תגובות חריפות נרשמו הערב (שני) באופוזיציה להודעת שר האוצר כחלון ורה"מ נתניהו כי בכוונתם לגבש מתווה להורדת מיסים, זאת לטענתם למרות המחסור הקשה בתקציבים לשירותים החברתיים בישראל במערכות הרווחה, הבריאות, בריאות הנפש והחינוך המיוחד. ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה: "במקום לחלק לעובדים פירורים בדמות תוספת של כמה עשרות שקלים בנטו, שמספיקים לשתי מנות פלאפל עם שתייה, עודפי גביית המסים צריכים להיות מופנים להעלאת שכר במשק, לביטוח סיעודי ממלכתי, להארכת חופשת הלידה, לחיזוק ההכשרה המקצועית, ולהעצמת שרותים חברתיים שהציבור נדרש לשלם עבורם מכיסו אף שהם מגיעים לכל אזרח בדין. החלטת נתניהו וכחלון פופוליסטית ונטולת כל מחשבה מעמיקה על עתיד המשק ועובדיו".



ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) מתח גם ביקורת חריפה ואמר: "ישראל ממשיכה להיות מלכת הפערים החברתיים וממשלת ישראל ממשיכה להיות אטומה ואדישה לחלשים בקרבה. את העודפים בגביית המסים יש לנצל לטובת השירותים החברתיים שקורסים ולהעניק אותו לקשישים נזקקים או להקלת הלחץ בבתי החולים. ישראל מפגרת מאחורי המדינות המפותחות בכל הקשור למתן שירותים חברתיים. את עודפי הגבייה חייבים לנצל כדי להתחיל לסגור את הפער הזה ולאפשר לאזרחים להתקיים בכבוד".



"ישראל מלכת הפערים החברתיים", עמיר פרץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"ישראל מלכת הפערים החברתיים", עמיר פרץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




"הטבה מפנקת לעשירים וסטירת לחי לעניים"



ח"כ אילן גילאון (מרצ) המוביל את הניסיון לחוקק את השוואת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום, מאשים את רה"מ ואת השר כחלון בפופוליזם. "כל הורדה במסים הישירים היא לפני הכל הטבה מפנקת לעשירים וסטירת לחי מצלצלת לעניים החיים משכר מינימום או מקצבאות. נתניהו וכחלון מריחים בחירות באוויר ורוצים למכור לציבור מצג שווא כאילו הם רובין הוד כשבפועל הם ממשיכים באותה מדיניות ערלת לב של מתן הטבות לעשירים והנצחת עוניים של המוחלשים בישראל".



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: "אם יש עודפי גבייה אדירים כאלה של מיליארדי שקלים צריך להפנותם לשיקום השירותים החברתיים. עם הכסף הזה אפשר להוציא אל הפועל מחר בבוקר את הרפורמה בסיעוד ולהעלות גם את קצבאות הנכות והזקנה. ללא שיקום השירותים החברתיים לא נצליח לצמצם את ממדי העוני ואי השוויון האדירים בישראל".



מוקדם יותר היום, הודיע שר האוצר משה כחלון כי שוחח עם ראש הממשלה וכי השניים סיכמו על גיבוש מתווה משותף להפחתת מיסים.