לא מן הנמנע כי בביקורו המסוקר בסוף השבוע האחרון של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בבית הלבן שוחחו אבה ונשיא ארצות הברית הטרי דונלד טראמפ על ההכנות הקדחתניות לאולימפיאדת טוקיו ב-2020. במסגרת ההכנות, קרקעות רבות בטוקיו יפונו לצורך בניית מלונות לתיירים העתידים להגיע. עקב זאת, שוק הדגים של טוקיו, צוקיג’י', שנחשב אחד השווקים המפורסמים והגדולים בעולם, צפוי להיות מועבר ממקומו למקום משכנו החדש באזור טויוסו.



שוק צוקיג'י הוא למעשה אוסף של האנגרים ענקיים, ובהם מאות דוכנים קטנים המציעים שפע של דגים ופירות ים. שטחו של השוק זהה כמעט לזה של אצטדיון כדורגל גדול. בצוקיג'י נמכרים למעלה מ־400 סוגים שונים של דגים ופירות ים, מסרדינים זעירים ועד דגי טונה במשקל 300 קילו. מדובר באתר החביב במיוחד על התיירים, שמגיעים מכל רחבי העולם כדי לצפות במכירות דגי הטונה הפומביות. יותר מ־2,500 טונות של דגים מחליפים כאן ידיים בתוך כמה שעות - המכירה מתחילה ב־5:30 בבוקר ונגמרת לכל המאוחר ב־6:45.



כאן מצטיידים חנויות הדגים השכונתיות, מסעדות הדגים, הסושיות וגם אנשים פרטיים שחושקים בדג שהוא יותר טרי מטרי. היפנים טוענים שדווקא בטונה, שלא כמו דגים אחרים, תהליך ההקפאה לא פוגע בכלל - אפשר ניתן לראות כאן כמויות עצומות של דגי טונה קפואים.



אתר הבנייה של האיצטדיון האולימפי החדש בטוקיו לקראת אולימפיאדת 2020. צילום: רויטרס



המכירות הפומביות של הדגים מתרכזות בחלקו הפנימי של השוק. הדרך לשם רצופה מכשולים: עובדים זריזים עם מלגזות עוברים ממקום למקום, סוחרים עם עגלות חולפים במהירות מסחררת והרצפה ספוגה מיצים וחלקלקה להחריד. מי שיצליח לפלס דרכו למכירה יגיע לחלל מקורה ורחב ידיים. על הרצפה יונחו מאות דגי טונה ענקיים, כרותי ראש וזנב, חלקם קפואים ומצופים בשכבת קרח דקיקה. מסדר הבוקר שלהם התחיל בשעה ארבע, אז הם הונחו בשורות מסודרות למופת על ידי עובדי הנמל. על גבי הדגים יופיעו סימונים באותיות יפניות, המלמדים על משקלם ודרגת האיכות שלהם. כרוזים יעמדו על כיסאות וינהלו את המכירה.



המחיר לדג טונה משובח יכול להגיע כאן למאות אלפי ינים. הקונים נוהגים להסתובב עם פנסים ובמקל עם אנקול בקצהו, שהם נועצים בדג הטונה בזריזות כדי לתהות על קנקנו. המכירה עוברת מאתר לאתר בחלל ההאנגר, כאשר כרוז מסוים מציע את מרכולתו, מי שקונה - קונה, ההפגנה מתפזרת ועוברים לכרוז הבא. לדברי מדריכי התיירות, 25% מתצרוכת הטונה העולמית עוברת דרך צוקיג'י בכל יום.



מכה לדרך החיים



אולם, כאמור, בקרוב השריד הזה של יפן הישנה צפוי להיעלם. כחלק מתוכנית מתיחת הפנים של טוקיו לקראת המשחקים האולימפיים, שייערכו בה ב־2020, מתכננים להעביר את השוק למיקום חדש בעלות של ארבעה וחצי מיליארד דולר. השוק החדש יהיה מרכז חלוקה מודרני, ממוזג, שיוקם על אי מלאכותי. העברתו של השוק מעוררת כעת סערה גדולה בקרב הציבור היפני לא רק בגלל החשש מהיכחדותו של אייקון תיירותי יקר ערך, אלא גם בשל החשש שהמקום החדש אינו מתאים ועתיר חומרים רעילים ומזהמים שיפגעו בסחורה.



“שוק הדגים של צוקיג’י, שנקרא על שם השכונה שבה הוא שוכן, נוסד בראשית המאה ה־17, כדי לספק דגים טריים לשוגון ולפמלייתו”, מספר פרופ’ בן־עמי שילוני מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית. “כשיפן נפתחה לזרים באמצע המאה ה־19, צוקיג’י הייתה השכונה הראשונה באדו (טוקיו של היום) שזרים הורשו להתגורר בה, ובה נבנה גם בית המלון המערבי הראשון בעיר, שנשרף בדלקה של 1872. לאחר רעידת האדמה הגדולה של 1923 נקבע השוק של צוקיג’י כשוק הדגים הסיטונאי הראשי של טוקיו. כל מי שביקר בשוק יודע כמה צפוף שם. התיירים מתלהבים, אך בעלי המסעדות, שצריכים להגיע לשם כל יום השכם בבוקר, מתלהבים פחות.



הבעיה היא איך למצוא מקום חלופי לשוק הזה, שיהיה בריא מבחינה אקולוגית ובמחיר מתקבל על הדעת. המעבר, שכבר הוחלט עליו, עדיין לא בוצע. מתברר שבמקום החדש יש פליטות גזים רעילים, והמעבר עולה הון תועפות. בגלל חשיבותו התיירותית של שוק הדגים הזה, יהיה צורך לסיים את העברתו למקום החדש לפני האולימפיאדה של טוקיו ב־2020, כאשר העיר תוצף בספורטאים ומבקרים מכל העולם”.



ההכנות לאולימפיאדת טוקיו. צילום: רויטרס



הרצון להעביר את שוק הדגים הפופולרי ממיקומו אינו חדש. לפי כתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" וגוללה את ההיסטוריה של השוק, "העברת צוקיג'י הוצעה לראשונה בתחילת שנות ה־2000, התעוררה התנגדות נרחבת ונערכו אפילו הפגנות ברחובות... בראש המוחים היו סיטונאי הביניים, המתווכים המסורתיים, הקונים סחורה מהסיטונאים הגדולים ומוכרים אותה למסעדות ולקמעונאים... בשנה שעברה שינתה את עמדתה התאחדות סיטונאי הביניים והודיעה שהיא בעד המעבר. אחרי ההתפתחות הזאת היה נראה שהעניין סגור, אלא אם כן יהיו עיכובים של הרגע האחרון... אחרי כל הדחיות הודיעה העירייה שהיא עומדת לסיים את ניקוי האתר החדש. הפועלים קילפו כמה עשרות סנטימטרים מפני השטח המזוהמים והחליפו אותם בחול נקי, אך המבקרים חששו שהניקוי לא ישכנע את הספקנים שאין חשש לניקיונם של פירות הים...



"למתנגדים הרבים לשינוי, המעבר יגרום לא רק לאובדן השוק ההיסטורי, אלא יהיה גם מכה נוספת לדרך החיים היפנית ההולכת ונעלמת", נכתב עוד ב"ניו יורק טיימס". "צוקיג'י הוא מקום שבו הסוחרים מתמקחים פנים אל פנים, ואפילו הדייג הדל ביותר אובססיבי לגבי טריות הסחורה שלו - אותה הטריות שסייעה ליפן להפיץ את הסושי בעולם. מעבר השוק הוא גם חלק מהשינוי שהוביל להיעלמותן של החנויות הקטנטנות שמכרו כל דבר - מטופו ועד לעוגות אורז - והוחלפו בסופרמרקטים הגדולים וחסרי האופי ובחנויות למכירת מזון מהיר. בכירים אומרים שהם רוצים לפתח את השטח שעליו בנוי השוק - כ־200 דונמים ששוויים מוערך במיליארדי דולרים - ולבנות בו מגדלי דירות ומנהרה שתחבר את טוקיו לאיים שבהם יוקמו אתרי האולימפיאדה החדשים".



אצבע מאשימה



בנובמבר האחרון הודיעה מושלת טוקיו יוריקו קואיקה כי תעניש את האחראים למה שכינתה "הפיאסקו בטויוסו". זאת לאחר שניקוי השטח הרעיל, שאליו מיועד לעבור שוק הדגים, לא התבצע כיאות, והפגיעה באמון התושבים בממשל העירוני הייתה קשה. קואיקה קיוותה שהעונש שעליו הכריזה - קיצוץ במשכורותיהם של עובדי הממשל העירוני בשיעור של כ־10-20% למשך כמה חודשים, בהן המשכורת שלה עצמה – יצליח להשיב במעט מאמון הציבור שאבד.



קואיקה הודתה גם שניקוי הקרקע לא התבצע כמו שצריך, והחומרים הרעילים שנותרו בטויוסו היו עלולים לסכן את באי השוק החדש. בעקבות הפרשה, סגנה של קואיקה, מיצורו נקנישי, עתיד להתפטר, כמיטב המסורת היפנית. נוסף על כך, הפנתה קואיקה גם אצבע מאשימה כלפי קיומי שיומי, העומד בראש המשרד להכנות למשחקים האולימפיים של 2020. בשל הליקויים שנמצאו בהכנות למעבר, נדחה מעברו של השוק, שהיה אמור כבר להתבצע בנובמבר 2016.



עבור תושבי טוקיו בפרט, ויפן בכלל, העברתו של שוק הדגים הפופולרי כמוה כהעברת מגדל אייפל לשכונה אחרת בפריז. מבחינתם, בכל הנוגע למעבר השוק הם תקועים בין הפטיש לסדן: מצד אחד, הם כמהים לשמר את אופיו ההיסטורי של השוק, ומנגד הם מודעים לבעיות ההיגיינה שלו, שגם המקום החדש לא צפוי לפתור בשל מחדלים אקולוגיים. מדריך תיירות המרבה לבקר עם קבוצות בשוק מספר כי אפשר לראות עד כמה העובדים בשוק כעוסים וממורמרים בימים אלה, ואף כמעט שהתפתחו תגרות בינם לבין המטיילים במקום. לטענתו, העובדים חשים בשל כך חוסר הוודאות בנוגע למקום עבודתם ומקור ההכנסה שלהם.



“אני מרחם על העובדים של השוק”, מספר קיי (40), תושב טוקיו. “הם השקיעו סכום לא מבוטל מכספם לקראת המעבר, הם כבר שילמו עבור המקום החדש, ועכשיו הם ממש באוויר. לא ברור מה יהיה עם השוק ומתי השינוי יתבצע. הם מיואשים ומרגישים שהם כלי בידי הממשל. שום דבר אינו באמת מובטח להם”.



“אני חושב שצריך להעביר את שוק הדגים של טוקיו, משום שגם המקום הנוכחי מזוהם, לא נקי וישן מדי”, טוען מצדו הירו יאסונגה (45) תושב טוקיו. “אי אפשר לשפר או לתקן את המיקום הנוכחי, משום שזה ייקח יותר מדי זמן, ובכל מקרה צריך מקום מעבר ארעי, ולכן כבר עדיף שהכל יעבור. הממשלה התייחסה בזלזול למיקום ולבעיית הזיהום עד הגעתה של המושלת החדשה, ועכשיו נראה שיטפלו בנושא בצורה טובה ויעילה, אם כי היא תעלה יותר כסף בגלל הזלזול של הממשל הקודם”.