עשרות עיתונאים מכל רחבי העולם השתתפו בבית הלבן במסיבת עיתונאים לקראת הפגישה שמתקיימת הערב (רביעי) בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לראש הממשלה בנימין נתניהו. טראמפ ורעייתו קיבלו את פניהם של בני הזוג נתניהו והצטלמו יחד מחוץ לבית הלבן. בניגוד לפגישות מדיניות רגילות, קבעו האישים את מסיבת העיתונאים עוד לפני הפגישה ביניהם.



שני הזוגות בצילום משותף. צילום: רויטרס
שני הזוגות בצילום משותף. צילום: רויטרס



במהלך כל מסיבת העיתונאים לא הוזכרה האמירה "שתי מדינות" מצד טראמפ בתור הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. יחד עם זאת, דיבר על מחויבותו להסכם שלום עם הפלסטינים, בצורה שהצדדים יבחרו. "זו ידידות המבוססת על הערכים של שתי המדינות, אלו אבני היסוד של הדמוקרטיה. העמידה שלכם בפני הטרור והאלימות וההצלחה שלכם היא מעוררת השראה", אמר.



"איומי הטרור העומדים בפני ישראל הם גדולים, מדינת ישראל היא סמל לעולם של חוסן וחוזק. נמנע מאיראן נשק גרעיני", אמר טראמפ במסיבת העיתונאים והוסיף: "אנחנו מתנגדים ליחס שישראל זוכה לו במוסדות האו"ם. הממשל שלנו מחויב לעבוד עם ישראל כדי להבטיח שלום ויציבות. כולל לעבוד על הסכם שלום עם הפלסטינים".




"נוכל להגיע להסכם גדול ממה שחושבים"



הנשיא טראמפ המשיך להתייחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר: "הייתי רוצה להתייחס להתנחלות, אנחנו נמצא פתרון, אני יודע שאף נשיא לא עשה זאת עד עכשיו, אבל ביבי ואני מכירים הרבה זמן, הוא אדם גדול ומנהל מו"מ גדול, אנחנו נגיע להסכם גדול יותר ממה שאנשים חושבים".



"הישראלים יצטרכו להפגין גמישות, להוכיח שהם רוצים להגיע להסכם והפלסטינים חייבים להיפטר מהשנאה מגיל צעיר. ראיתי מה הם מלמדים, ואפשר לדבר על גמישות גם אצלם, אבל זה מתחיל מגיל מאוד צעיר, והם חייבים להכיר בישראל, אין אפשרות להסכם אם הם לא מוכנים להכיר במדינה חשובה כמו ישראל. אני מאמין גם בשחקנים אחרים בדרג מאוד גבוה, ואני מאמין שזה יקל על הפלסטינים ועל ישראל להגיע להסכם", אמר טראמפ.



נתניהו הודה לטראמפ על האירוח ואמר: "אני מאוד מעריך את הידידות שלך אליי ולמדינת ישראל. אין לישראל בת ברית חשובה יותר מארה"ב ואני מבטיח לך שלארה"ב אין ידידה כמו ישראל. תחת הנהגתך אני משוכנע שהידידות תתחזק ואני מחכה לעבוד איתך ולשפר יחדיו את החיים בכל תחומי החיים. אני מאוד שמח על הקריאה שלך לאו"ם להתנהל אחרת מול ישראל".



"עלינו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, אנחנו מחויבים לעשות זאת. הגיע הזמן שזה ייעשה, הרבה אחרים באזור יראו עין בעין את האיום האיראני, ואני חושב שנוכל למתן את האגרסיביות של איראן, זה חשוב מאוד, לישראל ולמדינות ערב. הם מפתחים נשק קטלני", הוסיף נתניהו.



טראמפ ונתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס
טראמפ ונתניהו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס




טראמפ על האנטישמיות בארה"ב: "תראה הרבה מאוד אהבה כאן"



לאור שאלת עיתונאי ישראלי, נשיא ארה"ב התייחס גם לאנטישמיות במדינתו ואמר: "אני רוצה להגיד שהניצחון שלנו גדול בשבילנו, 306 קולות אלקטורליים אחרי שאמרו לנו שלא נגיע ל-221. אנחנו נגיע לשלום במדינה הזאת, אנחנו נעצור את הפשע במדינה הזאת, אנחנו נעשה כל שביכולתנו לשים קץ לגזענות המבעבעת. בכל הקשור ליהודים - ידידים רבים, בתי שנמצאת כאן הרגע, חתני שנמצא כאן ונכדיי היפים - יראו ארצות הברית שונה מאוד בארבע או שמונה השנים הבאות. אתה תראה הרבה מאוד אהבה כאן".



לפני מסיבת העיתונאים דווח כי התחושות בקרב פמליית ראש הממשלה טובות מאוד ואלה אמרו כי הם חשים שמהפגישה תצא כותרת משמעותית שתקדם את יחסי ישראל-ארה"ב. השניים צפויים להתייחס למספר נושאים שנמצאים במחלוקת, כשנתניהו עצמו הבהיר כי יתייחס לפתרון שתי המדינות במהלך הפגישה ויבהיר את עמדתו. דווקא הבית הלבן נראה כמי שעוזר לראש הממשלה, לאחר ההצהרה אמש לעיתונאים הישראלים, כי טראמפ לא יתעקש על הקמת מדינה פלסטינית. 



על רקע הפגישה בין טראמפ לנתניהו, גורם בכיר בבית הלבן אמר מוקדם יותר היום כי "הנשיא טראמפ תומך בשלום בין ישראל לפלסטינים וינסה להוות כגורם מתווך, אך לא יתעקש על פתרון שתי מדינות לשני עמים. שלום הוא המטרה הסופית, בין אם זה יגיע בצורה של פתרון שתי המדינות, או בצורה אחרת". 





הבית הלבן. צילום: רויטרס
הבית הלבן. צילום: רויטרס



הלילה, שעון ישראל, נפגש נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, כשבין היתר דיברו השניים על סוגיית המו"מ עם הפלסטינים, כמו גם הגרעין האיראני. בפגישתו עם טילרסון, דנו השניים על שלל נושאים אזוריים ועל איראן. עם סיומה של הפגישה, הוזמן מזכיר המדינה לישראל, במטרה לחזק את היחסים בין מזכירות המדינה האמריקאית ולשכת ראש הממשלה בירושלים.



בתוך כך, פורסם היום בסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי במהלך היומיים האחרונים ביקר ראש ארגון הביון האמריקאי (ה-CIA) מייק פומפיאו, ברמאללה, שם נועד עם מספר גורמים בשלטון, ובראשם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בדיווח נאמר כי הצדדים דנו במצב העדין באזור, בסוגיית שתי המדינות שמטרידה מאוד את הפלסטינים, ובעוד מספר סוגיות, כגון איום ההתנחלויות והיחסים עם הבית הלבן.