חברת הכנסת ציפי לבני, יו"ר "התנועה" וחברת "המחנה הציוני", התייחסה בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM לפרסום על הפסגה החשאית בעקבה, שנערכה לפני כשנה, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, מלך ירדן עבדאללה, נשיא מצרים א-סיסי ומזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי, שהציג את המתווה ליוזמת השלום האזורית. במסגרת אותו המהלך אמורה הייתה מפלגת "המחנה הציוני", בראשות ח"כ הרצוג, להיכנס לממשלה ולספק לנתניהו את הגב הפוליטי הדרוש למהלך מדיני כולל.



"ידעתי בשלב מסוים שקרי ניסה להתניע מהלך אזורי וכמו תמיד לאחר בדיקה מתברר שהמקסימום שביבי מוכן לעשות כדי לעשות שלום אזורי, זה עד איפה שבנט מרשה לו, זו 'תקרת הזכוכית' שלו", אמרה ח"כ לבני. "הוא לא מוכן להיפרד מבנט כדי להביא שלום לעם ישראל. לכן אנחנו נמצאים באותו המקום כבר הרבה מאוד זמן. דרך אגב, ההזדמנות האזורית היו כבר קיימת היום. אני אומרת את זה אחרי ששמעתי ודיברתי עם המשתתפים הערבים בוועידת הביטחון במינכן. הם רוצים את זה ויש להם אינטרס מול אירן, אבל הרחוב שלהם רוצה משהו מול הפלסטינים, והמשהו הזה עולה לנתניהו והוא לא מוכן מבחינתו ללכת קצת לכיוון המרכז".



כספית ציין שהרצוג והנהגת "המחנה הציוני" היו שותפים לפרטי התהליך, ערב כניסה אפשרית שלהם לממשלה. "נתניהו תמיד מאותת שמאלה וכשהוא מגיע לצומת, אם יש לו פנייה ימינה הוא פונה ימינה", השיבה ח"כ לבני. "אני בחלק מהדברים כן הייתי שותפה, גם אחרי האירוע הזה, גם עם היוזמות של טוני בלייר וקרי. וכולם באים בסוף לביבי ואומרים לו, רק תעשה שני צעדים, תגיד משהו חיובי על היוזמה הערבית, תקפיא את הבנייה, תעשה צעדים בשטח. ואז הם שומעים ממנו נאום והוא בורח שוב ימינה. הייתי שותפה בשלב מסוים, וברגע שיושבים עם ביבי ומציגים לו, האם אתה מוכן לעשות א', ב', ג' והוא אומר 'לא,' אז הוא הולך ומפספס עבור כולנו את ההזדמנות הזו, לצערי דרך אגב".







"העתיד של ישראל תלוי בנו"



אלדד שאל מה ההבדל בין מה שנתניהו היה מוכן לתת לפלסטינים, לבין מה שאולמרט היה מוכן לתת, כלומר כ-97% משטח יהודה ושומרון. "אני גם מאשימה וגם שואלת את עצמי מה אנחנו צריכים לעשות", ענתה לבני. "העתיד של מדינת ישראל תלוי בנו ולכן אנחנו צריכים לנסות ולחתור ולהגיע, גם אם יש בעיות בצד השני, גם אם הוא סרבן וגם אם הוא משחק משחקים. לא צריך בכל פעם לתת יותר, אלא לחזור פחות או יותר לאותה נוסחה. ואם מישהו חושב שאפשר לעשות שלום בלי נוסחה דומה למה שהצגת, כולל כמובן תפיסת שתי מדינות הלאום, סיום הסכסוך וכו', כנראה שלא יגיע אף פעם להסדר".



"שמעתי היום על הבמה במינכן את שר הביטחון שלנו, ליברמן, שחוזר לאולמרט וללבני וללמה הצד השני אשם", המשיכה לבני. "בסדר, אבל אנחנו חיים פה וצריכים למצוא את הפיתרון והיום יש בעיני הזדמנות. צריך לגייס את טראמפ לעקרונות שחשובים לנו, כמו מדינה מפורזת, שכבר סיכמנו עליה, וסיום הסכסוך בלי זכות שיבה, ולראות האם העולם הערבי יעשה עוד צעד, קצת לשכנע ולדחוף את הפלסטינים להסכים. זה שאנחנו מתנחמים בכך שאין פרטנר בעיני זו לא נחמה, זו בעיה".



כספית שאל מה היא הפרשנות הנכונה לדבריו של טראמפ בפגישה עם נתניהו. "אין שום דבר חדש במה שנאמר", אמרה ח"כ לבני. "הוא אומר את מה שאומר כל העולם הרבה שנים, אם אתם והפלסטינים תסכימו על משהו, גם אנחנו נסכים לו. בשפתו של טראמפ, מה שעושה אתכם מאושרים, עושה אותי מאושר, תעשו מה שאתם מבינים. אבל הוא לא מתכוון לבנט ונתניהו, אלא אנחנו והפלסטינים, וזה מה שכל העולם המערבי אומר".



מה שהישראלים והפלסטינים רוצים, לא מה שבנט רוצה. צילום: מרק ישראל סלם
מה שהישראלים והפלסטינים רוצים, לא מה שבנט רוצה. צילום: מרק ישראל סלם



"טראמפ יחזור לאותה הנקודה"



אלדד אמר שטראמפ למעשה אמר שתוכנית שתי המדינות אינה קדושה עבורו. "תוכנית שתי המדינות לא קדושה", הסכימה לבני, "מה שקדוש זה מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית. שתי מדינות לאום זה פיתרון סכסוך בין שתי תנועות לאומיות, יהודית ופלסטינית. אם מישהו יכול למצוא מחוץ לקופסה איזה פיתרון אחר ששומר על רוב יהודי מוצק ועל מדינה דמוקרטית וגם מסיים את הסכסוך, תפדלו. לכן לא נזעקתי כשטראמפ דיבר. הוא שלח את כולנו למשא ומתן".



"הוא רוצה לחשוב מחוץ לקופסה? זה ממש בסדר בעיני. מתוך הכרתי את המציאות הארוכה והעגומה, הוא, וחתנו, שיעסוק בעניין, יחזרו לאותה נקודה. לכן מה שהוא אמר זה בסדר. הדבר החדש שנתניהו מכר לו זה דבר עתיק. בודאי שהאזור הוא רלוונטי. אנחנו לא יכולים לקבל היום מהפלסטינים כלום. אנחנו יכולים לקבל מהעולם הערבי את שינוי המצב האסטרטגי של מדינת ישראל".