פרקליטות המדינה הגישה היום (שישי) לבית משפט השלום בבאר שבע כתב אישום נגד חבר הכנסת באסל גטאס הנאשם בהחדרת טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים. כתב האישום הוגש בצירוף הסדר טיעון שנחתם עם גטאס לפיו ירצה שנתיים מאסר בפועל ויתפטר מהכנסת. בהתאם להסדר יגיש ח"כ גטאס את התפטרותו מהכנסת ביום ראשון. בעקבות הגשת כתב האישום נגד ח"כ גטאס וחתימתו על הסדר טיעון ערכה היום סיעת בל"ד, אליה משתייך חבר הכנסת, מסיבת עיתונאים בנצרת. במסיבת העיתונאים אמר גטאס: "היועמ"ש ניסה לקחת ממני את זכותי להליך שימוע סביר. הדגשתי מהיום הראשון של הפרשה שכל מה שעשיתי היה מעשה אישי שאינו קשור לאיש ונבע רק ממניעים הומניטריים מצפוניים".



גטאס מתח ביקורת על התנהלות הרשויות ואמר כי "מהרגעים הראשונים שיצאתי מכלא קציעות ועד ימים אלו אני נתון למסע הסתה פוגעני וגזעני הכולל הפרחת מידע שמייצר אווירה לפיה ביצעתי עבירות ביטחוניות חמורות. בעקבות זאת המערכת השלטונית עברה קווים אדומים". 



גטאס הוסיף: "אני פעיל פוליטי וציבורי. מעל 45 שנה הקדשתי למאבק של העם שלי נגד הכיבוש והעושק, חרף האמונה המרכזית שלי שלכל עם עומדת הזכות הבלתי מעורערת להיאבק למען החופש שלו. זו הייתה דרכי מאז ומעולם. מאז שנבחרתי לכנסת ה-13 התעסקתי בסוגיית האסירים הביטחוניים. אנו לא עושים הרבה למענם בסך הכל מבקרים אצלם ושומעים על הבעיות בהן הם נתקלים ומנסים לטפל בתלונות שקיבלנו מול גורמי שב"ס והשר האחראי. נחשפתי לעוול ולתנאים הבלתי אנושיים עד כדי התעללות שהיא בניגוד לחוק הבינלאומי".



על הסדר הטיעון עליו חתם אמר גטאס: "תוך כדי השימוע אצל היועמ"ש בצמרת הפרקליטות בחנו עורכי הדין שלי את הנכונות להגיע להסדר טיעון ולאחר שיחות ארוכות חתמנו על הסדר הכולל אישום שונה מהותית ונטול עונשים ביטחוניים. לאחר התייעצויות עם עורכי הדין שלי, עם היועצים, עם בני המשפחה והחברים ולאחר שלקחתי בחשבון שיש נוספים שטובתם חשובה לי החלטתי לקבל את ההסדר של שנתיים מאסר והתפטרות מהכנסת. אני מקווה שסבלי לא יהיה לשווא ושהסבל שעוברים העצורים הביטחוניים ייגמר".



באסל גטאס. צילום: רועי אלימה, פלאש 90
באסל גטאס. צילום: רועי אלימה, פלאש 90



ברשימה המשותפת נשמו אתמול לרווחה. גורם במפלגה אמר כי גטאס גרם בהתנהגותו נזק כבד למפלגה. ל"מעריב־סופהשבוע" נודע כי במהלך המגעים לעסקה בדקו פרקליטיו את האפשרות שירצה את מאסרו באגף שבו כלוא גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אך מהפרקליטות נמסר להם כי שב”ס הוא שמחליט היכן ירצה את מאסרו.



עורכי דינו של גטאס סיכמו עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא יתפטר מהכנסת מיד עם הגשת כתב אישם מתוקן נגדו, כך מסר ל"מעריב־סופהשבוע" עורך דינו, נמיר אדלבי. כזכור, בדיון שהיה השבוע בוועדת הכנסת הציב המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, אולטימטום לגטאס לחתום עוד היום על עסקת טיעון הכוללת עונש מאסר משמעותי, התפטרות מיידית מהכנסת וקביעה כי מדובר בעבירה שיש עמה קלון.



"אני לא מכיר שום אולטימטום, זו המצאה של הפרקליטות כדי להראות שהם בעמדת כוח", אמר אמש עו"ד אדלבי. "ככל הנראה שיהיה הסדר אבל ללא קשר לשום אולטימטום".



בעקבות עסקת הטיעון יבוטל הליך ההדחה של גטאס מהכנסת, שאותו יזם השר זאב אלקין, שצירף חתימות של 70 ח”כים. במקומו של גטאס ייכנס ג’מעה אזברגה מבל”ד, מנהל קשרי קהילה של המגזר הבדואי בקופ”ח מכבי, בן 58 מלקיה, נשוי ואב לתשעה.