המילים הבאות הולכות להיות קשות מנשוא, אבל צריך להגיד את האמת. ההיסטריה שלנו סביב המנהרות מוגזמת ולא הגיונית. המיליארדים ששפכנו כדי למצוא פתרון שכל העולם מחפש בשביל איום נקודתי - היא מיותרת ולא נכונה. חמאס השקיע מאמצים רבים להגיע להישג חשוב בכל הקשור לחפירת מנהרות. חמאס לא מתכנן להשמיד את מדינת ישראל דרך מחילות, הוא מחפש להתיש אותה. במלחמה הפסיכולוגית, בקטגוריית המנהרות חמאס 1 – ישראל 0. והכל בגלל שנלחצנו בהגנה. אין ספק שחוליית מחבלים, שחודרת תחת האדמה ליישוב ישראלי ורוצחת משפחה שלמה -זו מכה עצומה למדינת ישראל. אבל לא מכה קיומית. יש לחמאס יכולת טובה יותר לפגוע בעורף באכזריות וישראל לא פורסת תשלומים של מיליארדים כדי לעצור את האיומים הללו. כמה אזרחים ישראלים נרצחו בגלל מנהרות הטרור? כמה ישראלים נרצחו בגל הטרור? וכמה אנחנו מאבדים כל יום בתאונות הדרכים? עכשיו תבדקו את התקציבים ותגלו שישראל שוב טועה בסדר העדיפויות שלה. 



מבקר המדינה יוסף שפירא. ציפיות מוגזמות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


לישראל גם היום אין גם פתרון למנהרות הטרור. למרות הפיתוחים ולמרות המאמצים אנחנו לא שם, וספק אם נגיע לשם בשנים הבאות. מה שכן שונה בניגוד לערב מבצע צוק איתן זו המוכנות של צה"ל בהגנה על היישובים. המבקר משתמש במילים קשות בביקורת שלו כלפי הדרג המדיני והרמטכ"ל, כשהוא אומר כי תושבי הדרום וחיילי צה"ל הופקרו. במדינה מתוקנת, רק על זה היה נופל כאן דבר. במדינה שלנו, שחסר לה תקציב לתיקונים מהותיים, המסמך הזה כמו יתר הפרשנויות שיעטפו דגים וינקו חלונות בימים הקרובים. אז בואו נגיד את האמת, מהאופוזיציה אפשר למוטט את החמאס, מהקואליציה אתה מבין שחמאס זה טוב לנו, בדיוק כמו חיזבאללה, בדיוק כמו אבו מאזן. למה? בגלל שהם הדבר הכי יצב בכאוס שמסביבנו. כי מה שרואים בדוחות המודיעין והערכות המצב לא רואים מהכורסה של המארח בשבת תרבות. 

צה"ל בפיקודו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט עשה מהפכה גדולה בכל הקשור להכנות לעימות הבא. אם צוק איתן היה פורץ היום היינו נראים אחרת. ולצד זה צריך להגיד - זה לא אומר שחמאס לא יחדור ממנהרות, מהים, מהאוויר או מהיבשה. זה לא אומר שצריך להיבהל, אלא שצריך להבין שהאיום על ביטחונה של ישראל לא הולך להעלם בקרוב ומפעם לפעם הוא רק יתעצם. צה"ל נחשב לגוף הראשון בתור בהפקת לקחים וכך הוא עשה בשנתיים האחרונות. עצוב לראות אותו נחבט וחשוב לומר, צריך לשמור על הצבא ועל מפקדיו ולא לגרור אותו לשיח המתבהם. צה"ל חזק זה צה"ל מנצח והוא בהחלט ניצח בשנתיים האחרונות, בהכנות שלו לקראת העימותים המתקרבים.