הצבא הסורי הצהיר היום (שישי) כי מערכות ההגנה הסוריות הפילו מטוס ישראלי שחדר לשמי המדינה באזור אל-בירג' דרך אדמות לבנון, בתקרית שאירעה לפנות בוקר. בהודעה הרשמית של הצבא הסורי שצוטטה בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א הודגש כי הצבא הסורי מאיים לפגוע בכל כלי טיס שיחדור לשמי סוריה בכל האמצעים העומדים לרשותו ובצורה ישירה.



על אירוע התקיפה שהתרחש אמש נאמר: "ארבעה מטוסי האויב הישראלי חדרו בשעה 2:40 לפנות בוקר לשמי סוריה דרך אדמות לבנון ותקפו את אחד המוצבים הצבאיים באזור תדמור שבפרבריה המזרחיים של חומס".



עוד טוען הצבא הסורי כי "מערכת ההגנה האווירית שלנו תקפה את המטוסים, הפילה אחד מהם בתוך האדמה הכבושה ופגעה במטוס אחר תוך שהמערכות מאלצות את שאר המטוסים לסגת". על פי ההודעה התקרית שאירעה אמש בסוריה מהווה "תוקפנות חמורה שמבטאת את רצונו של האויב הציוני" לתמוך בכנופיות דאעש הטרוריסטיות וכן להרים את המורל לאחר הניצחונות של הצבא הסורי בעימותים מול ארגוני הטרור במדינה. בתוך כך מקור ירדני רשמי מאשר כי חלקי הטילים הסורים שיורטו על ידי טילים ישראלים נפלו בשטח ירדן.



אסד ותומכיו. צילום: רויטרס
אסד ותומכיו. צילום: רויטרס



תגובת הצבא הסורי מגיעה לאחר שמוקדם יותר לפנות בוקר תקפו מטוסי קרב של צה"ל מספר מטרות בסוריה - אמצעי לחימה אסטרטגיים, טילים מתוחכמים או רכיביהם שהיו מיועדים לחיזבאללה. במהלך הפעילות שוגרו טילים נגד מטוסי צה"ל בעת שהיו בשטחנו. בשום שלב לא נשקפה להם סכנה ולא היו נפגעים לכוחותינו. כתוצאה מפעילות חיל האוויר, נשמעה הלילה בשעה 2:43 אזעקות "צבע אדום" חריגה באזור הבקעה. תושבים באזור ירושלים ואיו"ש דיווחו הלילה על פיצוצים עזים ששמעו.



הודעת דובר צה"ל על תקיפת חיל האוויר חריגה, והוצאה בלית ברירה - בגלל יירוט הטיל שנורה לעבר המטוסים והאזעקות שנשמעו במהלך הלילה. בתקיפות עבר בסוריה, ישראל לא אישרה ולא הכחישה. לפי הודעת דובר צה"ל, מיירט של מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר שוגר לעבר אחד מטילי הנ"מ הסוריים. בעקבות התקרית מקור בטחוני אמר שלישראל אין עניין בהסלמה והחרפת המצב.



בניגוד לתגובה הרשמית של הצבא הסורי בצה"ל אומרים כי כל המטוסים חזרו בשלום ובכך מכחישים את הדיווח של מטוס. אפשר להעריך שהדיווח הסורי נועד לצורכי שמירת כבודם בשל התקיפה של צהל" בשטחם והפגיעה בריבונות. כמו כן מודגש כי הסורים ירו טילי נ"מ כנראבה מדגם FM5. שלעברם שוגר טיל חץ שיירט את אחד הטילים הסורים, זאת בניגוד לדיווחים ושמועות באתרים שונים לפיהם סוריה ירתה טיל קרקע קרקע. מכאן עולה כי מערכת החץ שודרגה כך שהיא יכולה גם ליירט טילי נ"מ ולא רק טילי קרקע קרקע שנגדם היא מיועדת. במקביל בצה"ל נערכות הבדיקות והמשך תחקור נסיבות האירוע.