השבוע לפני: חיסול מזכ”ל חיזבאללה עבאס מוסאווי, 16.2.1992

עבאס מוסאווי היה מנהיג ארגון חיזבאללה בשנים 1991־1992. על אף מתינותו היחסית, מוסאווי כינה את ישראל "הסרטן של המזרח התיכון" והבטיח כי חיזבאללה "ימחק כל זכר לישראל בפלסטין". לאחר נפילת הנווט רון ארד בשבי ארגון המחבלים "ההתנגדות המאמינה", הזרוע הצבאית של תנועת אמל בלבנון, הורה ראש אמ"ן דאז, האלוף אורי שגיא, לתכנן מבצע לחטיפתו של מוסאווי, כדי להשתמש בו כקלף מיקוח בהסכמי חילופי שבויים עתידיים. מבצע "שעת לילה" היה אמור לצאת לפועל ב־16 בפברואר 1992, אולם נתקל בקשיים, כי מוסאווי היה מצוי בסביבת קהל גדול מדי. בעקבות כך הוסב המבצע לסיכול ממוקד, שבמסגרתו תקפו מסוקים של ישראל שיירת מכוניות בדרום לבנון. בתקיפה נהרגו מוסאווי, אשתו, בנו וארבעה אנשים נוספים. 
 
בתגובה לחיסולו של מוסאווי ביצע הג'יהאד האסלאמי ב־17 במרץ 1992 פיגוע בשגרירות ישראל בבואנוס איירס, שגרם למותם של 29 ישראלים וארגנטינאים. פיגוע תגובה נוסף בוצע ב־18 ביולי 1994 בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס והביא למותם של 85 בני אדם. מחליפו של מוסאווי כמזכ"ל חיזבאללה היה המזכ"ל הנוכחי חסן נסראללה.



 תורת לחימה  

ההפגנות האחרונות בציבור החרדי נגד הגיוס ובמחאה על מעצרו של עריק חרדי הן עוד ביטוי ליחסים המורכבים בין צה"ל לחרדים בשנים האחרונות. בצה"ל הולכים כיום בין הטיפות בכל הקשור לסוגיה של גיוס חרדים. לאחר הבחירות האחרונות, ובעקבות כניסתן של המפלגות החרדיות לקואליציה, ביצעו בצה"ל הערכות מצב חדשות, וכעת מודים שם כי לא מצליחים לעמוד במכסות לגיוס חרדים, והפער בין הרצוי למצוי עומד על מאות חרדים פחות.
 
כבר בחודש אוקטובר האחרון פורסם בעיתון "הארץ" כי מספר החרדים שהתגייסו לצבא בשנה האחרונה היה נמוך מהיעד שקבעה הממשלה במסגרת חוק הגיוס. על פי הנתונים שהובאו אז, בשנת הגיוס 2015 עמד מספר המתגייסים לצה"ל ולשירות האזרחי על כ־70% מהיעד. לעומת זאת, מהנתונים של החיילים החרדים שהתגייסו עד כה מצטיירת תמונת מצב חיובית בכל הקשור לשילובם: כמעט 0 אחוזי נשירה, מוטיבציית שיא וחיילים איכותיים שתופסים בימים אלה מקומות גם בחטיבות חי"ר איכותיות, כמו צנחנים. אלא שבימים אלה גורמים בצה"ל מביטים בדאגה על הפרויקט של גיוס החרדים ושילובם בצה"ל.
חרדים בצה"ל. צילום: דובר צה"ל
חרדים בצה"ל. צילום: דובר צה"ל


"אנחנו אומרים קודם כל שחרדים נכונים לצה"ל", מסביר גורם באכ"א. “שילוב החרדים חשוב לא רק לצה”ל, אלא גם לחברה כולה. לפי סקרים שבידינו, למעלה מ־%86 מהחרדים שמשתחררים מצה"ל מוצאים עצמם בשוק העבודה או הלימודים, הן במקצועות ייעודיים והן באקדמיה, וזו תרומה לאומית משמעותית".
לפי ההערכות באכ"א, גם בשנה הקרובה לא יצליח צה"ל לעמוד ביעד הגיוס של חיילים חרדים, ואולי אף תחול ירידה נוספת במספר המתגייסים.

אולם בצה"ל מבהירים כי לא יוותרו ויעשו הכל כדי להצליח לגייסם ולשלבם: "אני חושב שהדוגמה הטובה ביותר היא שילוב החרדים בצנחנים", אומר גורם צבאי. "אם מסתכלים על הנתונים, הגיוס עבר בצורה חלקה, והפתיחה של הפלוגה בחטיבה איכותית הביאה לתוצאות טובות. זה נעשה לאט ובטוח, תוך הידברות עם הקהילה, וההשתלבות שלהם, לפי מה שעולה מן השטח, היא נהדרת".


 נערכים לקרב 
חברת רפאל מציגה השבוע מגוון רחב של יכולות וטכנולוגיות בתערוכת AERO INDIA 2017, שנפתחה אתמול בהודו. במסגרת התערוכה תציג החברה מערכות מותאמות למטוס הקרב העתידי של הודו, LCA, ובהן טילי אוויר־אוויר מסוג "פיתון 5" ו"דרבי", מערכות אוויר־שטח מסוג "ספייס", מטע"ד (pod) אלקטרו־אופטי לתקיפה ולניווט מסוג "לייטנינג 5", "רקהלייט" - מטע"ד אלקטרואופטי לתצפית ולאיסוף מודיעין בזמן אמת, מערכת תקשורת רחבת סרט ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.
 
 
 יד לזכרו 
השבוע נחנך ביישוב בית אריה, בדרום־מערב השומרון, מצפה ראשון על שם סא"ל עמנואל מורנו ז"ל, קצין צה"ל שנהרג ב־2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, בפשיטת סיירת מטכ"ל על יעדי חיזבאללה בגזרת בעלבכ, ופרסום תמונתו נאסר עד היום. סא"ל מורנו ז"ל נהרג בפעולה שבה הוביל כ-100 לוחמים שהיו מחופשים לחיילי צבא לבנון.