שר השיכון יואב גלנט התראיין היום (שבת) לתוכנית פגוש את העיתונות עם רינה מצליח והתייחס לתקיפה הישראלית בסוריה והתגובה הסורית והרוסית לה. במהלך הראיון אמר גלנט כי "אני חושב שיש פה פעולה חמורה מצד הסורים, אנחנו לא פועלים נגדם. איננו פועלים שנשק מפר איזון לא יגיע לידי חיזבאללה ואין לנו עניין עם הסורים. יחד עם זאת, המעטפת הרוסית, יחד עם הצלחות המשטר מעניקות לו ביטחון",אם זאת הבהיר השר כי "מדובר באיתות מצד השלטון הסורי. הם ידעו שהטיל הזה, שהוא כבד, לא ייפגע במטוס".



בנוסף לכך התייחס גלנט לביקורת שנמתחה על הפעלת מערכת החץ שהובילה לטענת אישים בכירים כמו אהוד ברק וח"כ עמר בר לב, לגינוי הרוסי. "ההחלטה להשתמש בטיל החץ הייתה טקטית, ואין להיכנס לשיקולים של מפעיל היחידה. לצה"ל יש מחויבות לאזרחי ישראל ולביטחונם", והוסיף כי "הרוסים מבינים את האינטרסים של ישראל. ייתכן וכרגע הם שואפים להגיע להסדרה, אך ישראל תפעל באופן חכם ולא נשנה את התנהלותנו".



גלנט ענה גם למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהתייחס בנאום שנשא מוקדם יותר לתקיפה הישראלית ואמר כי "ישראל מתערבת שוב ושוב בסוריה", אמר והוסיף כי בישראל יש "חשש מתבוסת דאעש": "סוריה ניצחה אך היא ממתינה לתבוסת הטרוריסטים", אמר נסראללה בנאום שנערך לרגל יום הולדתה של פאטמה, בת הנביא מוחמד, שאורגן על ידי ארגוני נשים בחיזבאללה. "נתניהו זחל למוסקבה כדי להתחנן בפני הנשיא פוטין, כי הוא חושש מתבוסת דאעש, שכן התבוסה של ארגון זה בסוריה פירושה תבוסת התכנית שמוביל נתניהו". לכך אמר גלנט כי נסראללה מודע לעוצמתה של ישראל וכי אם חיזבאללה תתקוף את ישראל "ישראל תחזיר את לבנון 100 שנים אחורה".



לבסוף התייחס השר לפעילות של איראן באזור וטען כי לאחר שהרפובליקה האסלאמית השתלטה על ביירות ועל בגדאד, ועכשיו היא מנסה להשתלט על דמשק. 



טיל חץ, ארכיון. צילום: דוברות התעשייה האווירית
טיל חץ, ארכיון. צילום: דוברות התעשייה האווירית



ברוסיה דורשים מהאו"ם: "גנו את ישראל"



גם בעולם הערבי התייחסו לתקיפה הישראלית, ובעוד תומכי המשטר טוענים כי רוסיה זועמת על ישראל, כפי שהתבטא בזימון השגריר לשיחת הבהרה, באופוזיציה מאשימים את הרוסים בשיתוף פעולה עם ישראל. עיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המקורב למשטר הסורי ולחיזבאללה, דיווח כי שיגור טילים לעבר כלי הטיס של ישראל מהווה מסר רגיש בזמן רגיש. "המסר שהועבר הוא שישראל אינה יכולה להגביל את הברית בין דמשק לבין חיזבאללה ואיראן, באמצעות היחסים הטובים שלה עם מוסקבה", נכתב. "מדובר במשוואה חדשה שתכליתה שפת האש מעל לאדמות סוריה".



עוד נאמר, כי התגובה הסורית על המתקפה האווירית באמצעות טילי אס-200 המשופרים לאחרונה בסיוע הכוחות הרוסיים, מתקבלת זמן קצר לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו למוסקבה, במהלכו לא הצליח לקבל ערבויות בכל הקשור לחיזבאללה ואיראן בסוריה, והסתפק באמרה כללית "השמעתי את מה שצריך להשמיע".



על פי הפרשנות הערבית, ביקורו של ראש הממשלה לרוסיה "לא הצליח" ולכן השגריר הישראלי במוסקבה הוזמן לבירור, לאחר שהמתקפה איימה על הכוחות הרוסיים במקום התקיפה, "כדי לדון באירועים האחרונים בסוריה". עם זה, אתר "א-סוריה" המתנגד למשטר, כתב כי רוסיה ידעה על המתקפה מבעוד מועד, אחרת הייתה משתמשת במערכת הטילים אס-400 שבאזור לטקיה, אשר מכסה את כל שמי סוריה. "הדבר מעלה תהיות ושאלות בנוגע להבנות בין ישראל לרוסיה בעניין הסורי", אמר לאתר האופוזיציה פרשן מקומי.



במקביל, אמר קולונל איאד ברכאת, מצבא סוריה החופשי, כי "מטוסי הקרב של ישראל תקפו בקלמון המערבי. מדובר כנראה בשיירה שמעבירה אמל"ח שמגיע מעיראק, ולא מתוך סוריה, שכן מקורות צבאיים של האופוזיציה הבחינו במשאיות שמגיעות מעיראק לכיוון קלמון, דרך תדמור ופרברי דיר א-זור, המאובטחות על ידי כוחות הצבא, מבלי לדעת מה מובילות השיירות, ומבלי שתותקף על ידי אף חיל אוויר המכסה את האזור".



בתוך כך, משרד החוץ הרוסי דרש ממזכ"ל האו"ם ויו"ר מועצת הביטחון לגנות את "המתקפה הישראלית, שמנוגדת לחוקים הבינלאומיים, אמנות האו"ם והחלטותיו". בנוסף, דרשו במשרד החוץ בדמשק, "לחייב את ישראל להפסיק לתמוך בטרור, וליישם את כל החלטות מועצת הביטחון בנוגע למאבק בטרור".