עו"ד יורם שפטל והוריו של אלאור אזריה מקיימים בשעה זו (רביעי) מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, זאת שעות לאחר שמרבית צוות ההגנה של אזריה החליט לפרוש מייצוגו לקראת הערעור המתוכנן בגזר הדין. שפטל אמר במסיבת העיתונאים: "גורמים בצבא וכלבלבי תקשורת ניסו למנוע את הגשת הערעור ולא הצליחו".



"בהודעת עורכי הדין המתפטרים לא נאמר הכל. היתה להם בראשון בערב פגישה עם הפרקליט הצבאי הראשי ושם נאמר להם שאם לא יגישו ערעור, הפרקליטות לא תערער על העונש. זו סחיטה באיומים. השיקול להגשת ערעור צריך להיות ענייני. זו הסיבה שפרשו מהתיק, כנראה שכבד היה עליהם המעמס של אפשרות לערעור על חומרת העונש. עורכי הדין שלחו רק אמש 49 עמודי ערעור, שכבר נכתב לפני כן, לפני כמה ימים", אמר.



"הערעור הוא על ליבת פסק הדין, לפיה אלאור אמר כביכול למ"פ לאחר האירוע שירה במחבל כי הוא רצה להרוג את חבר שלו. אלאור היה הקורבן של החקירה המבישה הזו. הייתה תפירה גסה של הראיות באופן הגובל בשיבוש הליכי חקירה.  המטרה היתה להפליל בכל מחיר את אלאור. עדות נוספת עליו התבסס פסק הדין הייתה של חייל שנטען שאלאור אמר שהמחבל דקר את חבר שלו, ההודעה הזו נסתרת על ידי 13 סרטונים. החקירה נועדה ליישם את האמירות של שר הביטחון והרמטכ"ל, בעיקר של שר הביטחון", הוסיף.



הדיון בבקשה לעכב את תחילת ריצוי העונש יתקיים מחר ועל פי גזר הדין, אזריה צפוי להיכנס לכלא 6 ביום ראשון הקרוב.



צ'ארלי אזריה: "שנה וחצי מאסר על הריגה זה עונש קל, אבל הבן שלי לא הרג"


"שנים לא נתקלתי בתפירה כל כך גסה שגובלת בפלילים", תקף שפטל את מערכת המשפט הצבאית והוסיף, "גרמו למ"פ לחזור בו מהעדויות הראשונות, אבל הפרקליטות הצבאית שהייתה צמאה לדמו של אלאור דחתה שלוש הצעות של בית הדין ללכת לגישור. שני הסניגורים חשבו בדיוק כמוני עד יום ראשון בערב בפגישתם עם הפצ"ר. אני והמשפחה לא יכולים להשלים עם ההרשעה". בתשובה לשאלת עיתונאי, הודה שפטל כי יש סיכון בערעור בשל האפשרות שהפרקליטות הצבאית תערער על קלות העונש.



צ'ארלי אזריה בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני
צ'ארלי אזריה בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני



אביו של אלאור, צ'ארלי אזריה אמר: "אני רוצה להודות לכל התומכים - 90 אחוז מהמדינה. מנסים להפחיד אותנו, לא נוותר. אלחם עד זיכויו של אלאור. המאבק שלי הוא מאבק של כל הורה והורה לחייל. אני מאמין שהצדק ייצא לאור ומאמין שאני לא צריך להיות חכם, צריך להיות צודק. שנה וחצי מאסר על הריגה זה עונש קל, אבל הבן שלי לא הרג. מההתחלה הצהרתי שתופרים לבן שלי תיק. אם לבן שלך היו תופרים תיק - היית מוותר?".



"בית הדין שגה שהרשיע את הבן שלי, אלחם עד שחפותו תצא לאור, כל האזרחים יודעים שהוא חף מפשע. נודע לי שנאמר ובמידה ונגיש את הערעור, נציגי צה"ל יגישו ערעור על קלות העונש. מנסים להפחיד אותנו אבל המאבק ממשיך", הוסיף.



צוות ההגנה שפרש: "לא נסחטנו באיומים, ההמלצה שלא לערער נבעה מהערכה פרקטית"


צוות ההגנה הקודם של אזריה, עורכי הדין אייל בסרגליק, אילן כץ וכרמית שחיבר, דחו את טענותיו של עו"ד שפטל באשר ל"סחיטה באיומים": "המלצתנו לאלאור ולמשפחתו, שלא לערער לא נבעה מ'סחיטה באיומים' של הפצ"ר אלא מהערכה כוללת פרקטית, של סיכויים מול סיכונים, כאשר לנגד עינינו עומד דבר אחד בלבד והוא טובתו של אלאור אזריה", מסרו עורכי הדין.



עוד אמרו הסנגורים לשעבר, כי "תמוהה מאוד בעינינו העובדה, שעו"ד שפטל אשר קיבל מאיתנו את מלוא הסיוע, כולל כתיבת מרבית הערעור עבורו, בחר לטעון כי 'התעייפנו' או כי 'נחלשנו'. ההיפך הוא הנכון. במשך שנה ליווינו את אלאור ואת משפחתו לילות כימים, תוך שלא חסכנו כל מאמץ לעשות הכל להצלחת ההליך המשפטי, ולא חששנו להתעמת עם גורמים בכירים ככל שיהיו כולל שופטי בית הדין, קצינים בכירים ובראשם הרמטכ"ל, תוך שלא חששנו גם לשלם מחיר אישי".



שפטל עם צוות ההגנה שפרש. צילום: תומר אפלבאום, הארץ
שפטל עם צוות ההגנה שפרש. צילום: תומר אפלבאום, הארץ



בסרגליק, כץ ושחיבר המשיכו לתקוף את שפטל: "בכל משך התקופה הזו, עו"ד שפטל אשר לא היה חלק מצוות ההגנה במהלך כל המשפט האינטנסיבי, טרח להופיע בבית הדין לקראת סיום ההליך, ולאחר מתן גזר הדין, בחר להתראיין כאילו היה חלק מצוות ההגנה מיומו הראשון של ההליך. אכן, עו"ד שפטל לא הכיר את התיק, ורק בזכות החומרים שהועברו אליו על ידי צוות ההגנה וההבהרות הרבות שקיבל, במענה לשאלותיו בכל שעות היממה ובכל ימי השבוע כולל אמש בכל שעות היום, איפשרו לו להגיש בכלל, את הערעור המלא ולא להסתפק בהודעת ערעור לקונית שעלולה הייתה לפגוע בסיכויי הבקשה לעיכוב". 



לדבריהם, "תמוה שעו"ד שפטל לא הזכיר את העובדה שביקש מעו"ד בסרגליק, כי נכתוב עבורו גם את הערעור על גזר הדין וכן קיבל את טיעונינו לעניין עיכוב הביצוע, מוקדם יותר, כדי לסייע בבקשה שכפי הנראה הוגשה". 



"מכל מקום", אמרו עורכי הדין "אין בדעתנו להיגרר לוויכוח סרק ומיותר עם עו"ד שפטל, שכן טובת אלאור בלבד עומדת לנגד עינינו, ואנו לא נעשה כל פעולה שעלולה לפגוע בו או בסיכויי הערעור. למרות הביקורת שנמתחה, במידה ואלאור יבקש את עזרתנו בהמשך הדרך, היא תעמוד לרשותו ונשמח לסייע בכל הנדרש כפי שעשינו עד כה".  



בסיום תגובתם אמרו עורכי הדין כי "תוצאת גזר הדין - שנה וחצי בתיק שהתחיל כתיק של עבירת רצח, עם סרטון - מדברת בעד עצמה וכל מילה נוספת מיותרת".



הפרקליטות הצבאית הודיעה שהיא דוחה על הסף את דברי עורך הדין יורם שפטל. "אין כוונה להתייחס לתוכנה של פגישה שהתקיימה ביוזמת עורכי הדין אילן כץ ואייל בסרגליק ולהצעות שהועלו על ידם במסגרתה. הפרקליטות הצבאית ממשיכה לפעול באופן ענייני. ההחלטה האם להגיש ערעור טרם התקבלה, ותתקבל בימים הקרובים", מסרו.



כזכור, מוקדם יותר היום אירעה טלטלה לא פשוטה לקראת ערעורו של אלאור אזריה בהרשעתו. חלק מצוות ההגנה של החייל הודיע כי הוא פורש מייצוגו, כיוון שהם חושבים שמדובר בהליך שלא ייטיב עם אזריה, וכי דרך הטיפול צריכה להיעשות דרך ערכאות אחרות.