בכנס בנושא התנדבות בחברה הערבית, שנערך ביום חמישי ביוזמת הארגונים קרן אברהם ואג'יק- מכון הנגב, ארגונים שיתופיים ערבים-יהודיים הפועלים לקידום חיים משותפים ושוויון בין החברה הערבית והיהודית בישראל, הביעו לראשונה חברי כנסת ערבים תמיכה בתכנית התנדבות אזרחית לצעירות וצעירים במגזר.



בכנס שהתקיים בכפר קאסם, נשאו דברים יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, ח"כ מסעוד גנאיים וח"כ ג'מאל זאחלקה, ראש עיריית כפר קאסם ודובר ועד ראשי הרשויות הערביות, עאדל בדיר, וגם המנכ"לים השותפים של הארגונים: ד"ר תאבת אבו ראס יוזמות קרן אברהם ומר ח'יר אלבז, אג'יק מכון הנגב.



יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה: "ההתנדבות היא ערך אבל אנחנו נגד הפוליטיזציה של ההתנדבות האזרחית". לדבריו, "קשירה בין חובות לזכויות זה פוליטיזציה, קשירה של ההתנדבות האזרחית לבין משרד הביטחון זה פוליטיזציה. מעבר לכך יש חשש אמיתי שתכניות ההתנדבות תביא לעלייה בשיעור האבטלה וכל פרויקט אלטרנטיבי חלופי בהקשר הזה הוא מבורך וכאשר יש צורך מקומי צריך לתת לו מענה".



ח"כ מסעוד גנאיים אמר, כי "ההתנדבות היא ערך ואנחנו בעד התנדבות אבל את התקציבים יש לתת לרשויות המקומיות על מנת שיפתחו תכניות בהתאם לצורכי הקהילה".



ח"כ ג'מאל זאחלקה הדגיש, כי "אנחנו לא רוצים שהצעירים שלנו יאבדו את זהותם וזו אחריותנו כהנהגה הפוליטית. אנחנו בעד התנדבות וזה מסר חשוב לצעירים וצעירות ערבים החיים כאן היום. אך ההתנדבות הזו שכמובן מיועדת לקידום מטרות טובות ולסולידריות אזרחית חייבת להתקיים מתוך תחושת אחריות אזרחית וקהילתית ולא כתוצאה של כפייה מצד הממסד". עוד אמר כי "שהשתייכות ללאום היא חלק מזכויות הפרט של כל אחד ואחת מאיתנו. מוטלת עלינו האחריות לבנות את המסגרות בהן יוכלו הצעירים להתנדב תוך כדי גיבוש וללא פגיעה בתחושת הזהות שלהם".



ד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל שותף ביוזמות קרן אברהם אמר בפתיחת הכנס כי "להתנדבות יש קשר ישיר לבחירה של צעירות וצעירים בהשכלה גבוהה ונמצאת בבסיס תהליך קידום השוויון בין יהודים וערבים בישראל".



ח'יר אלבז, מנכ"ל שותף באג'יק מכון הנגב אמר כי ההתנדבות מעוגנת באמונה האיסלאמית והיא חלק בלתי נפרד מפתרון לבעיית האלימות והפשיעה בחברה הערבית".