חבר הכנסת באסל גטאס, מהרשימה המשותפת, שלח הערב (שני) מכתב ליו"ר ועדת הכנסת, ולחברי הועדה הדנה בהדחתו, בו ביקש מהם לדחות על הסף את הבקשה להדיחו מחברותו בכנסת. הבקשה הועברה על ידי עורכי הדין חאסן ג'בארין ונדים שחאדה. במכתב ציין ח"כ גטאס כי בימים אלה מתנהל הליך שימוע ומשא ומתן בין באי כוחו ובין פרקליטות המדינה במטרה להגיע להסדר טיעון. המו"מ מתבסס על ההנחה שהסדר הטיעון שיגיעו אליו ישפיע על המשך כהונתו של זה בכנסת.



לטענתו, פרקליטות המדינה העבירה אתמול לבא כוחו בהליך הפלילי, עו"ד אביגדור פלדמן, טיוטת כתב אישום חדשה שתהווה בסיס להסדר הטיעון בין הצדדים."טיוטה חדשה זו שונה מזו המונחת כעת בפני ועדת הכנסת וגם היא לא כוללת שום דבר המעיד על כוונה כלשהי מצדו של חה"כ גטאס המעידה על תמיכתו במאבק מזוין של ארגון טרור. המשא ומתן נמצא בשלבים מאוד מתקדמים והצדדים קרובים מאוד לחתימת הסדר טיעון. לכן, אין בפני חברי הועדה היום ראיה כלשהי לצורך קיום דיון בהליך הדחתו של חה"כ גטאס שכן טיוטת כתב האישום המונחת בפניכם אינה רלוונטית ואיננה נכונה, הן מבחינת תיאור עובדות כתב האישום והן מבחינת ציון העבירות המיוחסות לחה"כ גטאס".



באסל גטאס. מקווה לטוב. צילום: אבשלום ששוני



פרקליטיו של חבר הכנסת טוענים כי עצם העובדה שהליך זה מתקיים מבלי להתחשב בהחלטות שיפוטיות רלוונטיות בנושא או בהמתנה לסיום הליך השימוע והמו"מ בין חה"כ גטאס ופרקליטות המדינה, ואף בטרם הגשת כתב אישום או גיבוש טיוטת כתב אישום סופית, מעידה בבירור על כך שהליך זה נגוע בחוסר תום לב ומוּנע משיקולים זרים. לכן, יש לדחות, לטענתם, את הדרישה להדחתו על הסף.



צילום המכתב
צילום המכתב




ח"כ דיכטר: "מחבל במלוא מובן המילה"


מספר שרים מהליכוד מיהרו להגיב לבקשה של גטאס. שר בטחון הפנים, גלעד ארדן, הביע את התנגדותו לביטול הדחתו של גטאס באופן נחרץ בציוץ שפרסם בטוויטר: "‏את באסל גאטס יש להדיח מהכנסת לאלתר. אין קשר לסוג כתב האישום שיוגש נגדו. אני מקווה שיואשם גם בסעיף סיוע לטרור. כל אדם שמבריח מכשירי סלולר ‏למחבלים בכלא יודע שיעשו בהם שימוש גם לסיוע למעשי טרור נוספים. אין מודעות וכוונה אחרת שניתן לייחס למעשה כזה. ובעיקר כשמדובר על ניידים רבים".



יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר, אמר: "באסל גטאס הפך את עצמו למחבל במלוא מובנה של המילה, משהבריח 12 'אקדחים' לאסירים ביטחוניים. בכל מדינת חוק שנלחמת בטרור הוא כבר היה יושב במעצר עד למשפט, ובמשפט היה נקבר לשנים רבות בכלא. רק תמימים וחסרי הבנה בטרור מהו, מתייחסים למכשירים ניידים המוברחים לטרוריסטים בכלא ככלי לתקשורת חברתית. יש להדיח את המחבל גטאס מהכנסת לאלתר שכן הוא בבחינת צלם בהיכל, ראש חזיר במסגד". 





יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יואב קיש, מהליכוד, אמר כי היה מעדיף שגטאס יתפטר מרצונו, במסגרת עסקת טיעון עם הפרקליטות, ויחסוך מהכנסת את הצורך להדיחו. "קבלנו דיווח על כך שפרקליטיו של ח"כ גטאס מנהלים מגעים עם הפרקליטות במטרה להגיע לעסקת טיעון, שלמיטב ידיעתי כוללת גם את התפטרותו מהכנסת. אם אכן הצדדים יגיעו לעסקת טיעון כזאת הדבר ייתר את הצורך בהדחה", אמר ח"כ קיש. הוא הוסיף כי גם במקרה של עסקת טיעון הוא יבקש מהיועץ המשפטי לממשלה או מסגנו להציג את ההסכם בפני הועדה. "אם גטאס לא יתפטר נפתח בהליך הדחה שבסיומו נקיים הצבעה בועדה", הדגיש ח"כ קיש. 

כידוע, כדי להדיח ח"כ מכהונתו יש צורך, בשלב הראשון, בתמיכת רוב של 75% מקרב חברי הועדה. "נצטרך להשיג רוב של 13 מתוך 17 ח"כים. ביחד עם נציג יש עתיד ושני ח"כים מהמחנה הציוני יש לנו את הרוב הדרוש, אבל החוק מחייב שכולם יהיו נוכחים בהצבעה", הסביר ח"כ קיש. בשלב הבא יש צורך ברוב של 90 ח"כים כדי לאשר את ההדחה גם במליאת הכנסת ורוב כזה טרם הושג

המכתב נשלח לקראת הדיון הראשון בתולדות הכנסת בנושא הדחת ח"כ מכהן, שייפתח מחר בועדת הכנסת, זאת על פי דרישתם של 71 חברי כנסת. השר זאב אלקין, מהליכוד, שיזם את הליך הבקשה להדחתו של ח"כ גטאס, אמר: "יש להפסיק את האבסורד שמאפשר לחה"כ גטאס להנות מחסינות ולקבל משכורת מהכנסת. בכוונתי להגיע מחר לועדה ולפעול להדחתו מן הכנסת".

מהעבר השני, עו"ד חאלד תיתי, פרקליטו ויועצו של ח"כ גטאס, אמר כי ככל הנראה חבר הכנסת ועורכי דינו לא ישתתפו היום בדיון ויסתפקו בשליחת הודעה כתובה. אם ח"כ גטאס אכן יודח בסופו של דבר או יתפטר, יתפוס את מקומו ג'ומעה אזברגה, חבר מפלגת בל"ד. אזברגה, נשוי ואב לתשעה, מתגורר בישוב לקיה, בבית שנגדו הוצא צו הריסה על ידי משרד הפנים.