פרשת ההתעללות בקשישים ממשיכה לעורר גלים: חברי הכנסת איציק שמולי ועמיר פרץ (המחנה הציוני) יגישו בתחילת השבוע הצעת חוק שנועדה להגן על עובדים שיחשפו מקרי התעללות ופגיעה בחסרי ישע, זאת במטרה להרחיב את ההגנה על הקשישים במחלקות הסיעודיות.



הצעת החוק קובעת איסור מוחלט על מעסיק במחלקה סיעודית לפגוע בתנאי עבודתו של עובד שהתלונן בעצמו נגד מעסיקו או כנגד עובד אחר במקום. במקרה של הפרה מצד המעסיק, קובעת הצעת החוק עונש של עד שלוש שנות מאסר (בצד האפשרות להטיל קנס בהתאם להוראות המנויות בחוק העונשין).



על מנת שהעובדים לא יחששו לדווח על מקרי התעללות, בית המשפט יוכל לבחור אחת משלוש דרכים לסייע לעובד: פיצויים מידיים בגובה של עד 24 משכורות מלאות, מתן הגנה מפני פיטורין או הוראה על העברתו למשרה מתאימה אחרת והכנסתו לתכנית הגנה זמנית במסגרתה יינתן לו סיוע משפטי מצד המדינה ותשלום שכר חודשי מדי המעסיק בשיעור שייקבע על ידי בית המשפט עד לבירור העניין.


 


בדברי ההסבר להצעת החוק כותבים חברי הכנסת כי "כיום עובדים נקרעים בדילמה בין הרצון האנושי לדווח ובין הרצון לשמור על פרנסתם". לדבריהם, חוק העונשין קובע אמנם חובת דיווח על מי שיודע על התעללות בחסר ישע, אך בפועל התחקירים האחרונים שפורסמו בתקשורת מוכיחים כי הוראה זו לכשעצמה אינה מובילה לדיווחים בשל רצון העובדים להימנע מפגיעה בתנאיי העבודה (הירודים ממילא) או מפיטורין.



חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי. צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90
חברי הכנסת עמיר פרץ ואיציק שמולי. צילום: יונתן זינדל ומרים אלסטר, פלאש 90



מאידך, כדי להימנע ממצב של תלונות שווא מצד עובדים. במידה וביהמ"ש התרשם כי דיווח העובד נעשה שלא בתום לב - רשאי יהיה לפסוק פיצוי גם לטובת המעסיק.



הצעת החוק מגיעה על רקע מסכת התעללויות בקשישים ומטופלים חסרי ישע בעשרות מוסדות סיעודיים ברחבי הארץ, במהלכן התרחשו תופעות קשות של הזנחה, אלימות פיזית, מילולית ואף מינית קשה. חיבור מכלול האירועים גילה עובדה מטרידה במיוחד - עובדים בתפקידים שונים בבתי האבות היו ערים לנעשה ולא דיווחו מתוך חשש לאבד את מקום עבודתם.



ח"כ שמולי אמר כי "הדילמה של העובדים בין דיווח אנושי ובין רצון לשמור על הפרנסה היא בלתי אפשרית והיא שהובילה לכך שלא היו כמעט דיווחים שיכלו היו לעצור את ההתעללות שהתרחשה לאורך זמן. הצעת החוק הזו תאפשר לעובדים גם לשמור על אנושיותם וגם על פרנסתם ואנו חייבים לקדם אותה באופן מהיר".



לדברי ח"כ פרץ, "יתכן שמתן הגנה לחושפי התעללות במוסדות סיעודיים הוא המחסום האחרון שיגן על אותם קשישים אומללים מפני מתעללים וישמור על חייהם. לאחר שהתבררו הממדים והאופי של ההתעללות - לא ניתן עוד להמתין עם זה.