"רמי לוי והרשת שבבעלותו 'רמי לוי שיווק השקמה' פגעו בהתארגנות העובדים באופן קיצוני – תוך פגיעה במובילי ההתארגנות והצרת צעדיהם באופן בוטה", כך קבע היום (ראשון) הרכב בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע בראשות השופט יוחנן כהן, בהחלטה מפורטת שבמסגרתה השית על לוי ועל הרשת פיצוי כספי חסר תקדים בגובה מיליון ו-500 אלף שקל. בית הדין נימק את גובה הפיצוי ההיסטורי בכך שלוי והרשת בבעלותו הסבו "פגיעה קשה ואנושה בהתארגנות העובדים הראשונית עד כדי העלמתה".



בפסק הדין נכתב, בין היתר, כי "בנסיבות החמורות, החריגות והקיצוניות יש לקבוע פיצוי הולם". לוי והרשת בבעלותו, הואשמו בין היתר ב"פגיעה בזכות השביתה המוכרת כבעלת מעמד של זכות יסוד, התבטאויות נחרצות וקשות כנגד קיומו של ארגון העובדים ופגיעה קשה בהתאגדות". כמו כן, בית הדין מצא כי "העברת פעילות החברה הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתארגנות".



לבסוף אמר בית הדין כי "בבחינת כל השיקולים, ביחד ולחוד, בנסיבות שבעניינינו מלמדים באופן מובהק כי לוי והרשת בבעלותו, נקטו ללא הרף בשורת צעדים שנועדו לסכל את מהלך ההתארגנות ולמחוק את קיומו של ארגון העובדים בחברה ובכך גם למנוע דריסת רגל של ארגון העובדים ברשת כולה. והלכה למעשה צלחו בכך לעת עתה. בנסיבות אלו, בדגש על כך שההתארגנות שהייתה בראשית דרכה ואף לא היה עוררין על יציגותה – נפגעה אנושות עד כדי כך שהלכה למעשה זו אינה פעילה עוד – מהווים נסיבות חמורות ביותר המצדיקות פסיקת פיצוי בסכום גבוה ומשמעותי ביותר", נכתב בפסק הדין. יצוין כי לוי והרשת חויבו לשלם את סכום הפיצוי להסתדרות תוך 30 יום, ממועד פסק הדין. 


סופר רמי לוי שיווק השקמה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
סופר רמי לוי שיווק השקמה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90


"לא היה ראוי להדליק משואה"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר כי: "ההחלטה המפורטת של בית המשפט מלמדת כי רמי לוי השתמש בשיטות מנוגדות לחוק על מנת לפגוע בזכות הבסיסית ביותר של העובדים. אדם שפגע באופן מכוון בחוק ובזכויות העובדים שלו, לא רק שאינו ראוי להדליק משואה במדינת ישראל, אלא חייב להתנצל על כך בפני העובדים ולשלם ביוקר על מעשיו. החלטת בית הדין להטיל על לוי ועל החברה בבעלותו את הסכום הגבוה ביותר שנפסק במדינת ישראל בגין הפגיעה בהתארגנות, מלמדת על חומרת ההתנהלות שלו ומהווה איתות אזהרה לכל מעסיק שמרגיש מעל החוק".

ההסתדרות יוצגה בבית הדין על ידי עו"ד אלעד מורג מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, בראשות עו"ד איריס ורדי, ובאמצעות עורכי הדין אהוד שילוני, אורית לרך ובוריס מריאקרי ממשרד אהוד שילוני ושות'.

"החזה לרובין הוד על חשבון העובדים העניים ביותר"

חברת הכנסת שלי יחימוביץ', המתמודדת לראשות ההסתדרות, ברכה גם היא על פסק הדין ואמרה כי מדובר ב"פסק דין חשוב ודרמטי, המאיר באור אמיתי את מי שהתחזה לרובין הוד על חשבון העובדים העניים והמנוצלים ביותר, ומדגיש שוב כי אסור בתכלית האיסור למעסיק לצאת נגד מהלך התארגנות של עובדיו. רמי לוי בחר להתעלם מפסק הדין התקדימי נגד גיל שרון, מנכ"ל פלאפון לשעבר, שנאלץ לסיים את תפקידו אחרי שחיבל באלימות בנסיונות ההתארגנות בפלאפון, ושב וחזר על אותם מעשים חמורים בדיוק. פסיקת בית הדין האזורי לעבודה, שאף הטיל קנס חסר תקדים על לוי, עושה את היום ליום חשוב לאלפי העובדים העניים ברשת רמי לוי. יצוין שלוי אף התנגד להעלאת שכר המינימום בטענה הצינית והדוחה ש"כל הכסף ילך לבזבוזים", והוסיפה כי "מארגני טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות שהעניקו ללוי את הכבוד להדליק משואה צריכים גם הם לעשות חשבון נפש ולזכור כי התעמרות בעובדים וניצולם באופן שיטתי ומחפיר, מוציאה אנשים מכלל מי שראויים להדליק משואות".

ח"כ פרופ' יוסי יונה, שליווה את התאגדות העובדים בחברה, אמר: "לפני כשנה ליוויתי את העובדים שניסו להקים ועד יציג בעקבות החלטתו של רמי לוי בעליה החדשים של ביכורי השיקמה, להרע את תנאי עבודתם ולהורידם לתנאי עבדות של ממש. היום קבע בית המשפט את מה שטענו אני והעובדים לאורך כל הדרך - "ההחלטה לסגור את פעילות החברה "ביכורי השקמה" ולמזג אותה לחברה האם, רשת רמי לוי, הייתה מהלך פיקטיבי המונע משיקולים זרים של פגיעה בהתאגדות",

יונה עוד הוסיף כי מדובר ב"פסק דין תקדימי וחשוב כנגד בעל הון שפעל במכוון כנגד עובדיו בשעה שיחצניו משווקים אותו בתקשורת כצדיק המסייע לאוכלסיות מוחלשות. בית הדין קרע היום את המסיכה מעל פניו של האיש שנבחר לבושתנו להדליק משואה. לא עוד רובין הוד כי אם אדם כוחני שפוגע במזיד ובמודע בזכויותיהם הבסיסיות של עובדיו".