"לא רק הילד שלי נכשל, המערכת כולה נכשלה", כך אומרת אם לילד מאזור המרכז הסובל מבעיות קשב וריכוז, שעדיין לא נרגעה מן התעודה שקיבל בנה, הכוללת הערכות קשות.



"הבן שלי סובל מבעיות קשב וריכוז כבר תקופה ארוכה, ומטופל גם בפן התרופתי וגם בפן הרגשי", היא מספרת. "המורים מודעים לטיפול שהילד שלי מקבל, שגוזל מאיתנו זמן יקר, משאבים והרבה אנרגיות, ולמרות זאת מעירים לו הערות לא רגישות כמו 'איפה הראש שלך?' ו'אולי היה עדיף שלא היית בא היום לבית הספר'. אני רוצה להגיד למורים האלה: איך הייתם מרגישים אם היו מדברים ככה לילד שלכם?".



אם לילד בן 8 ממודיעין אומרת כי לבנה יש הפרעת קשב חמורה: "הוא היה לוקח ריטלין, וכשראינו שגם זה לא עובד הוא עבר לאטנט". לדבריה, המורים במסגרות החינוך הרגילות לא יודעים כיצד להתייחס לבנה, ולראיה ההערכה בתעודה: "אם כותבים על הילד שלי שישמחו לראות אותו יותר בכיתה, זה סימן שהם לא מבינים מה הקושי של ילד כזה להישאר במקום אחד. הוא אומר לי: 'אמא, אני מרגיש שאני מפריע למורה, אז אני מעדיף לצאת'.



"כשאני רואה הערה כזו, שחוזרת על עצמה בכל המקצועות, אני מבינה שהמורים לא מספיק רגישים לבעיה. לא יודעים או לא רוצים להתמודד עם ילדים כמו הבן שלי. מבחינתם שייצא החוצה. אם יחזור – טוב. אם לא – יותר טוב. הם לא ישלחו מישהו לחפש אותו".



מה אתם כהורים עושים כדי לעורר את המודעות של המורים?


"בכל שלושה חודשים אנחנו נפגשים איתם ומבקשים לתת להם כלים ורעיונות להתמודדות עם ילדים בעלי קושי, אבל זה לא מחלחל אליהם. ילדים כאלה מרגישים חסרי תועלת ומוזנחים, וזה פוגע בדימוי העצמי שלהם. התעודה שהבן שלי קיבל מדגישה לא רק את הכישלון שלו, אלא של המערכת כולה, שבמקרה הטוב מקבלת ממני ציון 6".



אורן זך, מומחית לקשב וריכוז, מנהלת עם אורלי רפאלי־גרסרו את קבוצת הפייסבוק "הפרעת קשב משפחה אחת גדולה". בקבוצה זו העלו הורים תעודות שונות שגרמו לזך לצאת מכליה. היא ביקשה את אישור ההורים כדי לצלם סרטון שבו הקריאה את ההערכות.



"כל הילדים עוברים עם המורה שלהם שיחה אישית שבה משקפים את מצב הילד לפני קבלת התעודה", היא אומרת. "אפשר לשקף את היכולות שלהם בשפה אחרת. אם קשה לו להוציא מחברת, אז במקום לכתוב 'עליך להיות יותר מאורגן' אפשר לכתוב 'אני רואה את ההשתדלות שלך'. כל מה שאני ממליצה למורים זה לנסח משוב המשקף את הקושי בצורה חיובית. זה מחולל שינוי גדול מאוד".



ממשרד החינוך נמסר: "התעודה היא אחד הכלים המשמשים לשיקוף מצבו של התלמיד. אנו מצפים מהמורים שיהיו רגישים וינסחו את ההערות בצורה מעצימה, על דרך החיוב, כך שיובילו לשיפור ולחיזוק התלמיד. כמו כן, התעודה צריכה לשקף את השונות שבין התלמידים. נקיים בדיקה בנושא".