התגובה של נתניהו לדוח המבקר החמור על צוק איתן:  "ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבה את מפקדי ולוחמי צה״ל, על הצלחה גדולה במבצע ״צוק איתן"", מסר נתניהו בתגובה לדוח המבקר ואף פירט את הישגי המבצע שנוהל מול החמאס לפני כשנתיים וחצי.. "צה״ל הנחית על החמאס את המכה הקשה בתולדותיו: ישראל חיסלה כ-1,000 מחבלים והשמידה אלפי רקטות. ישראל סיכלה פגיעה בעריה הודות להנחיית רה"מ נתניהו להצטייד באלפי מיירטים לסוללות ״כיפת ברזל״". 

 לדברי נתניהו, "השקט חסר התקדים ששורר בעוטף עזה מאז ״צוק איתן״ הוא מבחן התוצאה. זהו שקט חסר תקדים באזור מאז מלחמת ששת הימים. היישובים בעוטף עזה נמצאים בפריחה ואלפי ישראלים עוברים לגור בהם". 

נפילה בדרום בצוק איתן. צילום: פלאש 90
נפילה בדרום בצוק איתן. צילום: פלאש 90
ראש הממשלה אף התייחס לנושא מנהרות החמאס, לגביו נטען כי לא הייתה מוכננות של ישראל ואמר: "איום המנהרות הוצג בפירוט בפני שרי הקבינט ב-13 ישיבות נפרדות. הוא נידון בכל חומרתו, תוך בחינת כלל התרחישים האסטרטגיים והמבצעיים.  הלקחים המשמעותיים והאמיתיים ממבצע ״צוק איתן״ כבר מיושמים בפועל - ביסודיות, באחריות ובשקט. לקחים אלו אינם מופיעים בדו״ח המבקר". 

 "דוח מקצועי, מפורט וחף מפוליטיקה" 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג טען כי נתניהו כשל במחדל מתמשך של שנים: "התמונה שעולה מדוח המבקר חייבת לעורר חרדה ודאגה בלב כל אזרח בישראל.  דו"ח המבקר הוא דוח מקצועי, מפורט וחף מפוליטיקה, שחושף בבירור כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והקבינט עליו פיקד, כשלו בתפקידם בהבנת האיומים, בקביעת האסטרטגיה, בהבנת המציאות, בהכנה נאותה של החיילים והאזרחים במיוחד תושבי הדרום. על גבם של כל אלו ניהלה הנהגת המדינה קטטה פוליטית לצרכים אישיים, שבינה לבין כובד האחריות שהוטלה עליה לא היה דבר וחצי דבר". 
 
הרצוג הוסיף כי "המבקר קובע בפסקנות שזו לא היתה תקלה, טעות או מעידה חד פעמית, אלא דפוס התנהגות ומחדל מתמשך לאורך שנים". 

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד טען כי נתניהו ידע על איום המנהרות ולא אמר אמת לציבור: "הדוח קובע במפורש שמדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן. הוא מוכיח ללא עוררין שראש הממשלה ידע על איום המנהרות האסטרטגי, לא הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית, לא עדכן את הקבינט, ולא אמר את האמת לציבור". 
 
"אם ראש הממשלה באמת רוצה לתת גיבוי לצה"ל, עליו לנהוג כמו צה"ל - לתחקר את כשליו ביושר ובאומץ כדי שנגיע טובים יותר למערכה הבאה", אמר לפיד.