לאחר 40 שנים של דיבורים תוכניות ואף הנחות אבן פינה, החל בצהריים השלב המעשי של פרוייקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. הרגע ההיסטורי החל כאשר שר התחבורה ישראל כץ לחץ ביחד עם שגריר סין בישראל על כדור הבדולח, ואז, לקול תשואות עשרות האורחים והעובדים הסינים הרבים, המתפעלים את העבודות מתחת לפני הקרקע, החלה מכונת ה-TBM הענקית לחפור בעומק של 30 מטר מתחת לפני הקרקע, מתחת מתחם גלי גיל, בפאתי בורסת היהלומים ברמת גן.



היקף החפירה של המכונה יעמוד על כעשרה מטרים ביום, והיא תחפור בכיוון רחוב ארלוזורוב, תעבור מתחת לנתיבי איילון והמנהרה תגיע עד תחנת קרליבך. אז יהיה מפגש עם החפירה מהצד השני מרחוב הרצל בתל אביב שתחל בעוד כמה חודשים.



מכונות ה־TBM הן באורך של 115 מ' כל אחת ובקוטר של כ־7.5 מטרים. משקלה של כל מכונה מגיע לכ־900 טון. 20 פועלים ומהנדסים מחברת הכרייה הסינית CRTG נמצאים בתוך המכונה בכל רגע נתון.



המכונה הראשונה החלה לפעול והמכונה השנייה שתכרה את המנהרה המקבילה תחל לפעול תוך כמה שבועות. אז גם יחלו לפעול שתי מכונות ה-TBM הנוספות שיצאו מאזור בורסת היהלומים לאזור רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. מן העבר השני, שתי מכונות ענקיות נוספות יחפרו מאזור התעשייה קרית אריה בפתח תקווה, והמפגש יהיה באמצע רחוב ז'בוטינסקי.



בחברת נת"ע, הבונה את הרכבת הקלה, ציינו שעבודות החפירה של המנהרות החלו ארבעה חודשים לפני המועד המתוכנן ולנוכח ההפעלה המשולבת, שבעיצומה שמונה מכונות  יחפרו מתחת לגוש דן, הצפי הוא שכריית המנהרות תסתיים שנה וחצי לפני התכנון. אבל למרות ההקדמה, הרכבת הקלה תתחיל לנוע באוקטובר 2018, נוכח עבודות מורכבות נוספות שאמורות להתבצע.



ישראל כץ ושגריר סין בישראל, ז'אנג יונגשין מפעילים את "גולדה". צילום: אבשלום ששוני
ישראל כץ ושגריר סין בישראל, ז'אנג יונגשין מפעילים את "גולדה". צילום: אבשלום ששוני



שר התחבורה ישראל כץ, שהגיע מלווה בראש עיריית רמת גן ישראל זינגר ומנכ"ל נת"ע, יהודה בראון, אמר כי "מיזם הרכבת הקלה הוא דוגמא ליכולת קבלת ההחלטות, מנהיגות לא נרתעת מאתגרים במטרה לשנות את המציאות והמציאות שתהיה בגוש דן תהיה שונה", הוא ציין.



כץ החליט לקרוא למכונת ה-TBM הראשונה בשם "גולדה": "קודם כל היא הייתה ראש הממשלה היחידה בתולדות מדינת ישראל והראשונה שהניחה בזמנו אבן פינה בפרוייקט הרכבת הקלה בתל אביב וגוש דן. אחרים דיברו והניחו אבני פינה ואנחנו מבצעים. ותהיה מציאות מטרופולינית אחרת", הוא הדגיש על רקע עומסי התנועה הכבדים בגוש דן. כץ הזכיר עוד, כי "גם הציונות קמה על מנהיגות ומנהיגים נבחנים ביכולתם לשנות המציאות".



שר התחבורה והמודיעין הגיע למקום הישר מישיבת הממשלה, והתייחס לאיומים שהשמיע מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה בסוף השבוע. "שמענו את נסראללה שמאיים לפגוע בנו. לאף אחד אין עניין בהסלמה אבל תושבי לבנון ישלמו מחיר כבד מאוד. ישראל תגיב בעוצמה. מי שלא רוצה בהרס בלבנון חייב להחליש את חיזבאללה ואיראן שמסייעת", אמר.



הוא ציין וסיכם "אויבינו בונים מנהרות מלחמה ואנחנו כאן בונים מנהרות תשתית לשלום".



במהלך עבודות חפירת המנהרה מתחת לנתיבי איילון ייתכן שתנועת הרכבות בין תחנות ההגנה וסבידור תופסק לחמישה ימים, בעת שהחפירה תעבור מתחתן. זה יקרה לאחר פורים, אך עדיין אין מועד סופי ואז כבר עומסי התנועה הכבדים יהפכו לבלתי נסבלים לכמה ימים.