ברחבי העולם וגם בכנסת ובמשטרת ישראל מציינים השבוע את שבוע האינטרנט הבטוח הבינלאומי, שבמהלכו מגיעים חניכי עמותת חינוך לפסגות ומעבירים לבני נוער בני גילם מכל רחבי הארץ שיעורי הסברה בנושא הביטחון והשמירה על הפרטיות במרחב הווירטואלי. העמותה פועלת זה כ־18 שנה לצמצום פערים חברתיים בקרב ילדים ובני נוער בעלי פוטנציאל למצוינות, החיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. בשבועות האחרונים עברו החניכים הכשרה בנושא הגלישה הבטוחה.



שיראל (14) היא חניכת העמותה המתגוררת בעכו. כשהייתה בת 10 פרצו לחשבון הפייסבוק שלה ילדים מכיתתה, ואחד מהם שלח ממנו קללות ונאצות לילדים אחרים. כשגילתה, התנצלה בפני הילדים והסבירה את שאירע, אלא שכעבור חודש זה קרה שוב. הפעם כבר לא האמינו לה. "לא היה לי עם מי להיות בהפסקה, לא הוזמנתי לימי הולדת, לא היה לי עם מי לשבת לאכול. כשהייתי מנסה להצטרף לבנות מהכיתה, הן היו מגרשות אותי. בכל יום הייתי נכנסת לשירותים, בוכה ואוכלת לבד". מחנכת הכיתה, שהייתה מעורבת, ניסתה לעזור אבל ללא הצלחה. "היום אני מנסה להסביר לבנות אחרות שיהיו חזקות אם זה קורה להן". אסף מנתניה, חניך העמותה גם הוא, מתאר מקרה שבו חבריו, שידעו כי הוא פוחד מאש, קירבו זיקוק לפניו, צילמו אותו בוידיאו והפיצו את תגובתו המבוהלת בסנאפצ'ט.



חנה דורסמן, מנכ"לית עמותת חינוך לפסגות, גאה בתחושת השליחות שחניכיה חדורים בה, ובפרט באלה שהיו קורבנות אלימות הרשתות החברתיות בעצמם. "החניכים הם בני נוער פעילים, מובילים ובעלי אג'נדה חברתית למען החברה והקהילה. הצדדים המסוכנים של הרשת מגיעים לכולם. אבל אם אחת הסיבות לאלימות ברשת היא שבני נוער בפריפריה משתמשים ברשתות החברתיות יותר מאחרים, לא אחת בשל חוסר אפשרויות אחרות לפעילות בשעות הפנאי, אזי יש להעניק לנוער בכל רחבי הארץ את הכלים והידע כיצד להתנהל באינטרנט בצורה בטוחה".



איגוד האינטרנט הישראלי השיק אתמול קמפיין שפונה דווקא למבוגרים. בסרטון שהפיצו התבקשו בני נוער להקריא תגובות פוגעניות ומרושעות שכתבו מבוגרים. תחילה הם הופתעו מכך שהתגובות נכתבו בידי מבוגרים וסירבו להמשיך ולהקריאן כשנכנסו לחדר אחיהם הקטנים.





"לא הוגן לצפות מילד או ממתבגר להימנע משפה בוטה ומאלימות מילולית, כשהשיח סביבו בריוני ופוגעני", אמר מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי עו"ד יורם הכהן. "השיח האלים, חוסר הסבלנות והסובלנות אינם נחלת הרשת בלבד, והילדים שלנו לומדים מאיתנו איך להתנהג ולהתבטא. ילד שרואה את הוריו או מבוגרים אחרים מתבטאים בבוטות בטוקבק, בפוסט או בהודעה בוואטסאפ, יאמץ את ההתנהגות הזאת".



מיקרוסופט ומשרד החינוך מקדמים את שבוע המודעות לאינטרנט בטוח בישראל זו השנה ה־12. עו"ד אורלי פרידמן־מרטון, יועצת משפטית ומנהלת אחריות תאגידית במיקרוסופט ישראל, אומרת כי "אנחנו מאמינים כי יש להכיר את הסכנות האורבות לבני נוער ולילדים ברחבי הארץ ואת הזהירות שיש לנקוט בעת השימוש באינטרנט. כמו כן, יש לחזק את הערכים ואת כללי ההתנהגות שיאפשרו סביבה אינטרנטית בטוחה".