כאלף חברי ועידת מרצ התכנסו הערב (שלישי) כדי לדון בהצעתה של יושבת ראש המפלגה, זהבה גלאון, להקדים את הבחירות לראשות המפלגה ולקיים אותן בפריימריז פתוחים. בסיומה של ישיבה מתוחה, הצעתה נדחתה. ח"כ אילן גילאון, יושב ראש הסיעה, הודיע כי יתמודד על תפקיד יו"ר המפלגה בכל מועד שייקבע. גילאון, תושב אשדוד בן 60, אמר: "למרצ יש תפקיד היסטורי להציע לציבור בישראל אלטרנטיבה נקיית כפיים, אמיצה וסוציאליסטית. כל שיטת בחירות שתיקבע תהיה מקובלת עליי - אתמודד ואוביל את מרצ להיות חלק ממהלך רחב להחלפת השלטון בבחירות הבאות".



לאחר מכן קראה גלאון לפתוח את שורות המפלגה כדי שתהיה אטרקטיבית יותר למצביעים. "זהו לא מהלך פרוצדורלי, זה מהלך של הכנסת דם חדש למחנה. צריך להפסיק להסתגר ולהפסיק להיות מועדון חברים סגור, אני לא מעלה את ההצעה כדי לשמר את כוחי, אני מוכנה לסכן את תפקידי כדי להחיות את המפלגה", אמרה והוסיפה "ממה אנחנו מפחדים? מהמצביעים שלנו?".



ח"כ זהבה גלאון בוועידת מרצ הערב. צילום: יובל בר
ח"כ זהבה גלאון בוועידת מרצ הערב. צילום: יובל בר



עוד אמרה גלאון בפתח ישיבת הוועידה: "מרצ כאן כדי לגדול ולהתחזק, זה חזון דמוקרטי חדש למחנה השמאל, שיחולל מהפך פוליטי אמיתי. יש עלינו ביקורת שהרשימה שלנו לא מגוונת, שאין בה מזרחים, יוצאי בריה"מ לשעבר וערבים. הדבר הנכון הוא לא להסתגר, אלא להקשיב ולבחון מה אנחנו יכולים לתקן".



בסיומה של הישיבה ודחיית הצעתה, אמרה ח"כ גלאון: "אם מרצ לא תיפתח, היא פשוט לא תהיה. אני לא ארים ידיים, אני מוכנה לוותר על התפקיד שלי, אבל לא להרים ידיים. אני לא מבינה למה הם חוששים להיפתח ורוצים להישאר מועדון חברים סגור. אבל מבחינתנו זו רק תחילת הדרך, אני אביא את ההצעה לשאר מוקדי הכוח של מרצ. העסקנות והתחמנות לא ינצחו. אנחנו נהיה מפלגה פתוחה וגדולה".




"נתניהו צריך להתפטר"



במהלך נאומה, התייחסה גלאון לאפשרות שיוגש כתב אישום נגד נתניהו, ואמרה שבמקרה שכזה עליו בוודאי להתפטר, אך גם אם לא יוגש ככתב אישום, עליו לעשות זאת. "ערכינו הם גם ערכי הרוב במדינה הזו. רק 19% מהציבור תומכים בחזון הסיפוח שהממשלה מקדמת, לעומת 55% שתומכים בפתרון שתי המדינות. למעלה מ-70% בישראל תומכים בנישואים וגירושים אזרחיים. 78% מהציבור היהודי תומכים בפתיחת מרכולים בשבת בתל-אביב. אלו ציבורים שיכולים לעמוד איתנו, שמרצ היא הקול היחיד שלהם בכנסת", הוסיפה. 



ועידת מרצ, הערב. צילום: יובל בר
ועידת מרצ, הערב. צילום: יובל בר




גלאון מסרה בתגובה להכרזתו של גילאון כי היא "שמחה שאילן הודיע שהוא יתמודד מולי, וקוראת לו לתמוך בפריימריז פתוחים. אשמח לראות עוד מתמודדים, לא רק משורות המפלגה. יפרחו פרחים רבים."