דריכות במערכת הפוליטית לקראת הקראת גזר הדין מחר במשפטו של החייל שהורשע בהריגה אלאור אזריה. יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) קרא לשופטים להקל מאוד בעונשו של אזריה והודיע כי לאחר גזר הדין בכוונתו להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה. "מדובר בחייל שנמצא בשטח בפעילות מבצעית במצב שלא הורגל אליו וגם לא הוכשר אליו. חיילים מתאמנים לקרב ולא לפעילות מהסוג הזה, ועל כן גם אם אזריה עשה טעות במצב של ארוע מתגלגל, בית המשפט צריך להתחשב בכך ולהקל מאוד בעונשו", אמר ח"כ ביטן ל"מעריב אונליין".

יגיש חנינה. ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
יגיש חנינה. ביטן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

״החייל אלאור אזריה שילם כבר מחיר כבד. האמת כך גם בני משפחתו והציבור כולו. אני מקווה כי בית הדין יסתפק בתקופה שכבר ריצה במעצר ויורה על שחרור מיידי - אמר מ"מ יו"ר הקואליציה ח״כ אורן חזן (ליכוד) לקראת פרסום גזר הדין. 

עם זאת, ח״כ חזן הדגיש כי אם חלילה יגזור בית הדין עונש מאסר על אלאור, הוא מצפה מהרמטכ"ל להעניק חנינה מיידית לאלאור, או לחילופין מהנשיא שלא יישב אפילו יום אחד בכלא. חזן, שליווה את אלאור אזריה ומשפחתו לכל אורך המשפט, לא הסתיר אכזבתו מהרשעת החייל. 

גם ח"כ ירון מזוז (ליכוד), סגן השר להגנת הסביבה טען כי "סמל אלאור עזריה נענש, משפחתו נענשה ויש לעשות צדק. אני מקווה שבית המשפט לא ישית עליו מאסר בפועל שכן על כף המאזניים מונחים גם המורל של הלוחמים אותם שלחה המדינה למשימות קשות בלב אוכלוסייה פלסטינית עוינת.  הגיבוי שעלינו להעניק לחייל, הוא לא רק בשם הצדק, אלא לשם חוסננו הלאומי".

עמדה דומה השמיע גם ח"כ יוסי יונה (מחנ"צ) שאמר ל"מעריב אונליין" כי "היה מקום להקל בעונשו של אלאור אזריה ולו בגלל שהמדינה היא זו שנושאת באחריות למציאות פוליטית והצבאית האווילית - שליטה על עם אחר. היא כופה על חיילים רבים, בעיקר ממעמדות חברתיים, חיכוך תמידי עם האוכלוסייה המקומית, מצד אחד, ועם הסתה מממושכת של מנהיגי הציבור, שמעניקים תמיכה לפעילות הנוגדת את הערכים של צה״ל". 

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר לעומת זאת כי "אלאור אזריה אינו הסיפור האמיתי. כך נראות התוצאות הקשות של שלטון צבאי מתמשך על עם אחר. מקרים דומים, קשים ואלימים, קרו וממשיכים לקרות בשטחים. ואנחנו לא שמענו עליהם כי מצלמה של 'בצלם' לא הייתה בשטח".

הוא הוסיף כי "האיומים על השופטים והתובעים הם ביטוי של ההתדרדרות המסוכנת. הפוליטיקאים שעוד לפני גזר הדין מיהרו לקדם חנינה התקיפו לא רק את המשפט אלא את כללי היסוד האחרונים של מערכת דמוקרטית. היום אנחנו יכולים לראות את התהום שלפנינו. חייבים לעצור וללכת בכיוון ההפוך. לפני שיהיה מאוחר". 

"היה מקום להגיש כתב אישום על רצח" 

חברו לסיעה ח״כ יוסף ג׳בארין אמר כי ״פסק-הדין מצביע בבירור על החומרה שבית המשפט מייחס להתנהגותו של אזריה, ולדעתי אף היה מקום להגיש כתב אישום על רצח. המקרה של אזריה אינו בבחינת מקרה בודד, אלא חלק מתופעה רחבה יותר בצבא אשר נתמכת על-ידי הדרגים הפוליטיים, וניזונה מחוסר מיצוי הדין עם החיילים. כל עונש שאינו משקף את חומרת המעשה יעביר מסר קשה שדמו של הפלסטיני הינו הפקר״.

ג׳בארין הוסיף: ״פניתי לפני כחודש ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות התבטאותו כי ראוי להעניק חנינה לחייל אזריה. הדגשתי כי התבטאותו של נתניהו מקימה חשד לביצוע עבירות שיבוש הליכי משפט, זילות בית משפט, ועבירת הסוביודיצה האוסרת כל פרסום שיש בו כדי להשפיע בצורה פסולה על עניין פלילי התלוי ועומד בבית המשפט או על תוצאותיו. אני מקווה שגזר הדין שיינתן מחר לא יושפע מהתבטאותו של ראש הממשלה ושרים נוספים״.

ואילו ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) אמרה: "מדינה שלמה עסקה במשפט אזריה במשך למעלה משנה. נגרם נזק ללא שום ספק, וכעת אני מצפה מכולם, מנהיגים ואזרחים כאחד, שידעו לקבל את הכרעת הדין, תהיה זו אשר תהיה. לנהוג באיפוק ובריסון, ובוודאי שלא להמשיך בהסתה הפרועה נגד מפקדי הצבא והשופטים. הגיע הזמן שנפסיק להתנגח ונתחיל לאחות את הקרעים למען צה״ל וחייליו המסורים.  אישית אני מקווה שבית המשפט ידע למצוא את האיזון הנכון בין חובת הענישה וההרתעה, לבין העובדה שמדובר בחייל קרבי מצטיין".