תושבי הישובים בעוטף עזה מאמינים שהסבב הבא הוא עניין של זמן, למרות שהמעורים בענייני האבטחה מדגישים כי זהו אינו אינטרס של חמאס להסלים את הזירה. שכן שעה קלה לאחר פרסום דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, נשמעה אזעקה בנחל עוז, עלומים, כפר עזה וסעד במועצה האזורית שער הנגב. האזעקה התבררה כאזעקת שווא. "המזל הגדול שלנו זה שיש לנו התראה, והתושבים יודעים להגן על עצמם", אמר אחד התושבים. "אני רוצה להדגיש, שגם ירי של רקטה אחת הוא לא נסבל".

"אנחנו יודעים שהסבב הבא הוא עניין של זמן", הוסיפה שרון קלדרון, ממושב סופה במועצה אזורית אשכול. "ברור לנו שצוק איתן לא גמר את הסאגה הזו. אנחנו צופים סבב נוסף בקרוב מאוד".

רפי בביאן, חבר קיבוץ עלומים, אומר כי "אני בטוח שאיש לא יכול לקבוע מה התאריך של הסבב הבא. אולי מחר בבוקר, אולי עוד חודש, או עוד שנתיים. הצד השני רואה את השדות הירוקים והישובים הפורחים שלנו, ומבחין שאולי שווה להם שקט. גם להם אין אינטרס לחמם את הגזרה".

חמאס: "ההתנגדות תאמר את דבריה בכל תוקפנות של האויב" 

ח"כ ילין, שכיהן כראש מועצת אשכול בזמן מבצע "צוק איתן" הוסיף: "במקום להעלות חלופות מדיניות לטיפול באזור בתום המבצע ולאחריו, בחר נתניהו, כהרגלו, לא לקבל החלטות והותיר את הדרום באותו מצב שהיה לפני צוק איתן, עם 73 משפחות שכולות וחשש לסבב נוסף".

ח"כ ילין הוסיף כי "ההחלטה לקצץ את התקציבים שהופנו לביטחון יישובי העוטף, בדיוק בזמן שחמאס בנה מנהרות מתחת לאדמה, היא מחדל שהפקיר את תושבי האזור ופגע בביטחונם".
בתוך כך, דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עובדייה, איים במקביל לפרסום דוח מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן", כי "ההתנגדות תאמר את דבריה בכל תוקפנות חדשה של האויב הישראלי על רצועת עזה". לדבריו, "הכיבוש לא מבין דבר מלבד כח".

אבו עובדייה צייץ בטוויטר, כי "כל תוקפנות כמו זו שהייתה אתמול (בתגובה לירי הרקטה לעוטף עזה) - יהיה להתנגדות, ובראשה עז א-דין אל-קסאם, מה להגיד. אם אנחנו מבטיחים, אז אנחנו נקיים. השקט מוסבר לעתים על ידי האויב כאילו היה חופשה".