מטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת הלילה (שלישי) בשדה התעופה אנדרוז, לקראת פגישתו המתוכננת עם נשיא ארצות הברית הטרי, דונלד טראמפ. פגישה זו תהיה הפגישה הראשונה בין השניים מאז נבחר טראמפ לנשיאות, כאשר לפני כן נפגשו השניים במהלך מסע הבחירות לנשיאות, אז נפגש נתניהו גם עם המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. בפגישה צפויים השניים לדון על איראן, סוריה, הסוגיה הפלסטינית ונושאים אזוריים נוספים. 



לפני שהמריא לארצות הברית, התייחס נתניהו לדיונים שקיים לקראת הפגישה, הן עם הגורמים המקצועיים במערכות הביטחון, החוץ והמל"ל, והן עם הקבינט. "היה לנו דיון לקראת הביקור הזה. כמה וכמה דיונים שהיו לי עם ראשי מערכת הביטחון, עם המל"ל, עם משרד החוץ, וכמובן גם אתמול בקבינט. דיון יסודי, מעמיק ורציני".



בפתח המטוס אמר נתניהו: "הנשיא טראמפ ואנוכי רואים עין בעין את האיומים והזדמנויות באזור. נדבר על שני הדברים וגם על שדרוג הברית החזקה הזו בהרבה מאוד תחומים. היה דיון יסודי מעמיק בקבינט, ובסוף הדיון אמרתי בפשטות שאני אוביל ואני אנווט. זה מה שאני מתכוון לעשות- להוביל ולנווט את הברית ההיסטורית לטובת האינטרס הלאומי ולטובת כל אזרחי ישראל"



בנימין ושרה נתניהו מתארחים בבלייר האוס. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
בנימין ושרה נתניהו מתארחים בבלייר האוס. צילום: אבי אוחיון, לע"מ



בנוסף לכך התייחס ראש לשכתו של נתניהו, יואב הורוביץ, להדלפות שיצאו מישיבת הקבינט ואמר כי צריך לפעול כדי למצוא את המדליף "על חם" והוסיף כי אינו פוסל שימוש בפוליגרף. התבטאותו החריגה של הורוביץ מראה כי בלשכת ראש הממשלה החליטו להילחם בהדלפות מהישיבות הרגישות.



מוקדם יותר, התייחסו שרי הקבינט לפגישה המתוכננת בין נתניהו לטראמפ והביעו תקווה כי במהלך הפגישה יירד נושא המדינה הפלסטינית מסדר היום. השר גלעד ארדן ללחץ על ראש הממשלה אמר בישיבת הקבינט כי הוא "מאמין שכל חברי הקבינט כולל ראש הממשלה מתנגדים למדינה פלסטינית, כל אחד בהתאם לנימוקים שלו. אף אחד לא חושב שמדינה פלסטינית יכולה לקום בשנים הקרובות, כשאבו מאזן חלש וחמאס בדרום. אני בטוח שרה"מ יידע איך לייצג את האינטרסים של מדינת ישראל, רה"מ הוא האיש הכי מנוסה בהובלת הנושא המדיני".



"מדינה פלסטינית תציף אותנו בפליטים"



שר החינוך נפתלי בנט הצטרף לקריאתו של ארדן בכנס שערך ערוץ שבע, הביע תמיכתו בנתניהו וטען כי אסור להקים "מדינה פלסטינית שלישית". "ראש הממשלה, אנו סומכים עליך, מגבים אותך במאה אחוז בשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית בא"י. לך לשלום ושוב בשלום. אני רוצה לדבר על המסר הראשון שיש נגד עמדותינו. מדינת ישראל לא יכולה להיות דמוקרטית ויהודית בלי מדינה פלסטינית. אני אראה לכם שזה הפוך. מדינה פלסטינית תציף אותנו בפליטים. היום, בארצות ערב יש צאצאי פליטי 48 שלא יכולים להתיישב בשום מקום. יש אפרטהייד בלבנון, לא נותנים להם לקנות קרקע ולהיות אזרחים. שם הם בתת תנאים".



"עכשיו דמו בנפשכם שמקימים מדינה. בשטף אחד הם ייכנסו ליהודה ושומרון, ואז התושבים שם יגידו להם - מה פתאום, תמשיכו הלאה. לכו לאיפה שהם באמת גרו ביפו, חיפה, רמלה. אל תעצור פה. לקח 120 שנה לציונות להגיע לרוב דמוגרפי בין הים לירדן. בהחלטה אחת נאבד את הכל. האיזון יופר. את כל המאמץ מהרצל ועד היום - נאבד את ההחלטה".



"העולם ימחא לנו כפיים במשך יומיים וביום השלישי, שנראה מחאות לאורך כביש שש, ויגידו שהם רוצים הביתה. השמאל יארגן עמותות, ותוך שלושה שבועות כינוס של האיחוד האירופי ואז נילחם על חיפה, כפר סבא ותל אביב. מדינה פלסטינית תציף אותנו בפליטים. זה בדיוק הפוך ממה שאומרים לנו. מיליוני פליטים בתוך מדינת ישראל, ואז לא נוכל להיות דמוקרטית ויהודית".



לאחר מכן הוסיף כי גם מיעוטים אחרים בעולם לא מחזיקים במדינה, כגון הכורדים והבאסקים, וטוען כי דווקא לפלסטינים יש מדינה: "לפלסטינים יש 70 אחוז מירדן הם פלסטינים, ויש להם עוד מדינה שהענקנו להם. אנחנו קיימנו את כל התנאים למתן מדינה. חזרנו לקווי 67 בעזה. גירשנו יהודים, הוצאנו את הצבא והעברנו לאבו מאזן. עשינו הכל. היום הם עונים על קריטריונים של מדינה".