טרגדיות בגני ילדים: תינוק בן כשמונה חודשים איבד היום (ראשון) את הכרתו בגן ילדים בתל אביב והובהל במצב קשה לבית החולים, שם הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. כוחות ההצלה הגיעו למקום וביצעו בו פעולות החייאה כשמצבו הוגדר אנוש והוא היה ללא דופק ונשימה. לאחר זמן קצר דווח על מקרה דומה במשפחתון בפרדס חנה. פעוט איבד את ההכרה במהלך שהותו שם ומצבו מוגדר אנוש, לאחר מכן נקבע מותו.



מוקדם יותר נמסר למד"א על תינוקת כבת תשעה חודשים שנמצאה מחוסרת הכרה במיטתה במעון בטירה. כוחות ההצלה העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבי"ח מאיר תוך כדי פעולות החייאה, שם נקבע מותה. חובש רפואת חירום מוחמד מנסור סיפר: "הגענו למשפחתון, שם ראינו תינוקת כבת 9 חודשים מחוסרת הכרה במיטה, אנשים במקום סיפרו לנו שהיא לא התעוררה משנתה, היא הייתה ללא דופק וללא נשימה, ביצענו בה פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותה במהירות לבי"ח כשמצבה אנוש".



מאיר יחזקאל, חובש 'איחוד הצלה' שהגיע לגן הילדים בתל אביב, סיפר: "כשהגעתי למקום הפעוט היה ללא הכרה וללא דופק ונשימה לאחר שלדברי המטפלת לא התעורר משנתו. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות והוא פונה לבית החולים איכילוב תוך כדי המשך פעולות החייאה במצב אנוש. מתנדבי יחידת חוסן - היחידה לסיוע נפשי של איחוד הצלה פעלו אף הם בזירה עקב אופי האירוע". כוחות משטרה נמצאים במקום וחקירה נפתחה לבירור נסיבות האירוע.



שלום בגייב, חובש 'איחוד הצלה' שהגיע למשפחתון בפרדס חנה, סיפר: "מדובר בפעוט שהיה ללא הכרה וללא דופק ונשימה. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות והוא פונה לבית החולים הלל יפה תוך כדי המשך פעולות החייאה במצב אנוש. נסיבות ואופי האירוע בבדיקה וע"פ הדיווח הילד איבד את ההכרה במהלך השינה אצל המטפלת".




"שכיחות תופעת המוות בעריסה עולה בחורף"



אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים אמרה: "מוות בעריסה היא סיבת המוות העיקרית בתינוקות עד גיל שנה. השכיחות של התופעה עולה בחודשי החורף, כיוון שההורים נוטים יותר לעטוף את התינוקות ולחמם יתר על המידה, כמו גם עקב הפרעה בנשימה בגלל מחלות חורף כמו גודש בדרכי הנשימה".



עוד הסבירה: "מקרי המוות מתרחשים לרוב בלילה ובזמן שינה. למרות אלפי מחקרים עדיין לא נמצא הסבר או גורם שניתן לזהותו ושעל פיו לנבא מי הוא תינוק הנמצא בסיכון. לכן על ההורים להיצמד להנחיות הקיימות כדי להפחית את הסיכון".



הארגון מסביר כי בין הפעולות שניתן לבצע ולהפחית את הסיכון למוות בעריסה: להשכיב את התינוק על הגב גם כאשר משכיבים אותו לשנת לילה וגם לשנת יום, להשכיב את התינוק על מזרון קשיח ולא רך, להימנע ממצעים רפויים ולשמור על סביבה בטוחה במיטת התינוק. בין היתר יש להרחיק חפצים רכים כגון: כריות, בובות ושמיכות פוך.