קטסטרופה תחבורתית: שבוע הבא צפוי להיות אפילו פקוק מהרגיל בתל אביב. החל מיום ראשון בחצות תיסגר תחנת רכבת תל אביב השלום למשך חמישה ימים ותופסק למעשה לחלוטין תנועת הרכבות בין תחנות ההגנה לסבידור מרכז. זאת בשל עבודות חפירת מנהרת הרכבת הקלה, מתחת לנתיבי איילון, וברכבת ישראל החליטו להפסיק את תנועת הרכבות משיקולי בטיחות. כל תנועת הרכבות מצפון תסתיים בתחנת תל אביב מרכז ומדרום בתחנת תל אביב ההגנה. בין שתי התחנות יופעלו שאטלים שיסיעו את נוסעי הרכבת.



מכונת ה-TBM – "גולדה", החלה לפני כעשרה ימים לחפור את מנהרת הרכבת הקלה, בעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע, מהפיר בפאתי בורסת היהלומים ברמת גן לכיוון מרכז תל אביב. בשבוע הבא היא צפויה להגיע בסמוך לתחנת ארלוזורוב בתל אביב ולהמשיך את חפירת המנהרה.



למרות הפעלת השאטלים, ההערכות הן שצפויים עומסי תנועה כבדים בתוך תל אביב במהלך הימים בהם לא יפעלו הרכבות בין תחנות ההגנה לסבידור מרכז. לנהגים שינסו לחמוק מהפקקים באמצעות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית מומלץ להיזהר, שכן החל ממחר (רביעי) יחלו מצלמות אכיפה לצלם כלי רכב פרטיים שייסעו בנתיבי התחבורה הציבורית. נהג שייתפס נוסע בהם יקבל קנס של 500 שקל.




"ל-50 נוסעים באוטובוס מגיעה עדיפות מול הרכב הפרטי"



בשלב הראשון הותקנו 25 מצלמות ובחודשים הקרובים יותקנו 50 מצלמות נוספות בנתיבי התחבורה הציבורית בתל אביב. הרחובות בהם הותקנו עד כה המצלמות הם אבן גבירול, אלנבי, נמיר, בן יהודה, דיזנגוף, העלייה והמלך ג'ורג'. הצילומים יועברו ישירות למרכז השליטה המאויש בפקחים מוסמכים שיצפו בנעשה ויבצעו אכיפה בגין שימוש שלא כדין בנתיבי התחבורה הציבורית. הקנס הכספי ישלח בדואר רשום ישירות לבעל הרכב. ברחובות בהם תבוצע אכיפה נגד הנסיעה בנתיבים אלו כבר הוצב שילוט המעדכן את הנהגים.



נתיב תחבורה ציבורית. צילום אבשלום ששוני
נתיב תחבורה ציבורית. צילום אבשלום ששוני



"אין ערך לנתיב התחבורה הציבורית אם נוסעים בו כלי רכב פרטיים ואוטובוס לא יכול לנסוע מהר יותר. אני מברך על כך שלאחר שנים בהן אנו דורשים אכיפה או העברת סמכויות לידנו – הדבר סוף סוף יוצא אל הפועל", ציין ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "אני מאמין שבאמצעות האכיפה נגיע למציאות, בה אנשים יתחילו לכבד את הנת"צ ובאופן שיעצים את התחבורה הציבורית ויפחית את השימוש ברכב פרטי".



מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, הממונה על תיק התחבורה, הבינוי והתשתיות סיכמה: "חלוקת זכויות הדרך צריכה לבטא צדק חלוקתי במרחב ולכן ל-50 נוסעים באוטובוס מגיעה עדיפות על פני הנהג ברכב פרטי. מעכשיו האכיפה על נתיבי התחבורה הציבורית תהיה קלה ויעילה באמצעות מצלמות שילכדו את העבריינים בקליק".