כ-26 אלף סטודנטים הלומדים לתואר הנדסאי במכללות הטכנולוגיות ברחבי הארץ עלולים למצוא למצוא את עצמם בבית לאחר פתיחת סמסטר ב', זאת בשל בשל היעדר תקציבים. לטענת המכללות הטכנולוגיות, סטודנט להנדסאות מתוקצב בכ-8,000 שקלים בלבד - כ-70% מתקצובו של ילד בגן הילדים וכרבע מסטודנט באקדמיה שמתוקצב בכ-35 אלף שקלים, כך שלדבריהם קיימת סכנת התמוטטות המכללות הטכנולוגיות בקרוב.



ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות, אמרה ל"מעריב" כי "אנחנו נמצאים במאבק של שנים, נושא ההשכלה הטכנולוגית הפך להיות תפוח אדמה לוהט. כולם אומרים שצריך עובדים לתעשייה ומאיימים בייבוא של הנדסאים ומהנדסים. משרד האוצר מכיר בבעיה אבל טוען שהוא רוצה לבצע רפורמה בתחום, אבל לצד חשיבה של מה יקרה ברפורמה, בינתיים צריך לקיים את מחר".



"בואו תעזרו לנו לעבור את השנה ותעבירו את התקציב שצריך להיות עבור תשלום למרצים, תפעול של מכללה ועבור הסטודנטים", מבקשת ד"ר פנחסי-אדיב. "לצערי הרב האוצר לא מחזיר תשובות, כרגע הוא מתעלם ולמדינת ישראל לא יהיה כוח אדם טכנולוגי".



המכללות דורשות רפורמה לטווח הארוך ושורת פתרונות לטווח הקצר ומדגישות כי ללא העברת 50 מיליון שקלים - סמסטר ב' לא ייפתח וזאת לאחר שבמהלך המשא ומתן בין משרד האוצר למכללות נותרו פערים. משרד העבודה והרווחה תומך בדרישת המכללות, אבל הבעיה לפי המכללות היא שהאוצר לא מוכן להעביר תקציב שיספיק לקיום המכללות.



"אני לא מצליחה להבין למה אנחנו מגיעים לפה", מוסיפה ד"ר פנחסי-אדיב, "בסופו של דבר רק המדינה תרוויח ולכן אנחנו מבקשים מהשר כחלון להתערב באופן מיידי ולהגיד שבמשמרת שלו לא יקרו דברים כאלה".



תגובת משרד האוצר: משרד האוצר מאמין בחשיבותה של ההשכלה הטכנולוגית, אשר נמצאת בראש סדר העדיפויות של המשרד, ופועל ללא לאות אל מול המכללות הטכנולוגיות במטרה להביא לרפורמה מקיפה בתחום. יצויין, כי החל משנת 2013, נמצאות המכללות הטכנולוגיות במתווה לשיפור התפוקות והגדלת שיעורי ההצלחה, במקביל להגדלה של כ-70% בתקציבן.



נוכח חשיבות הנושא, מקדם משרד האוצר, בשיתוף מנכ"לי המשרדים הרלוונטיים, פורום המכללות עצמו וגופים נוספים, רפורמה מקיפה בתחום ההשכלה הטכנולוגית, לשיפור רמת הלימודים במכללות, רמות השכר של בוגריהן וקביעת סטנדרט חדש של מכללה טכנולוגית המתאים לצרכי המשק אשר תתוקצב בהתאם.



אנו סבורים שיש לתת לצוות המנכ"לים לגבש מסקנות והמלצות מדיניות לטווח הארוך באופן רציני ומעמיק, ומאמינים כי המלצות אלו יביאו לפריצת דרך בנושא ויבטיחו את איכות ההשכלה טכנולוגיות בישראל. לעניין דרישת המכללות לתוספות תקציב בטווח המידי בטרם קיומה של רפורמה, פועל משרד האוצר לפנים משורת הדין על מנת לסייע ככל הניתן למכללות, וזאת חרף ההסכם עליו חתומות המכללות ומחייב אותן להימנע משביתות בתמורה לתוספת התקציב המשמעותית אשר ניתנה בשנים האחרונות.