אישום חמור בפרשת ההתעללות בנאות כיפת הזהב: ארבעה מעובדי בית האבות בחיפה הואשמו היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בעיר בהתעללות בקשישים חסרי ישע, בעקבות הפגיעה המחרידה שנחשפה במטופלים שבמקום. כתב אישום נגד מעורב חמישי יוגש בהמשך. כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ענבל ברנסון ועו"ד בני פסקל, מפרט מעשי פגיעה ואלימות מחרידים, ובאחד מהמקרים שמגולל כתב האישום נכתב כי אחד מהעובדים "חבט בפניה של מטופלת בעוצמה תוך כדי החלפת טיטול". 

הנאשמים, חוסאם אבו אחמד בן 50 מנצרת, אנדריי קייס בן 49 ופיטר גוסקוב בן 26, תושבי חיפה - עבדו במחלקה כמטפלים ואחות אחראית במחלקה הסיעודית - אינסה  שניידר בת 59 מחיפה - הואשמו בגין ריבוי עבירות של התעללות בחסר ישע. כמו כן, שלושת המטפלים הואשמו בעבירות תקיפה שונות, קייס אף הואשם בעבירות איומים והאחות שניידר הואשמה גם בעבירות חובת דיווח.

אחד הנאשמים בעת מעצרו. צילום: פלאש 90


במחלקה שבבית האבות שוהים כ-36 מטופלים, המוגבלים מבחינה קוגניטיבית או פיזית. חלקם הגדול בעלי קשיי תקשורת ניכרים, רובם קשישים, שאינם יכולים לדאוג לצורכי מחייתם ובריאותם, והינם חסרי ישע. מעובדות כתב האישום עולה כי אבו אחמד, קייס וגוסקוב תקפו, במספר מקרים, והתעללו בחלק מהמטופלים במחלקה. כן נהג אבו אחמד, בעת שעבד כמטפל לילה, להתחיל בהכנת המטופלים לארוחת הבוקר עוד בשעות לילה מוקדמות, תוך שהוא מפריע להם בשנתם, ומבלי לתקשר אתם מילולית. וכן, קייס איים על מספר מטופלים שונים.
 
עוד עולה מכתב האישום כי תחת אחריותה ובידיעתה של האחות שניידר, הוגבלה תנועתם של חלק מהמטופלים על ידי השחלת מקל בשני הגלגלים הקדמיים של כיסאות הגלגלים עליהם ישבו כך שהוגבלה יכולתם להזיז את כיסא הגלגלים ולהתנועע באופן חופשי במקום. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.

המצלמה שתיעדה את הזוועות

 
פרשת ההתעללות נחשפה באמצע חודש פברואר בערוץ 2. כחלק מהחשיפה תועדי עובדי המקום כשהם מתעללים פיזית ומילולית בחוסים. לאחר הזעזוע מהפרטים שתועדו,המשטרה הגיעה למקום ועצרה את החשודים בתקיפה והאיומים, תושבי חיפה, נצרת וקרית ים.  מי שסייע לחשיפה היה דאוד ותד, עובד סיעודי שהועסק בעבר בבית האבות נאות כיפת הזהב והבחין בהתעללות קשה בקשישים הנעשית שם באופן שגרתי.  הוא החליט לחשוף את המעשים - פנה למשרד חקירות פרטי, וזה צייד אותו במצלמה נסתרת, שתיעדה התעללות הכוללת אלימות פיזית, השפלות והזנחה של הקשישים. 

העובד סיפר כי לא יכול היה לשאת את הדברים שראה, ולכן החליט לשבור את קשר השתיקה. "לחיות לא עושים כאלה דברים", הוא תיאר את המעשים המחרידים. עוד אמר ותד: "אני גאה להיות זה שפתח את העיניים של המשפחות ששמו את היקירים שלהם שם, לפתוח את העיניים של משרד הבריאות, לחשוף מה קורה שם בין הקירות. חשפתי חלק מהתמונה, רק חלק".

העובד שסייע לחשיפת הפרשה. צילום מסך


בשיחה עם בני המשפחות סיפר להם על ההחלטה לחשוף את המתרחש בין כותלי בית האבות: "רציתי שזה יצא לאור ניסיתי בכל מיני דרכים לפני המסע הזה ואף אחד לא שמע". בעקבות התגובות הקשות בציבור, בבית האבות ניסו למזער נזקים והחליטו לקבל עליהם את המלצת משרד הבריאות ולאתר מנהל חדש. "לאור הנסיבות ועל מנת להחזיר את אמון המשפחות בבית האבות ובצוות הסיעודי המטפל, החלטנו לצאת להליך לאיתור מנהל חדש לבית האבות. נבחר מנהל שימשיך לעבוד בתיאום ושקיפות מלאים עם משרד הבריאות", נמסר אז.