לפי מחקר חדש בארה"ב, המוסלמים צפויים לעקוף את הנוצרים ולהפוך לדת הגדולה ביותר בעולם עד סוף המאה הנוכחית. נוסף לכך, כבר בשנת 2050 ייעשו המוסלמים לקבוצה הדתית השנייה בגודלה בארה"ב - על חשבון הקבוצה היהודית. לפי הנתונים שפרסם מכון הסקרים פיו, ב־2010 היו בעולם 1.6 מיליארד מוסלמים, שהיוו כ-23% מכלל אוכלוסיית כדור הארץ, בעוד הנוצרים היוו 31% עם 2.2 מיליארד בני אדם. אולם מאחר שהאסלאם הוא הקבוצה הדתית שגדלה בקצב הגדול ביותר - אם המגמות הדמוגרפיות הנוכחיות יישארו – הוא ישתווה לנצרות בסביבות 2070, ושלושים שנה לאחר מכן מספר המוסלמים בעולם יהיה גבוה באחוז אחד ממספר הנוצרים.



בין 2010 ל־2050 צפויה האוכלוסייה המוסלמית בעולם לזנק ב-73% לעומת גידול של 35% במספר הנוצרים. היהדות צפויה לגדול ב־11% עד אמצע המאה הנוכחית, בעוד ההינדים עשויים לגדול ב-16%. בסך הכל, אמורה אוכלוסיית העולם לגדול ב-35% עד 2050. חוקרי המכון ציינו כי הסיבה הראשונה לגידול הדרמטי במספר המוסלמים נובע מכך שאישה מוסלמית יולדת 3.1 ילדים בממוצע, לעומת 2.3 ילדים בכל הקבוצות הדתיות האחרות יחד. נוסף לכך, המוסלמים הם הקבוצה הדתית הצעירה ביותר עם גיל חציון של 23 שנה - שבע שנים צעירים יותר מאשר מי שאינם מוסלמים - ולכן הם נמצאים כבר כעת בשלב של הקמת משפחות.



גורם נוסף שמשפיע הוא ההגירה המוסלמית. "אף על פי שהדבר אינו משנה את האוכלוסייה העולמית, הגירה מסייעת להגדיל את האוכלוסייה המוסלמית בכמה אזורים, כולל צפון אמריקה ואירופה", ציין הדוח של מכון פיו.



לפי הדוח, אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה מהווה בית ל-20% בלבד מכלל המוסלמים בעולם. 62% מהם חיים באזור אסיה והפסיפיק, עם אוכלוסיות גדולות באינדונזיה, בהודו, בפקיסטן, בבנגלדש, באיראן ובטורקיה. נכון להיום, אינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, אולם באמצע המאה הנוכחית תעקוף אותה הודו עם אוכלוסייה של יותר מ־300 מיליון מוסלמים, אף על פי שההינדים עדיין יישארו הקבוצה הדתית הגדולה במדינה.



נכון להיום, יש בארה"ב 3.3 מיליון מוסלמים שמהווים כאחוז אחד מכלל האוכלוסייה. במכון פיו ציינו כי התחזיות הדמוגרפיות שלהם מראות כי בשנת 2050 יהוו המוסלמים 2.1% מאוכלוסיית ארה"ב, ובכך הם ייעשו לדת השנייה בגודלה שם, תואר שבו מחזיקה כעת הקהילה היהודית. נתון מעניין שהציגו אנשי מכון פיו הוא שאף על פי שכל המוסלמים בעולם מאמינים באל אחד ובנביא מוחמד, הם חלוקים בדעתם לגבי השאלה אם חוקי השריעה צריכים להיות הבסיס החוקי במדינות שבהן הם חיים. בעוד 99% מהמוסלמים באפגניסטן ו־91% מהמוסלמים בעיראק הביעו תמיכה בהפיכת השריעה לחוק הרשמי, רק 12% הפגינו עמדה דומה בטורקיה ו־10% בקזחסטן.