כוחות הקואליציה נגד דאעש ממשיכים להתקדם במוסול ולשחרר עוד שטחים מידי הארגון, ובדרך כלל מוצאים רק הרס וחורבן. אך בימים האחרונים הלוחמים העיראקים התפלאו למצוא, כי בעת נסיגתם מהעיר כוחות ארגון הטרור עשו מעשה חיובי ללא כוונה, ובמנהרת בריחה שחפרו נחשפו יצירות אמנות ופרטים ארכאולוגיים בני אלפי שנים, ככל הנראה מהתקופה האשורית. את התמונות חשפו היום (רביעי) ארכאולוגים במוזיאון הבריטי בלונדון.



סבסטיאן ריי, ארכאולוג ומנהל התוכנית להצלת יצירות אמנות מעיראק במוזיאון, שמח לשמוע על המציאה וסיפר: "עד כה ראינו תמונות באיכות נמוכה, אך הן מרגשות. אין ספק שהממצאים הללו הם בעלי חשיבות גדולה מאוד", והוסיף כי "השרידים שנמצאו הם ייחודיים ויש להם מאפיינים שלא ראינו באף מקום אחר. הם לא כמו הממצאים האשוריים האחרים שיש אצלנו במוזיאון, ייתכן ואפילו נמצאו במקום שתי חריטות של ה"למאסו", דמויות של שוורים מכונפים, מה שיכול להצביע על כך שהמנהרות גילו ארמון ולא רק מקדש עתיק".



ממצאים ארכאולוגיים שנמצאו במנהרת הבריחה של דאעש. צילום: AFP
ממצאים ארכאולוגיים שנמצאו במנהרת הבריחה של דאעש. צילום: AFP




שרידים של למאסו. צילום: AFP
שרידים של למאסו. צילום: AFP


"מוזיאון מלא באפר והריסות"



עם זאת, לא רק חדשות משמחות הגיעו משדה הקרב. הכוחות ששחררו את המוזיאון בעיר העתיקה מצאו בעיקר הריסות ואפר של מה שכנראה היו פעם גילויים ארכאולוגיים מדהימים בני אלפי שנים, למרות שחלק מהפריטים שנהרסו היו העתקים לאחר שהפריטים המקוריים הוברחו לבגדד עם תחילת הלחימה.



לוחם בכוח המשטרה העיראקית, עבאס מוחמד, שהיה בין הראשונים להיכנס למוזיאון ההרוס אמר כי "דאעש באו לעיראק והרסו את המורשת שלה, כי אין להם מורשת משלהם", כמו כן הוא ציין שהמראות הקשים לא הפתיעו אותו, זאת לאחר שהארגון פרסם סרטון של לוחמיו בוזזים והורסים את המוצגים עוד ב-2014.



כזכור, כוחות הקואליציה נגד דאעש כבשו בלילה שבין שני לשלישי אזורים חשובים במערב מוסול, בהם הסניף המרכזי של הבנק של ארגון המדינה האסלאמית בעיר, אותו ארגון הטרור בזז כאשר הוא כבש את העיר ב-2014, כך דיווח דובר הצבא בעיראק. בנוסף, החיילים העיראקיים גם השתלטו על בניין בית המשפט הראשי של דאעש. 
בית המשפט של דאעש היה ידוע בעונשים האכזריים שהטיל, כולל סקילות באבנים, זריקה של אנשים מגגות בניינים וקטיעה של ידיים, עונשים ששיקפו את האידאולוגיה הקיצונית של ארגון הטרור. המוזיאון, מבנה הבנק המרכזי ומבנה בית המשפט נמצאים באותו קומפלקס בניינים בעיר מוסול.