מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שוחח עם חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) במהלך סוף השבוע, ושוחח עמה על האפשרות שתמונה לתפקיד תת מזכ"ל האו"ם, כך אישרו הבוקר (ראשון) בלשכתה של חברת הכנסת למעריב. עם זאת, הכחישו אותם גורמים כי מדובר ב"עסקה סיבובית", שבמסגרתה תמונה לבני לתפקיד בתמורה להסרת התנגדות ארצות הברית למינוי ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד לתפקיד ראש משלחת האו"ם ללוב.



בסביבתה של לבני אמרו כי בשלב זה לא מדובר בהצעה רשמית, אלא בגישושים בלבד, שהחלו בפגישה שקיימו לבני וגוטרש במרכז האו"ם בניו יורק. "בכל מקרה לא מדובר על שום דיל,לא על עסקה סיבובית שבמסגרתה תמונה לבני לתת מזכ"ל האו"ם ופיאד ימומנה לתפקיד ראש משלחת האו"ם בלוב". עוד אמרו בסביבתה של שרת החוץ לשעבר, כי המינוי לתפקיד אינו מצריך אישור רשמי של מדינת ישראל, או של ראש הממשלה בנימין נתניהו וכי בניגוד למינוי ראש משלחת של האו"ם, התפקיד גם אינו דורש אישור של מועצת הביטחון.



בסביבתה של לבני העריכו כי הסיכוי למינוי קטן וכי גורמים בארץ ינסו לטרפד אותו, אם אכן תוגש הצעה רשמית. לבני עצמה סרבה הבוקר, בשלב זה, להתייחס לפרסומים בנושא. מקורביו של יושב ראש המחנה הציוני יצחק הרצוג התייחסו להצעה ואמרו כי הרצוג ולבני שוחחו על הנושא בעבר, בין היתר בעקבות פרסום בתקשורת הישראלית לפני כעשרה ימים. כמו כן הוסיפו המקורבים כי "מדובר בשמועה מחמיאה מאוד לציפי לבני אבל כלל לא ברורה התכנותה ועד כמה היא ישימה".


לא מדובר בעסקה סיבובית  סלאם פיאד, צילום עיסאם רימאווי, פלאש 90
לא מדובר בעסקה סיבובית סלאם פיאד, צילום עיסאם רימאווי, פלאש 90


ארצות הברית התנגדה, דנון חגג

כזכור, במהלך סוף השבוע הביעה ארצות הברית התנגדות למינויו של פיאד לשליח רשמי של האו"ם ללוב. בהודעה שפרסמה שגרירת ארצות הברית לארגון, היא אמרה כי ארצות הברית הצאכזבה לגלות כי נשקרלת מועמדותו של פיאד לתפקיד", אמרה הייל והוסיפה כי "במשך זמן רב האו"ם היה מוטה באופן אל הוגן לטובת הרשות הפלסטינית, על חשבונה של בת בריתנו ישראל".

היילי הוסיפה כי "ארה"ב לא מכירה כרגע במדינה פלסטינית או תומכת במה שבמסר המינוי הזה נושא באו"ם". לא היה ברור האם ההתנגדות שהביעה היילי חיסלה את הסיכוי שלו להתמודדות על התפקיד. דוברו של גוטרס, סטפאן דוג'אריק, אמר כי הצעתו של פיאד לתפקיד, "הייתה מבוססת רק על איכויותיו האישיות ועל התאמתו לתפקיד".

שגריר ישראל באו״ם, דני דנון, הגיב על המהלך האמריקני לבלימת מינויו של ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, סלאם פיאד, לשליח המזכ״ל ללוב ואמר: ״הממשל החדש מוכיח שהוא עומד עם ישראל בזירה הבינלאומית בכלל ובאו״ם בפרט, ופועל למען האינטרס המשותף של שתי המדינות״, אמר דנון והוסיף: ״מדובר בתחילתו של עידן חדש באו״ם, עידן בו ארה״ב עומדת לצידה של ישראל נגד יוזמות אנטי ישראליות באו״ם״.

הפלסטינים גינו את ההתנגדות של ארה"ב למינוי. חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של הארגון לשחרור פלסטין, אמרה שהתנגדות ארה"ב "לא מוסרית". עוד אמרה בצהרה: "אנו מקווים כי קולות שפויים יותר ינצחו וכי ארה"ב תהפוך את ההחלטה הלא הגיונית והמפלה הזו, ולא תמנע מהאו"ם ליהנות משירותיו של אדם מוכשר".

מזכ"ל האו"ם החדש התבטא בעבר ואמר כי ישראל והפלסטינים סובלים מתת יצוג במוסדות האו"ם.