המשרד להגנת הסביבה הכריע הבוקר (רביעי) כי לא יחדש את היתר הרעלים למכל האמוניה במפרץ חיפה שפוקע ב-1.3 ולמעשה מבקש המשרד להתחיל בתאריך זה את חיסול המתקן המסוכן והמושמץ. "החל מה-1 במארס לא תתבצע פריקת אמוניה נוספת למיכל - אלא אם יוכח כי האמוניה שבמכל אינה מספיקה לצורכי כלל המשק לחודשי ההתארגנות בתקופת המעבר, באישור המשרד", קובע הבוקר המשרד להגנת הסביבה.



המשרד נערך היטב גם מול טענת חברת "חיפה כימיקלים" בערעור שהגיעה לבית המשפט נגד החלטה נפרדת לסגור את המיכל, לפיה סגירת המיכל תביא לפגיעה בכלל המפעלים במשק שצורכים אמוניה והוא קובע כאמור 'תקופת מעבר': "על מנת שהתעשייה תוכל למצוא מענה חלופי לאספקת האמוניה מבלי שפעילותה תיפגע ולהיערך למענה חלופי לאספקת אמוניה למשק בשעת חירום, ובהתאם לחוות הדעת של המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ובדיקה מקצועית שביצע משרד הכלכלה - תינתן למשק אורכה בת שלושה חודשים לצורך התארגנות להמשך ייבוא האמוניה, עד ל-1 ביוני 2017. בתקופה זו תספק חיפה כימיקלים את כלל צורכי המשק, ובכלל זה לשעת חירום. המשרד להגנת הסביבה מצפה מהמשק להתארגן במהלך אורכה זו להמשך". 

במשרד להגנת הסביבה מדגישים: "החלטה זו הגיעה לאחר שחברת חיפה כימיקלים לא הצליחה להוכיח  באופן מניח את הדעת כיצד תוכל להסיר את הסיכון לאוכלוסייה בהתאם למדיניות המשרד בנושא מרחקי הפרדה וכן מניעת הסיכון מאסונות טבע, ולא סיפקה אלטרנטיבות עם לוחות זמנים קצרים וברורים לסילוק המכל ולהסרת הסיכון מהמפרץ – זאת, בניגוד להנחיות שהציב המשרד בשימוע האחרון שנערך לחברה.  לאור העובדה שאין פתרון באופק, עמדת המשרד היא כי מערך יבוא האמוניה מעמיד את הציבור ואת הסביבה בסיכון שאינו קביל - הן בזמן שגרה והן בזמן רעידת אדמה".

הידיעה נשמעת כמו 'שידור חוזר' של החלטת בית המשפט מתחילת השבוע שעבר אבל מדובר בהליך נפרד לגמרי. בעוד ההליך בבית המשפט מעוכב בשל הגשת ערעור, שלילת היתר הרעלים היא בסמכותו הבלעדית של השר להגנת הסביבה והבוקר הוא מקיים את הבטחתו ומשתמש בה, גם אם בסייגים מסוימים. 
 
 "מחויבים לדאוג לתושבי חיפה"

בשבוע שעבר התבשרו תושבי מפרץ חיפה כי בית המשפט לעניינים מקומיים בעיר פסק שעל חברת "חיפה כימיקילים" לרוקן את מיכל האמוניה במפרץ שהפך לפצצה מתקתקת חשופה לפגיעה ישירה של טילי חיזבאללה ותרחישי אימים של רבבות הרוגים במקרה כזה או של תקלה חמורה או רעש אדמה. לא חלפו שתי יממות ואנחת הרווחה ומבול הברכות של פוליטיקאים וארגוני סביבה על ההצלחה שנחלה עיריית חיפה בהליך המשפטי שהיא מנהלת לסגירת המיכל המושמץ התחלפו שוב בדאגה. "חיפה כימיקלים" הגישה ערעור כצפוי והצו לריקון המיכל בתוך עשרה ימים עוכב לפחות עד דיון בערעור בשבוע הבא. 
כנגד פסיקת בית המשפט שקיבל את עמדת עיריית חיפה גייסה "חיפה כימיקלים" טקטיקת הפחדה משלה ואיימה כי תפסיק לספק אמוניה לכמאה מפעלים בישראל, בהם מפעלים חיוניים, הזקוקים לגז המסוכן בתהליכי הייצור שלהם. אבל לאורך כל ההליך המשפטי של עיריית חיפה היתה תלויה ועומדת מעל גורלו של מיכל האמוניה דרישה נפרדת של המשרד להגנת הסביבה בשימוע שנערך ל"לחיפה כימיקלים" לפני כחודשיים על ידי המשרד להגנת הסביבה, להציג חלופות למיכל ולא – ישלל ממנו "היתר הרעלים", היתר שהלכה למעשה מאפשר את המשך קיומו של המתקן המסוכן למרות התנגדותה של עיריית חיפה. 
באותו הליך נפרד של המשרד להגנת הסביבה נקבע בשימוע כי אם "חיפה כימיקלים" לא תציג למשרד חלופות למיכל עד פברואר, ההיתר שפוקע ב-1.3 לא יחודש. הבוקר הכריע השר להגנת הסביבה, זאב אלקין – המשרד לא ימתין עוד וההיתר ישלל. 
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין (הליכוד) אומר הבוקר: "המשרד להגנת הסביבה, בהתאם לעמדתנו המקצועית העקבית והנחושה, סבור שאין מקומו של מכל האמוניה במפרץ חיפה. במהלך השימוע ביקשנו מחיפה כימיקלים להציג לנו חלופה ברורה וישימה עם לוחות זמנים קצרים וקבועים למכל. לצערנו, הנהלת חיפה כימיקלים בחרה שלא להשתמש באפשרות זו, כפי שגם בעבר בחרה שלא לפעול להצלחת המכרז להקמת מפעל האמוניה בדרום.

בתנאים אלה, מתוקף האחריות והסמכות שחלה עלינו לדאוג להגנת בריאותם של מאות אלפי תושבי מפרץ חיפה" ומוסיף: "התנהלות חיפה כימיקלים לא השאירה לנו ברירה אלא להחליט על אי-חידוש של היתר הרעלים לשימוש במכל האמוניה, על אף הלחצים הרבים שהופעלו עלינו. יחד עם זאת, מתוך האחריות לאספקת האמוניה לצורכי המשק ועל סמך חוות הדעת שקיבלנו מהמל"ל וממשרד הכלכלה, נתנו תקופה של שלושה חודשים להיערכות המשק למסלולים אלטרנטיביים לרכישת האמוניה". 
עיריית חיפה מברכת על ההחלטה אך מסתייגת מתקופת הארכה עד יוני: "אנו מברכים את השר וצוות משרדו על ההחלטה המשמעותית. יחד עם זאת אנו חולקים על הצורך לאפשר עוד ארבעה חודשים ומציגים חלופות מיידיות. חשוב לציין שכל כניסה של אניית אמוניה למים הטריטוריאליים של מדינת ישראל מהווים סכנה מיידית". 
גם בארגוני הסביבה מברכים את המשרד להגנת הסביבה על ההחלטה. בעמותת צלול אומרים: "הודעת המשרד מוכיחה את טענתנו כי חיפה כימיקלים התמידה בהתנהלות ביריונית לכל אורך השנים האחרונות - באי הצגת חלופות ליבוא אמוניה, בהכשלת המרכז למפעל אמוניה בנגב ולאחרונה בהפעלת לחצים על מקבלי ההחלטות. חיפה כימיקלים מפיצה שקרים על מסוכנות המיכל, על צרכי המשק ומטילה רפש במומחים מתנדבים הפועלים לטובת הציבור. הגיע הזמן להסיר את האיום הזה מעל ראשיהם של תושבי חיפה ונראה כי לאחר מאבק של שנים היום הזה קרוב יותר מאי פעם".

עמותת "אזרחים למען הסביבה" מסרה: "משמח לראות שיש עוד תקווה להעדפת האניטרס הציבורי על פני אינטרסים ושיקולים שפוגעים באדם ובסביבה. אנו מקווים שבית המשפט המחוזי יישר קו עם החלטה זו ביום ראשון הקרוב, ושההחלטה תצא לפועל בתוך לוח הזמנים שנקבע". מארגון "מגמה ירוקה" נמסר: "אנו מקווים שבתום תקופת ההתארגנות של המשק לא יהיו עיכובים נוספים ותושבי חיפה יוכלו להסיר מליבם את אותו פחד תהומי, פן פגיעה במיכל האמוניה תגזול את חייהם. זוהי אבן דרך ראשונה בדרך להפחתת כמות החומרים המסוכנים במפרץ חיפה ואנו דורשים ממקבלי ההחלטות להמשיך עם הפנים קדימה לצמצום התעשייה הפטרוכימית הפוגעת ישירות בבריאותנו".
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, הנואם בשעה זו בוועידת 'קלינטק' בתל אביב אומר: "אנחנו לא יכולים לחיות עם המצב הזה. לקחנו החלטה אמיצה וזה לא יום קל כשאנחנו מגנים על תושבי ישראל מפני סיכונים אבל מצד שני מחלישים את התעשייה. הזיהומים והסיכונים הולכים וגדלים ואלפים מתים מהם ועוד מיליונים בעולם סובלים. מנגד כולנו רוצים להתפרנס. האיזון בין השניים נמצא כאן בוועידת האנרגיה הירוקה קלינטק. הפיתוח הטכנולוגי בתחום הוא התשובה היחידה, ולכן השר אלקין ואני שמנו למטרה להפוך את ישראל למעצמה של טכנולוגיית סביבה". 

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: "החברה לומדת את ההחלטה ותפעל על פי החוק"