מועמד המרכז- שמאל העצמאי, עמנואל מקרון הוא על פי סקר דעת הקהל של רשת ב.פ.מ. המנצח הגדול של עימות הטלוויזיה הראשון לבחירות לנשיאות צרפת. שנערך הלילה (שלישי). בסקר שנערך מיד עם תום העימות שנמשך שלוש וחצי שעות, קבעו 29% מהנשאלים כי הוא היה המשכנע ביותר בין המתמודדים, לעומת 20% למשתתף המפתיע של הערב ,מועמד השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון, שהצליח אפילו להצחיק את המשתתפים בדיון שהיה ברובו מנומס ומשעמם. מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן הצמודה למקרון בראש סקרי כוונות ההצבעה זכתה רק ב-19%, כמו מועמד הימין הרפובליקני פרנסואה פיון. מועמד הסוציאליסטים בנואה המון סגר את הסקר עם 11% בלבד.



זו הפעם שהראשונה בצרפת שעימות כזה נערך לפני הסיבוב הראשון שאחריו יישארו שני מועמדים בלבד. הייתה זו גם הפעם הראשונה שמנהיגת החזית הלאומית מרין לה פן השתתפה כשווה בין שווים בעימות נשיאותי בלי שמישהו מיריביה סרב להופיע מולה, אולי בגלל זה היא השתדלה לתת הופעה מכובדת ומרוסנת, ופרט להצגת עמדותיה הידועות בנושא ההגירה והיציאה מן האיחוד האירופי. במהלך העימות, לה פן הרבתה לתקוף את המתחרה העיקרי שלה מקרון, למשל על קשריו עם חוגי ההון, וניגוד אינטרסים , אבל הוא השיב לה בתקיפות ואף איים בתביעת דיבה.



מוביל למרות חוסר הניסיון. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס
מוביל למרות חוסר הניסיון. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס




לה פן תמכה בשיתוף פעולה עם רוסיה ואיראן

מקרון הדף התקפה אחרת מצידה של לה פן על תמיכתו לכאורה, בלבוש ה"בורקיני", וצעק "אינני זקוק למפעיל בובות שמדבר מהבטן כדי לדבר בשמי" .רוב הדיון הוקדש לנושאי פנים וכלכלה. בנושא אירופה תקף מקרון את לה פן שתמכה בברקזיט, ואמר שמי שתמך בו מצטער כיום. בנושאי המלחמה בטרור בלטו לה פן ופיון בדרישה לפעולה נגד האסלאם הקיצוני. מקרון תמך גם הא בצעדים תקיפים, אך הדגיש כי אסור לפגוע באחדות האומה.

בנושאי חוץ תמכו לה פן ופיון בשיתוף פעולה עם רוסיה ואיראן במזרח התיכון ובקואליציה נגד הטרור. פרנסואה פיון, הנאשם בפרשת תשלום כספי ציבור לבני משפחתו , הודה שעשה שגיאות , אך אמר שהוא היחיד מהמועמדים שיש לו לא רק רצון אלא גם ניסיון. אך בינתיים נראה שהציבור תומך דווקא בחסר הניסיון לכאורה, מקרון, שטען כי הוא והתנעה שהקים הם המחדשים היחידים מול השיטה הקיימת.  

עד הסיבוב הראשון בבחירות, שייערך ב-23 לאפריל, ולאחריו שני המועמדים המובילים ימשיכו לסיבוב שני, אלא אם מועמד אחד יגרוף יותר מ-50% מהקולות, דבר שנחשב ללא סביר, ייערכו עוד שני עימותים בין המועמדים לנשיאות.