זעם רב בקרב משפחות שכולות שלנופלי מבצע צוק איתן, שנחשפו לממצאי דוח מבקר המדינה. הדוח יפורסם מחרתיים ויחשוף מחדלים בניהול המבצע ובהיערכות לאיום המנהרות.



רוב המשפחות מעדיפות להמתין ולהשמיע את תגובותיהן לאחר פרסום הדוח. מי שהסכים להשמיע כבר אמש את עמדתו התקיפה הוא אילן שגיא, שבנו סמל ארז שגיא ז"ל היה אחד מחמשת החיילים שנהרגו בידי מחבלים שחדרו לשטח ישראל דרך מנהרת טרור ב־28 ביולי 2014. פשיטת המחבלים תועדה בעדשות מצלמות ארגון חמאס, והתמונות הראו כמה קל היה לאנשי הארגון לחדור לאזור עמדת השמירה שבו היו החיילים ולפגוע בהם.



"דוח המבקר שיפורסם השבוע רק מוכיח לעם ישראל כולו את מה שידענו, ההורים השכולים, ביום שנתבשרנו על האסון הנורא מכל", אומר האב בכאב. "ממשלת הליכוד והעומד בראשה בנימין נתניהו ניהלו מלחמה כמו שמנהלים עסק משפחתי. נתניהו לא דיווח לקבינט - ועשה ככל העולה על רוחו. הרמטכ"ל בני גנץ, הקצין והג'נטלמן, עשה את מה שאמר לו מפקדו שר הביטחון משה יעלון, ובכך לא אפשר למנוע את הכניסה הקרקעית".



"הלוחמים הופקרו". צילום התקיפה בה נפל ארז שגיא וארבעה לוחמים נוספים.
"הלוחמים הופקרו". צילום התקיפה בה נפל ארז שגיא וארבעה לוחמים נוספים.



הדוח לא יחזיר את ילדינו



דרישתן של חלק גדול מהמשפחות השכולות למנות ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האירועים פורסמה לראשונה ב"מעריב־השבוע" וחשפה את הקרע בין המשפחות לנתניהו, שהבהיר מצדו כי אין בכוונתו למנות ועדה כזאת. המשפחות קוראות לממשלה שתחזור בה מהחלטתה.



"לנו, ההורים השכולים, דוח המבקר לא יחזיר את ילדינו", אומר שגיא. "אנחנו - את המלחמה שהדוח יפורסם לציבור, עשינו. עכשיו חובתו של עם ישראל היא לדאוג שאם יש טעויות ומסקנות, הממשלה תדע להפיק מהן לקחים וליישמם. אני מצפה מנתניהו שיביט להורים השכולים בלבן שבעיניים ויבקש סליחה, לא רק מאיתנו אלא גם מבורא עולם. ואני מסתכל לו בלבן שבעיניים ואומר לו: 'ביבי, דמו של בני זועק מהאדמה. המנהרה שממנה יצאו מחבלים והרגו את בני הייתה באחריותך, ולא עשית כלום".



גם על תפקודו של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ ושל שר הביטחון לשעבר משה יעלון לא חוסך שגיא מילות ביקורת. "בני גנץ הפקיר לוחמים, ולא רק הוא - כל המפקדים הפקירו לוחמים, כי לא הייתה למלחמה הזאת שום מטרה", אומר האב השכול. "רק לאחר עשרה ימים בתוך המלחמה הבינו שיש בעיה במנהרות החודרות, ולכן צה"ל לא היה מוכן. לא הייתה כל תוכנית אסטרטגית. אולם לצד זה אסור לשכוח שצה"ל הוא גורם מבצע והדרג המדיני הוא הגורם המחליט, ופה יש בעיה גדולה".