון בולטון, בעת שכיהן כשגריר ארצות הברית באו"ם ב-2005: "אפשר 'לגלח' עשר קומות מבניין האו"ם, ואף אחד לא ירגיש בחסרונן". בולטון, ששמו מוזכר בימים אלה כמועמד לתפקיד סגן שר החוץ בקבינט של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אינו לבד.



מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן, בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק מתבצרים בעמדות ספיגה. את חוסר חיבתו לאו"ם הספיק טראמפ כבר לתרגם לצעדים מעשיים נגד הארגון, שמשמעותם התפרשה במטה הראשי של האו"ם לא רק כהתנכלות למוסד העולמי, אלא גם כאיום על הסדר הגלובלי.



לפי "ניו יורק טיימס", הממשל החדש מכין בימים אלה נוסחים של שני צווים נשיאותיים שיכשירו את הקרקע לצמצום דרסטי במעורבות ארצות הברית בפעילות גופים בינלאומיים. בין היתר, יבוטלו התרומות שמעניקה ארצות הברית לכל גוף של האו"ם או ארגון בינלאומי אחר שתומך בפלסטינים; כמו כן, יקוצצו "לפחות 40%" בתרומת ארצות הברית לארגונים בינלאומיים בכלל. לפי הפרסום ב"ניו יורק טיימס", בין היתר ייבחן המימון האמריקאי לכוחות שמירת השלום של האו"ם ולקרן האוכלוסין של הארגון.



החלטתו של טראמפ לקצץ בסיוע הפיננסי שארצות הברית מזרימה לארגון העולמי ולסוכנויותיו לא הפתיעה איש במטה הראשי של האו"ם. כבר בשלבים האחרונים של מערכת הבחירות, כשניצחון לטראמפ נראה אפשרי, שררה רוח נכאים בקרב בכירים הנמנים עם צמרת מזכירות האו"ם. ההצהרות החוזרות והנשנות של טראמפ שלפיהן "אמריקה תחילה", התפרשו בקרב ראשי משלחות ודיפלומטים בכירים של מדינות מובילות כמסר מאיים על מעמדו של הארגון. כשטראמפ דיבר לראשונה, בתור מועמד, על כוונתו לאסור כניסת מוסלמים לארצות הברית, הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם, הנסיך הירדני זאיד ראד אל־חוסיין, אמר בתגובה: "אם טראמפ ייבחר על בסיס מה שאמר, הוא יהווה סכנה ליציבות הגלובלית".



הציע לגלח מבניין האו"ם עשר קומות. ג'ון בולטון, צילום: רויטרס
הציע לגלח מבניין האו"ם עשר קומות. ג'ון בולטון, צילום: רויטרס



חוסר החיבה של טראמפ כלפי האו"ם בא לידי ביטוי גם בבחירתו לתפקיד שגרירת ארצות הברית בארגון את מושלת דרום קרוליינה ניקי היילי, דמות פופולרית במדינתה, אך חסרת ניסיון בדיפלומטיה וחפה לגמרי מידע ביחסים בינלאומיים. בסוף השבוע שעבר הגיעה השגרירה האמריקאית החדשה לראשונה לבניין האו"ם במנהטן. הופעת הבכורה של היילי בפני העיתונאים שאבה השראה מרוחו של טראמפ. "אני מעוניינת לבצע בדיקה יסודית של המוסד הבינלאומי ושואפת לשפץ אותו", הצהירה. הכתבים החליפו ביניהם מבטים.



השגרירה המשיכה: "המטרה של הממשל שלנו היא לחזק את ערכי הארגון, והדרך שלנו לעשות זאת היא להשמיע את קולנו, להשיג את תמיכת בעלי הברית שלנו ולהראות לבעלי בריתנו שיש להם תמיכה מאיתנו". "אני לא מבין", הגיב שגריר של מדינה אסייתית. "הרי זה בדיוק מה שנציגי ארצות הברית עושים באו"ם כל השנים".



מערער את המאזן



במאמר ראשי בגיליונו האחרון טען השבועון "האקונומיסט" כי "ביחסים עם מדינות ועם גורמים בינלאומיים, לנשיא החדש אין מדיניות. הוא מנהל יחסי חוץ כביזנס. זאת הייתה רק שאלה של זמן עד שיחליט שלפי עקרונות הביזנס, האו"ם אינו השקעה טובה".



התוכנית של הנשיא טראמפ לקצץ את מימונו של האו"ם עלולה לפגוע בו באורח קשה. חלקה של ארצות הברית במימון תקציבי האו"ם עומד כיום על 22% (קרוב למיליארד דולר בשנה), הנתח הגדול ביותר מבין המדינות החברות. ביטול תרומות וקיצוצים בהיקף רחב כזה יהיו מהלומה פיננסית קשה לארגון.



אלא שהקיצוץ של טראמפ בעייתי גם מבחינת העיתוי. אנטוניו גוטרש, מזכ"ל האו"ם החדש, נכנס לתפקידו בתחילת ינואר. גוטרש, ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, מדינאי ודיפלומט שמילא בשנים האחרונות שורה של תפקידים בכירים במסגרת האו"ם, התקבל בניו יורק בהתלהבות ועורר תקוות כי יבצע את השיפורים הנחוצים זה שנים בתפקוד הארגון העולמי. "שלא כמו שני קודמיו בתפקיד המזכ"ל, שהגיעו כזרים לארגון, גוטרש הגיע לתפקיד המזכ"ל מבפנים, כמי שמכיר היטב את בעיות הארגון ומודע לתחומים הדורשים טיפול מיידי", אמר שגריר של מדינה מרכזית. "הוא סימל עבור רבים מאיתנו עידן חדש ומבטיח לארגון. אבל הוא לא התכונן למארב שהכין לו הנשיא טראמפ. הוא בהלם".



משיחות עם בכירים במטה הראשי של האו"ם עולה חשש לעתידו של הארגון. שגרירים, דיפלומטים וגורמים מדיניים, בייחוד ממדינות מערביות ומזרח אירופיות, מתייחסים בדאגה למה שמוגדר בפיהם "הידידות המופגנת ושיתוף הפעולה המתהווה" בין הנשיא טראמפ לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פוטין, כמו טראמפ, ידוע בזלזול שהוא רוחש לארגון העולמי. כזכור, בעצרת השנתית האחרונה בניו יורק נעדר פוטין בהפגנתיות מהכנס שאליו הגיעו למעלה מ־100 ראשי מדינות וממשלות, ככל הנראה בעקבות הסנקציות שהוטלו על רוסיה בידי מועצת הביטחון בתגובה לסיפוח חצי האי קרים. כמו כן, רוסיה גם מואשמת שסיכלה כל יוזמה או מהלך מצד מועצת הביטחון לשים קץ למלחמה בסוריה.



לפי ההערכות בקרב שגרירים ודיפלומטים, טראמפ ופוטין יגיעו להסדר חשאי ביניהם, שנועד לעקוף את האו"ם ולהתעלם ממועצת הביטחון בהתייחסות למשברים אזוריים ולסכסוכים מזוינים. "הם יחלקו ביניהם את אזורי ההשפעה העדיפים עליהם ומתוך הסכמה יטפלו כל אחד בדרכו שלו במשברים ובאזורי מתיחות", אמר דיפלומט מערבי ותיק בשיחה עמו.



הקשר המתהדק בין טראמפ לפוטין גם עלול לערער את מאזן הכוחות בקרב חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון - ארצות הברית, צרפת ובריטניה מול רוסיה וסין - מאזן שאפשר למועצה לתפקד ולהנהיג את הארגון העולמי.



מתקפה אירופית



את החשש לגורלו של האו"ם הביעו גם משתתפי ועידת הפסגה של האיחוד האירופי, שהתקיימה במלטה בסוף השבוע שעבר. "עוד לא היה ולא נשמע כדבר כזה", אמרו דיפלומטים מערביים בכירים בניו יורק, שקיבלו מבירותיהם דיווחים על ההצהרות שמנהיגים אירופאים השמיעו במהלך הדיונים בפסגה. "הייתה שם, במלטה, אווירה אנטי־אמריקאית, שכמוה אינה זכורה", אמר דיפלומט מערבי בשיחת טלפון עמו.



המפגש במלטה היה אמור לעסוק בהגירה ההמונית למדינות אירופה דרך הים התיכון. אבל בפועל הדיונים עסוק בהתנהלותו של טראמפ וב"התבטאויותיו נגד האיחוד". לפי דיווח על המפגש במלטה, שפורסם ב"גרדיאן" הלונדוני, "מנהיגי האיחוד תקפו בחריפות את טראמפ והאשימו אותו בחוסר כבוד לאיחוד". העיתון הדגיש כי מאמציה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי להרגיע את עמיתיה, בייחוד את מנהיגי צרפת וגרמניה, עלו בתוהו.



מי שהובילו את המתקפה נגד טראמפ בפסגת האיחוד היו נשיא צרפת פרנסואה הולנד וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. נשיא צרפת הזהיר כי לא יהיה עתיד ליחסי אירופה וארצות הברית, אם, לדבריו, "היחסים לא יוגדרו במשותף". במסר חד־משמעי לבית הלבן הזהיר הולנד: "לא נקבל את זה שבאמצעות התבטאויות, הנשיא האמריקאי לוחץ על אירופה להיות משהו מסוים... לא בנינו את אירופה כדי שתהיה מחולקת או נגד ארצות הברית".



מרקל תקפה את טראמפ בגין הצו הנשיאותי האוסר כניסת מהגרים משבע מדינות מוסלמיות. "גם בשם מלחמה בטרור עולמי לא נוכל להצדיק את היחס הכללי לאנשים על בסיס אמונה או מוצא מסוים", הצהירה.



גורמים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק התייחסו לדבריו של הולנד, שאמר: "אחרי שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי, צרפת תהיה החברה היחידה במועצת הביטחון של האו"ם שהיא חברה באיחוד האירופי". לדברי הגורמים, הצהרה זאת ביטאה את תחושות הדאגה הרווחות בבירות אירופיות ובמרכז האו"ם בניו יורק מההתנהלות המזלזלת של טראמפ כלפי הארגון.