רצח האחות טובה קררו, הבוקר (שלישי) בסניף קופת חולים "כללית" בחולון, ממשיך לעורר זעם רב וכאב בקרב הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ, וגם בקרב המטופלים אשר ראו מול עיניהם את התקריות שבהן מרשים לעצמם מטופלים ובני משפחתם לתקוף את הרופאים והאחיות. השיא השלילי הגיע כאשר מטופל, בן 78, הגיע אל משרדה של האחות, לאחר שעל פי החשד לא היה שבע רצון מהטיפול שקיבל. הוא עזב את המקום, וככל הנראה חזר כשהוא מצויד בנוזל דליק אותו התיז לעבר האחות. לאחר שנמלט הוא אותר ברכבו ביציאה מהעיר. 



עורכת הדין, אופיר כתבי, שמייצגת מטעם הסניגוריה הציבורית את הקשיש שחשוד בהצתה, אמרה לאחר שפגשה את הלקוח, ושהתה עמו: "מדובר באירוע טרגי. הקשיש, שסובל מבעיות נפשיות, טוען כי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע באנשי הצוות הרפואי, וכי לא שפך חומר דליק על האחות. לטענתו, רצה לפגוע ברכוש וזרק בקבוק למרכז החדר כדי לזעוק על הסבל שנגרם לו ולקבל סיוע מהרשויות".



ציונה כוחמן, מטופלת של קופת החולים בחולון סיפרה למעריב אונליין על קררו: "אני מכירה את טובה בערך 20 שנה. היא מעולם לא הראתה התנגדות או התנהגות לא ראויה למטופלים. היא הייתה פשוט אישה מדהימה, סובלנית ונפלאה איך יכול לקרות כזה דבר? צריך להוריד פה את הדגל לחצי תורן. לא יכול להיות שיפגעו באנשים שמטפלים באנשים אחרים".

אליס קריאף, שגם כן מטופלת במקום במשך תקופה ארוכה אמרה: "גם אני וגם אחותי היינו מטופלים אצל האחות טובה. האישה שהיתה ידועה תמיד בכך שהיא מקסימה ושהיא עזרה לכולם. היא היתה אישה שמחה, עם בית, משפחה וילדים. כדאי שיתחילו לבדוק כמו שצריך את מי שנכנס לכאן. שיתחילו לעשות בדיקות ביטחוניות כמו שעושים בכל סופרמרקט. אין מספיק בטחון בארץ הזאת בקופות החולים. אני מרגישה מאוד לא טוב כעת".

בתוך כך, כל השירותים הסוציאליים בארץ יסגרו מחר לקבלת קהל בין השעות 10:00-12:00. יושבת ראש איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק הסבירה: "עלינו להוקיע ולגנות כל מקרה אלימות כלפי עובדי ציבור. מזה מספר שנים אנו מתריעים על העדר אבטחה של העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות וחששנו שלא ירחק היום שהדבר עלול להגיע גם למקרה קיצון"? היא אמרה כי "סוגיית האבטחה היא סוגייה חשובה וקריטית ולאחר שלפני כחודש הכתובת על הקיר רוססה כבר ונכתב: 'דרוס כל עו"ס' אנו יראים שעלול לקום מישהו ולהוציא זאת חלילה לפועל".

ורדים שהונחו בכניסה לסניף קופת החולים בחולון. צילום: אורית א. בראון


בתי החולים יקיימו עצרות הזדהות לזכרה של טובה קררו

הנהלת בית החולים הדסה הודיעה כי "האחיות, העובדים והרופאים במשפחת הדסה מזועזעים ממקרה הרצח של אחות במהלך מילוי תפקידה". הם ציינו כי מחר 12:00 בצהריים תתקיים באולם פנמה עצרת הזדהות של כל עובדי הדסה עין כרם לזכרה ולמניעת אלימות כנגד צוותים רפואיים במהלך מילוי תפקידם, וכי בשעה 12:15 תתקיים עצרת זהה באולם ברמן בהדסה הר הצופים. 

הנהלת בית החולים פדה-פוריה הודיע כי מחר בשעה 8:00 תקיים אסיפת מחאה באודיטוריום בהשתתפות הנהלת המרכז הרפואי והוועדים. הנהלת בית החולים אסף הרופא מסרו כי הם "מרכינים ראש על מותה הטראגי של אחות בעת מילוי תפקידה", וציינו כי יקיימו מחר בשעה 8:30 עצרת הזדהות לזכרה של האחות טובה קררו ז"ל , בכניסה הראשית למיון, בראשות ד"ר בני דוידזון ובהשתתפות הצוותים הרפואיים והסיעודיים באסף הרופא. 

בבית החולים ברזילי באשקלון יקיימו מחר בשעה 9:00 בדשא המרכזי, סמוך לבניין המודיעין, עצרת הזדהות ומחאה. בראשה יעמוד ד"ר חזי לוי, מנהל המרכז הרפואי.
 
דוקטור שושי גולדברג אחות ראשית ארצית וראשת מנהל סיעוד במשרד הבריאות התייחסה לאירוע ואמרה: "האחיות והאחים (הצוותים הסיעודיים) ימשיכו להיות הקו הראשון שמטפל, סועד ותומך בחולים ובני משפחותיהם. יחד עם כאבנו, האחיות במדינת ישראל ימשיכו בעשייתן המקצועית המסורה והחומלת בחזית מערכת הבריאות". היא הוסיפה כי "עוד בטרם מתבהרים הפרטים כאשורם, אנו מוקיעים כל מקרה של אלימות מתחייבים לפעול בכל דרך על מנת שהצוותים ירגישו מוגנים ומגובים - לא נוכל בשום אופן להשלים עם מקרי אלימות כנגד אחיות וכנגד כלל אנשי הסגל הרפואי. אנו נעמוד לרשות המשפחה והצוותים בכל סיוע שיידרש".

נרות נשמה שהונחו בכניסה לסניף קופת החולים. צילום: אורית א. בראון


יו"ר הסתדרות האחיות: "חייבים לאבטח. צריך להגיד 'עד פה'" 
 
בעקבות הרצח, סיפרה בזעם יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן בראיון ל"מעריב אונליין": "כל עם ישראל מתעורר היום לתוך בוקר מזעזע. אדם הלך למקום העבודה שלו. המקום שאמור היה להיות המקום הכי בטוח. זו לא תאונה או טרור אלא רצח לאור יום של אחות על ידי מטופל. אחות נרצחה". 
 
"כל פעם אנחנו מתריעים ומזהירים ולא נעשה דבר לשמור על הצוות הרפואי ולשפר את תנאי העבודה של האחיות. אני פונה לשר  הבריאות בשם כל האחיות במדינה ואנחנו מכינות פנייה מסודרת בכתב בדרישה דחופה לפגישה איתו שיהיו מכיוון משרד הבריאות סוף סוף החלטות של משרד הבריאות שיש להן שיניים. יותר שיא ממה שקרה היום – אין. ננקוט מחר בצעדים. 
 
"הודעתי על השבתת האחיות וכרגע יצאה הודעה על השבתת כל המערכת. משרד הבריאות צריך להגיד 'עד פה, ולא יותר'. כל פעם יש אירועי אלימות במערכת הבריאות. כותבים על זה משזרים על זה ולא קורה כלום. הכל עובר חביבי. זו אזהרה איומה. זה מסר כזה שצריך לזעזע את כולם. 
 
חייבים לאבטח את הצוותים מיידים עד שיהיה פתרון מהותי ומעמיק לבעיות במערכת. יש צפיפות ולחץ ויש חולים אלימים.. אומרים פה שזה אדם מעורער. לא קונה את זה. הבן אדם היה מטופל, הלך הביתה כנראה לא מרוצה. חזר ועשה את מעשה הזוועה הזה. הלך חזר ואחר כך ברח מהמשטרה. אי אפשר לפתור את זה בבעיות נפשיות שלו. הוא מטופל לא מרוצה. כך אני רואה את זה. זה לא שהוא פעל מיידית ולא ידע מה קורה איתן. אנחנו רואים את התוצאה. אחות נרצחה. נקודה.
 
כל הגורמים במדינת ישראל כולל הקופות וכולל בתי החולים ומשרד הבריאות והממשלה כולה – כולם אחראים. זה נוגע להיעדר משאבים, צפיפות וגורמים וחוליים סביבתיים אחרים במערת. במשך שנים אנחנו זועקות. הגיע הזמן שמישהו יטפל בזה. נקודה. שלא יחכו שעוד מקרה כזה ייקרה. היום זה אחות, מחר זה רופא. הכתובת על הקיר"