"אני גר בבודפשט כבר שנתיים וחצי, והיחס לזרים כאן מצד רוב האנשים הוא באמת לא טוב. יש כאן כעס קיומי מצד חלק מההונגרים כלפי כל דבר שהוא לא הם, ואפשר להגדיר אותו בין היתר כגזענות”, כך סיפר השבוע א’, סטודנט אמריקאי שלומד בבודפשט. “באוניברסיטה, למשל, לא פעם ולא פעמיים נתקלתי במצבים שהמורה הוא ממש ‘עבד כי ימלוך’. באחד השיעורים כאן, למשל, המורה דיברה על שלג ואמרה לאחד הסטודנטים מניגריה שהוא ‘בטח לא ראה שלג מעולם’, והוא בכלל גדל בלונדון. כל הכיתה הייתה בשוק, והמורה בכלל לא הבינה על מה המהומה. זה לא היה משהו שנראה לה לא בסדר”.



המדיניות ההונגרית נגד ההגירה באה החודש ליד ביטוי בחוק חדש, שהציעה ממשלתו הימנית של ראש הממשלה ויקטור אורבן, והוא אושר ברוב מוחץ בפרלמנט ההונגרי. החוק מאפשר להעביר את כל מבקשי המקלט שהגיעו להונגריה למחנות מעצר, שבהם הם ישוכנו במכולות ענק. על פי החוק, מבקשי המקלט יישארו במחנות על גבול סרביה, עד שתתקבל החלטה סופית בנוגע לבקשות המקלט שלהם. הם יחויבו למסור טביעות אצבע ולהצטלם, ומי שיסרב לעשות זאת, יגורש מהמדינה בשל אי-שיתוף פעולה. 


בהתאם לכך, הונגריה תסגור את כל המרכזים לקליטת פליטים ברחבי המדינה. כמו כן, למשטרה יותר לגרש לסרביה כל מהגר שלא יוכל להוכיח שיש לו זכות משפטית להיות בשטח הונגריה. כל מבקשי המקלט העצורים ישוחררו מיד, בתנאי שיבטלו את בקשת המקלט שלהם ויחזרו לסרביה או לקרואטיה, שתי המדינות שמהן באו רוב הפליטים. עד כה אפשר החוק לרשויות לכלוא פליטים הנתפסים בטווח של שמונה קילומטרים מהגבול במשך ארבעה שבועות לכל היותר. החוק החדש מסיר את הגבלת הזמן ויהיה תקף בכל המדינה.

כצפוי, החוק החדש עורר בקרב מאות אלפי הפליטים ששוהים במדינה חשש כבד בנוגע לעתיד הצפוי להם. “אנחנו מפחדים מהממשלה ההונגרית, משום שהם יכולים לקחת את המסמכים שלנו”, אמר ל”גרדיאן” הבריטי אפרידי סוהייל חאן, בן 42, פליט פקיסטני מאזור שאליו חדרו אנשי טאליבן, ששוהה כעת בהוסטל אוטאלום. תוקף מעמדו של חאן כפליט מוגן יגיע לקצו בעוד שבועות ספורים, וגם הוא עלול להישלח למעצר אם מעמדו יישלל. “זאת בשורה רעה מאוד לפליטים ולאלה שמחפשים זכויות אדם”, הוא אמר. “אנחנו לא טרוריסטים ולא פושעים. לא באתי להונגריה כדי לחפש חיים טובים, אלא משום שהיו לי בעיות בפקיסטן”.

נחשב לנצי מבין מנהיגי אירופה. ויקטור אורבן, צילום: רויטרס
נחשב לנצי מבין מנהיגי אירופה. ויקטור אורבן, צילום: רויטרס


סוס טרויאני

מאז תחילתה של ההגירה למוסלמית לאירופה, נקט ראש הממשלה אורבן, הנחשב לנצי ביותר מבין מנהיגי מדינות האיחוד האירופי, יד קשה נגד הפליטים ונודע כמתנגד חריף למדיניות הרב־תרבותיות של האיחוד. בין היתר הוא הזהיר כי “זרם המהגרים מאיים על אירופה הנוצרית”, שלח כוחות משטרה לגבול עם סרביה, כדי לעצור את זרם הפליטים הנכנסים, האשים את הנשיא האמריקאי לשעבר ברק אובמה בכך שהוא “מעודד הגירה לא חוקית לאירופה”, דאג שהמשטרה תוריד בכוח מאות פליטים שעלו על הרכבת בבודפשט ותעבירם למרכז קליטה למהגרים, ואף קרא לחדש את עונש המוות במדינה, שהוצא מחוץ לחוק בידי האיחוד.

החוק החדש התקבל לאחר הצהרתו של אורבן כי ההגירה היא "סוס טרויאני של טרור". בנאום שנשא לאחרונה לגלג אורבן על מדינות המערב, הליברליות יותר, והציע לקבל פליטים מבין אזרחיהן הזועמים על גל המהגרים. "אנחנו נכניס לארצנו את הפליטים האמיתיים - גרמנים, הולנדים, צרפתים ואיטלקים - הרוצים למצוא כאן בהונגריה את אירופה שאיבדו בארצותיהם”, אמר.

החוק החדש עורר סערה בקרב פעילי זכויות האדם במדינה, שגינו את החמרת היחס של ממשלת הונגריה נגד הפליטים, בטענה שזו הפרה בוטה של חוקי האיחוד האירופי, וקראו למדינות החברות באיחוד לפעול. לדברי פעילים למען זכויות האדם, אורבן מזלזל בכוונה בחוק האירופי, כדי להשאיר את סוגיית הפליטים בכותרות עד לבחירות הכלליות שייערכו במדינה בשנה הבאה. בד בבד, לטענתם, הוא שולח מסר חריף לכ־7,000 הפליטים המקווים להיכנס להונגריה מסרביה השכנה.

ארגון אמנסטי כתב לאחר אישור החוק החדש כי "זריקת כל הפליטים והמהגרים למכלים אינה מדיניות טיפול בפליטים - זו הימנעות ממדיניות". כמו כן, לפי הארגון, הצעד הזה הוא "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". הארגון קרא לאיחוד האירופי לפעול נגד "הצעדים הכל כך לא אנושיים ולא חוקיים של הונגריה". כמו כן, סוכנות הפליטים של האו"ם אמרה בתגובה לאישור החוק כי הוא "מפר את המחויבות של הונגריה לחוקים הבינלאומיים ולחוקי האיחוד האירופי, ותהיה לו השלכה פיזית ופסיכולוגית איומה על נשים, ילדים וגברים שכבר סבלו קשות גם כך".

“הנושא של פליטים בהונגריה הוא יותר פוליטי מאשר כל היבט אחר”, טוען בכיר במשרד החוץ הישראלי. “לרוב הפליטים משתמשים בהונגריה כארץ מעבר למדינות אחרות. הם מחפשים את המזל בגרמניה. ראש הממשלה משתמש בנושא הפליטים כדי ללכד את העם. ההונגרים ידועים כחכמים ומוכשרים אך גם כשונאי זרים. להונגרים תרבות ייחודית. הם חיים כאי תרבותי, כאוקיינוס סלבי. הפחד הקבוע הוא מהרוסים, והם רוצים לשמר את התרבות שלהם, את האופי הנוצרי. הם משתמשים באמתלה של המהגרים המוסלמים כאיום על עצם קיומה של הונגריה ועל תרבותה בת כ־1,000 השנים.

“ראש הממשלה אורבן היה הראשון שזיהה בפליטים איום שאפשר ללכד את העם סביבו בסירוב לקבל מהגרים”, מוסיף הבכיר במשרד החוץ. “הוא ניצל את העובדה שהאיחוד האירופי מפוצל בנושא זה ולא בעל מדיניות אחידה והקים גדרות בין סרביה להונגריה. זה מנוגד לנורמות של מערב אירופה. אובמה לא הסתיר את האי־נחת שלו ממדיניותה של הונגריה בנושא הפליטים, ולכן בכל שנות ממשל אובמה הוא החטיף להם ולא הגיע ולו לביקור רשמי אחד. זו הסיבה שההונגרים שמחים עכשיו שטראמפ נבחר ומצפים לשינוי הגישה כלפיהם בוושינגטון”.

“לא ידעתי שמקימים כאן מחנות", מספר א', הסטודנט שלומד בבודפשט. "הפעם היחידה שיצא לי לראות כאן פליטים הייתה בספטמבר 2015, כשהפליטים מסוריה עברו פה בשביל להגיע לגרמניה. הם הקימו מחנה שלם באחת מתחנות הרכבת המרכזיות בעיר, זה היה מחזה קשה ולא נעים. הם נראו כל כך מסכנים ומיואשים. הלכנו כמה חבר'ה לחלק להם ממתקים שקנינו, וזה היה בעיקר מאוד עצוב. אבל זה היה רק לכמה ימים בודדים, ומאז לא נשאר לכך זכר. מאז לא ראיתי ולא שמעתי שום דבר בעניין הזה חוץ מזה שבהמשך הונגריה אסרה עליהם להיכנס אליה ולעבור דרכה. לא אתפלא אם הונגריה היא אכן אחת המדינות עם היחס הגרוע ביותר לפליטים בעולם".

צלמת הונגריה מפילה פליט. צילום: רויטרס
צלמת הונגריה מפילה פליט. צילום: רויטרס


בעמדת הקורבן

היחס לזרים בהונגריה בא לידי ביטוי גם ביחס לקהילה היהודית במדינה. כידוע, בתקופת השואה נרצחו במדינה כחצי מיליון יהודים. כיום חיים במדינה מעל 100 אלף יהודים, רובם בבודפשט. “היהודים בהונגריה ראו את עצמם בעבר כהונגרים לכל דבר, המירו את דתם ונלחמו למען ‘המולדת’”, מספר הבכיר במשרד החוץ. “היהודים השכילו להפיץ את היין ההונגרי המשובח למדינות הסמוכות והפכו חיוניים בכך.

אחרי מלחמת העולם הראשונה התחילה הידרדרות במצב היהודים במדינה. יהודים רבים נרצחו כחלק ממעשי פורענות אנטישמיים. השיא הנורא היה, כמובן, בשואה. בהונגריה הייתה האנטישמיות הקלאסית הדתית, שלפיה היהודים רצחו את ישו, והאנטישמיות הבינלאומית, שלפיה הם מנסים להשתלט על הכלכלה והתקשורת. עד היום יש קודים מיוחדים לדיבור על יהודים בקרב הפוליטיקאים ההונגרים. על פי הסקרים, ההונגרים לא רוצים שכנים ערבים, סינים או שחורים. עם זאת, לא אכפת להם שיבואו יהודים מוצלחים, והצלחת היהודים תדבק בהם.ההבדל ביחס לזרים בין הונגריה לשאר מדינות אירופה הוא בכך שהמתקפות עד כה היו רק ורבליות או בבתי קברות, למשל גרפיטי בבתי כנסת, ולא אלימות ישירה.

האנטישמיות בהונגריה כיום היא לטנטית ומבוססת על ‘הפרוטוקולים של זקני ציון’. מדברים שם על החור הגדול שנפער כתוצאה מהיעלמותם של היהודים. היום ההונגרים הם במצב של שכתוב ההיסטוריה. מה שבולט הוא שהם מעולם לא הביעו חרטה. כעם הם מציגים את עצמם כקורבנות, והם בגישת ‘אכלו לי שתו לי’. הם לא ביצעו חזרה בתשובה כמו בגרמניה. ההונגרים בפירוש לא אוהבים זרים. הונגריה לא רוצה להיות קולטת הגירה. המהגרים הם איום על אופייה של הונגריה. אירוע טרור הוא דבר שמאוד מאיים עליהם. מבחינה כלכלית, הם דווקא עם הפנים למזרח התיכון, אבל לא כלפי אנשיו. בעוד בגרמניה אנגלה מרקל באמת רוצה לעזור לפליטים מתוך כוונה כנה, זהו לא המצב בהונגריה”.