ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי, ייפגש היום (שני) בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וביום שלישי ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בישראל עוקבים בדריכות אחרי ההכנות לקראת ביקורו של גרינבלט. גורמים מדיניים מעריכים כי גרינבלט מגיע כדי לערוך גישושים בשטח ולבדוק התכנות של פסגה משולשת בהשתתפות טראמפ, נתניהו ואבו מאזן.



אולם, אותם גורמים אמרו כי "ההערכות הן שטראמפ לא יכפה פסגה או אג'נדה מסויימת על ישראל, וזאת בניגוד לקודמו ברק אובמה". בין הנושאים שייתכן ויעלו במהלך השיחה בין נתניהו לגרינבלט הוא הבטחתו של נתניהו להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה במסגרת הסכם הפינוי שנחתם לפני הריסת המאחז. בערוץ 2 דווח כי קו ההסברה שנתניהו צפוי להציג הוא כי לא מדובר בהתנחלות חדשה, אלא ביישוב שפונה והועבר למקום אחר.



פינוי עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
פינוי עמונה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



תומך בפתרון שתי המדינות, מאמין כי ההתנחלויות אינן מכשול לשלום



גרינבלט, שהיה עורך הדין לענייני נדל"ן של טראמפ, התבטא בעבר בעד פתרון שתי המדינות ואמר כי "ההתנחלויות אינן מכשול לשלום". נשיא ארה"ב שוחח בליל שבת כעשרים דקות עם אבו מאזן, שיחה ראשונה מאז נכנס לבית הלבן. בתום השיחה הוזמן יו"ר הרשות לפגישה עם טראמפ בוושינגטון. נשיא ארה"ב הדגיש בשיחה את מחויבותו לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. אבו מאזן אמר כי הוא מחויב לחתירה להסכם שיוביל להקמת מדינה פלסטינית. עוד נמסר כי סוגיית ההתנחלויות, העברת השגרירות האמריקאית בישראל לירושלים ופתרון שתי המדינות - לא עלו בשיחה.



לעומת זאת, אבו מאזן אמר אתמול כי טראמפ הביע בפניו מחויבות לפתרון שתי המדינות. "הנשיא הצהיר על מחויבותו המלאה לשלום ופתרון שתי המדינות, ואנו הדגשנו את עמדתנו הקבועה, שאנו בעד שלום על בסיס שתי מדינות לפי ההחלטות הבינלאומיות", אמר. "עמדנו על כך שאנו נגד הטרור והקיצוניות, עמדה המבוססת על ערכינו והאמון הדתי והלאומי שלנו, וכן הדגשתי את הצורך לשמור על האינטרסים של העם והאומה".



אבו מאזן סיפר עוד כי הבטיח לנשיא האמריקאי כי ימשיך במאמציו להגיע לשלום. בנאום בפני פקידי הרשות החדשים ברמאללה אמר היו"ר כי "הכיבוש הוא המכשול הראשון בפני השלמת ההישג הלאומי הפלסטיני. למרות הכיבוש המונע מאיתנו להשקיע באדמתנו, הצלחנו להשיג הישגים חשובים בבניית מוסדות. לא נאפשר לאיש לפגוע בהישגים הללו, להרוס את מה שבנינו או להחזיר אותנו לאחור".



היו"ר אמר עוד, כי "הקהילה הבינלאומית משוכנעת היום יותר שהכיבוש הישראלי הוא הסיבה לכל האסונות של האזור והעולם, וכי בלי לפתור את הסוגיה הפלסטינית בצורה הוגנת, לא יושגו שלום, ביטחון ויציבות - והאזור יהיה חשוף לאופציות קשות מאוד. שלום אינו בר-השגה כל עוד נמשך הכיבוש הישראלי. המסר שלנו לקהילה הבינלאומית הוא שהגיעה העת להכיר במדינת פלסטין על גבולות ה-4 ביוני 1967, שבירתה מזרח ירושלים".