רגע לפני פרסום הדוח, שפירא עונה לביקורת: מבקר המדינה יוסף שפירא הגיב היום (שלישי) לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתבטא נגד דוח צוק איתן ואמר: "חיוני ביותר שהדרג המדיני וכן גורמים נוספים במערכת הפוליטית. כמו גם צה"ל והמערכת הביטחונית, יתמקדו בלימוד הדוח ובהפקת לקחים ממנו ולא בהשמצות. זאת כדי לשפר את תהליכי העבודה בכל הרמות, במטרה להיערך טוב יותר לאיומים קיימים ומתפתחים ולמערכה צבאית שעלולה לפרוץ, אף ללא התראה מוקדמת". 



"גם המבוקרים יודעים היטב, כי הביקורת נעשתה בהתאם לחוק, על ידי צוותי ביקורת מיומנים ומקצועיים - באמינות, ביסודיות וללא כל משוא פנים", נכתב בהודעת המבקר. זאת לאחר שרה"מ נתניהו התייחס לדוח ואמר אתמול: "בניגוד לדוח המבקר, אני מגבה את ראשי צה"ל, השב"כ ומערכת הביטחון השומרים על אזרחי מדינת ישראל".



המבקר לא נשאר חייב. נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
המבקר לא נשאר חייב. נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם


יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן מתח היום ביקורת על דבריו של מבקר המדינה ואמר: “מן הראוי שמבקר המדינה ילמד בעצמו לקבל ביקורת". בראיון לערוץ הכנסת אמר ח"כ ביטן כי "אם המבקר לא מסוגל לקבל ביקורת מוטב שיתבונן במראה". ביטן הודיע כי הוא מתכוון ביחד עם גורמים נוספים להוביל מהלך של הקמת גוף שיפקח על עבודת מבקר המדינה. "מדובר בגוף ביקורת על המבקר ולאו דווקא בצמצום הבוקרת עצמה", הדגיש ח"כ ביטן.

אתמול בישיבת סיעת הליכוד התייחס נתניהו לדוח המבקר, כששב לישראל לאחר ששהה בשבוע האחרון בסינגפור ובאוסטרליה. לדברי נתניהו, מעולם לא היה קבינט שעודכן יותר מאשר בזמן צוק איתן. בנוגע להדלפות מהקבינט, אמר נתניהו: "כשנכנסים לקבינט – צריך להשאיר את הטלפונים הסלולריים, הפוליטיקה הקטנה ואינטרסים האישיים מחוץ לחדר".

ראש הממשלה הוסיף כי בניגוד לדוח המבקר, "אני מגבה את ראשי צה״ל, השב״כ ומערכת הביטחון - ששמרו ושומרים על אזרחי מדינת ישראל. הלוחמים והמפקדים שלנו נלחמו בחירוף נפש - ועם ישראל גאה בהם". לדבריו, הלקחים החשובים באמת לא נמצאים בדוח המבקר ואנחנו מיישמים אותם בלי הכרזות ובלי הצהרות לתקשורת. אנחנו מיישמים אותם ביסודיות, בהתמדה, ובשקט".