מינויו של יחיא סנוואר למנהיג החדש של חמאס בעזה הוא עוד מכה ליחסי ישראל ופלסטין ולתקוות הקהילה הבינלאומית לקדם הסדר בין שני הצדדים. עם זאת, אין להסיק מכך שמלחמה בין עזה לישראל היא בלתי נמנעת ומידית.



סנוואר בן 55, יחליף את איסמעיל הניה שהוא המועמד המוביל להנהגת התנועה כולה בעזה, בגדה המערבית ובחוץ לארץ. הניה אמור להחליף בתפקיד הנקרא "יושב ראש הלשכה המדינית" של חמאס את חאלד משעל, שעושה זאת כבר יותר מ-20 שנים. משעל, הדמות הדומיננטית בחמאס ,הודיע לפני יותר משנה על כוונתו לפרוש מתפקיד יושב הראש. אך הוא ותנועתו מקווים שביום מן הימים, אם וכאשר יצליחו להשתלט על הרשות הפלסטינית בגדה הוא ימונה לראש הרשות במקום אבו מאזן או מי שיחליפו מקרב אש"ף.



הניה, שיעבור ככל הנראה לקטאר, נושא מאז 2007 בתואר ראש ממשלת עזה. התואר הזה לא יעבור בירושה לסנוואר, שאמור להפוך רשמית למנהיג הזרוע הצבאית והפוליטית של חמאס בעזה. בכך יהיה סנוואר למנהיג הראשון של חמאס שבא משורות הזרוע הצבאית – גדודי עז א-דין אל קאסם. במונחים ישראליים ניתן להשוות את סנוואר לגנרל לשעבר שמתמנה לתפקיד מדיני אך שורשיו והווייתו נטועים עמוק בצבא.



סנוואר הוא מהמייסדים של גדודי עז א דין אל קאסם שקמו במחצית השנייה של שנות השמונים עם פרוץ האינתיפאדה הראשונה. הוא נמנה עם חוגו של מייסד חמאס השייח אחמד יאסין ופעל בהנחיתו בפעולות טרור בשני תחומים. הוא היה מעורב בתכנון חטיפתם ורציחתם של שני החיילים אילן סעדון ואבי סספורטס ב-1989 וברציחתם של ארבעה עזתים שנחשדו בשיתוף פעולה עם שלטונות הכבוש של ישראל.



ב-1989 גזר עליו בין משפט צבאי של ישראל ארבעה עונשי מאסר עולם בגין מעשי הרצח שלו וחברותו בארגון טרור.



הכלא הישראלי כבית ספר


כמו פושעים וטרוריסטים צעירים וזוטרים' בית הכלא היה עבורו בית ספר לחיים שבו עוצבה והוקשחה תפיסת עולמו ובמרכזה שנאה בלתי מתפשרת לישראל ולציונות. השנאה התפתחה בו למרות ששירותי הבריאות של ישראל הצילו את חייו כשעבר ניתוח להסרת גדול ובעטיה של שנאה זו למד בכלא עברית בבחינת "דע את האויב". בתוך כותלי הכלא הוא עלה וגדל למנהיג כריזמטי ותוך עשור הפך למנהיגם הבלתי מעורער של אלפי האסירים של חמאס.



מתאו בכלא הוא תקשר עם חבריו מפקדי הזרוע הצבאית ודחק בהם להרבות את הפיגועים נגד ישראל תוך כדי שהוא מאיץ בהם לחטוף חיילים ואזרחים ישראליים כדי להשתמש בהם כ"קלפי מיקוח" לעסקות שחרור אסירים פלסטיניים.



ואכן בסופו של דבר שוחרר סנוואר עצמו בעסקה השנויה במחלוקת של גלעד שליט ב-2011. בכל תקופת המשא ומתן על העסקה שניהל חמאס עם ישראל באמצעות המודיעין הגרמני והמצרי יידעו, התייעצו ושתפו אותו חבריו בחמאס. סנוואר היה בין המגבשים של רשימת האסירים שחמאס דרש את שחרורם ולאחר שהעסקה גובשה הוא עבר בין רבים מחבריו האסירים והודיע להם אישית מי ישוחרר ומי לא. לאלה שנותרו מאחור הבטיח סנוואר כי יעשה כל מאמץ כדי לכפות על ישראל עסקות דומות.



התווה את אסטרטגיית המנהרות


בעצרת לכבוד השחרור לפני כמאתיים אלף עזתים מריעים ברחובות נשא סנוואר נאום חוצב להבות והבטיח שחמאס לעולם לא יניח את נשקו. בנאום הוא גם קרא להעתיק את המערכה לשטח האויב ובכך בעצם התווה את האסטרטגיה העתידית של חמאס – בניית מנהרות התקפיות – שבה נעשה שימוש במלחמת עזה השלישית "מבצע צוק איתן" ב-2014 ויעשה אם וכאשר תהיה מערכה חדשה.



לאחר שחרורו המשיך המרוץ המטאורי של סנוואר להנהגת הארגון. הוא מונה מטעם הזרוע הצבאית ללשכה המדינית והיה איש הקשר בין ההנהגה המדינית לצבאית, מעין "שר הביטחון". מינויו של סנוואר למנהיג חמאס, יחד עם צירופם של עוד כמה מפקדים צבאיים ללשכה המדינית, שם קץ למאבקי הכוח שהתנהלו בתקופה האחרונה, בין ההנהגה המדינית לצבאית בחמאס והקשו על תפקודו.



שר הביטחון של חמאס. סנוואר ומחמוד א-זהאר. צילום: א-ריסאלה
שר הביטחון של חמאס. סנוואר ומחמוד א-זהאר. צילום: א-ריסאלה



חוקרי שירות הביטחון הכללי (שב"כ) וקציני מודיעין של שרות בתי הסוהר, ששוחחו ועקבו אחריו, מתרשמים כי מדובר באדם אינטליגנטי, בעל יכולות ארגוניות, אכזר, מהיר חימה בלתי מתפשר וקיצוני בהשקפת עולמו, גם ביחס לאמות המידה המקובלות של חמאס.



ביטוי לאישיותו ולתכונותיו אפשר לראות בהוראה שנתן לפני יותר משנה להרוג ללא כל הליך משפטי את מחמוד אישתווי בן ה-34, שהיה מפקד גדוד בחמאס ובן למשפחה מכובדת ונאמנה. אישתווי חוסל בירי לאחר שעבר עינויים קשים בכלא,. בין מעניו היה גם סנוואר שהאשים אותו כי הוא "סוטה", כלומר הומוסקסואל.



הזרוע הצבאית מחזקת את מעמדה


ברור עתה יותר מתמיד, כי הזרוע הצבאית מחזקת עוד יותר את מעמדה כגורם הדומיננטי בחמאס על חשבון ההנהגה המדינית. חמאס ימשיך לשמור על מראית עין של ארגון מדרגי שבו הזרוע הצבאית כפופה למדינית וזו למועצת השורא – ההנהגה הדתית, הרי אין כמעט ספק כי השלישיה המובילה בתנועה תהיה מעתה מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית, מרוואן עיסא - גם הוא בכיר בזרוע ויחיא סנוואר.



הטרויקה הזו תתמקד יותר בבניית היכולות הצבאיות של חמאס – מנהרות התקפיות, רקטות מדויקות יותר ולטווח ארוך יותר, יחידות ימיות ואוויריות - ופחות ב"בניית אומה" ומוסדות החברה האזרחית. הם גם ישאפו לשקם ולהדק עוד יותר את היחסים עם איראן, כדי לקבל ממנה יותר סיוע כספי (שנאמד כיום בכ-100 מיליון דולרים לשנה), אספקת נשק ועזרה באמונים ובמומחים. מגמה זו תבוא בהכרח על חשבון המאמצים לאחרונה של ההנהגה המדינית – משעל, סגנו מוסא אבו מרזוק ואיסמעיל הניה – לשפר את היחסים עם מצרים.



ברור כי סנוואר וחבריו לזרוע הצבאית חותרים לחדש את המערכה נגד ישראל. הם אינם מסתירים זאת. ברם, גם לאחר המהפך הארגוני, חמאס הוא עדיין ארגון מסודר יחסית עם מוסדות ותהליכי קבלת ההחלטות בו הם של ההנהגה ולא נתונים בידי אדם אחד. עם כל העוצמה שמתנקזת בידיו של סנוואר, גם הוא יודע שההחלטה לפתוח בסבב חדש עם ישראל אינה נתונה לו בלבד. עליו יהיה להתייעץ ולשכנע את חבריו להנהגה וגם זאת רק לאחר שישלימו את התעצמותם ויגיעו למסקנה כי הם מוכנים לכך. סנוואר ואנשיו גם מודעים שבמערכה הבאה עלולה ישראל לצאת למלחמה כוללת שתכליתה תהיה להפיל את שלטון חמאס. ולכן חמאס גם עם סנוואר הקיצוני ימשיכו להתנהל באיפוק ובזהירות.