עסקת הטיעון בעניינו של חבר הכנסת לשעבר באסל גטאס הוצגה היום (רביעי) בבית משפט השלום בבאר שבע בפני השופט איתי ברסלר-גונן ולפיה, הוא יישלח לשנתיים מאסר בגין החדרת מכשירים סלולריים לאסירים ביטחוניים. נציג התביעה, עורך הדין יואב קישון, סגן פרקליט מחוז דרום, אמר בדיון כי "מדובר בעבירה ביטחונית מובהקת, שכן הוא סיפק אמצעים לביצוע פיגועים". הפרקליט הוסיף: "מדובר בעבירה שפוגעת בביטחון המדינה, ועלולים להיות לה קורבנות בנפש". חבר הכנסת לשעבר הודה בעובדות כתב האישום, לאחר שהשופט הקריא בפניו את סעיפי כתב האישום.



קישון הציג פסקי דין קודמים והדגיש כי העונש שהוסכם עליו, שנתיים מאסר בפועל, אינו חורג בצורה קיצונית מפסקי דין אחרים. בנוסף, בתביעה דורשים מאסר על תנאי מרתיע, נוכח חומרת העבירות, והעובדה שהנאשם ניצל את מעמדו, וכן קנס כספי. עורך הדין דרש מהשופט להטיל על גטאס קלון.



ח"כ גטאס אמר: "קיבלנו את הסדר הטיעון, כאשר ברגעים מסויימים כמעט וההסדר התפוצץ. מרוב זה שאני לוקח כל פסיק ומילה בהסכם, קמנו בבוקר עם איום מהפרקליטות שהתפוגג. לא הייתה כל כוונה לכיוון של פיגוע באדם או סיוע לארגון טרור. כל מה שעשיתי עשיתי מסיבות הומניטריות, ולא מתוך מניעים אידאולוגיים או טרוריסטיים. האשימו אותי בהחדרת חומרים מוצפנים, והתברר שזה לא נכון. הייתי במערכה מול תחנות רוח שניסו לחבל אותי, וחששתי גם מפגיעה פיזית".
 
עורך דינו של גטאס, אביגדור פלדמן: "הנאשם שומר חוק, שמר חוק כל חייו ואירוע זה הוא חד פעמי שלא יחזור, ולכן אין מקום למאסר על תנאי". פלדמן ביקש שלא ייגזר עליו קלון ״מאחר ויש משמעות כלכלית להרשעת חבר כנסת עם קלון". יש לציין כי קלון משמעו שאין ביכולתו לקבל את התנאים של ח"כ לשעבר או להתמודד למוסדות ציבוריים.
 
פלדמן גם הוסיף כי "אין מקום לקנס, כיוון אין רווח כלכלי ממעשה הנאשם. מדובר בנאשם שהוא בן 61, שנשלח למאסר. אין לו עבר פלילי, ועצם כניסתו לכלא, מהווה טראומה בהיותו חבר כנסת. התביעה הגיעה למסקנה שקשה להוכיח את העבירות הקשות המיוחסות לנאשם, והוסכם כי אין כוונה פלילית. לאחר התלבטות לא פשוטה הסכים הנאשם להודות בעבירות. גם על העונש המוסכם התנהלו שיחות רבות, ולבסוף סוכם על עונש מוסכם לשנתיים תוך התערבות של בכירי מערכת אכיפת החוק".
 
פלדמן הדגיש, כי במסגרת הסדר הטיעון הוא התפטר מתפקידו כחבר כנסת נבחר, כאשר הוא נבחר על ידי ציבור". הוא הדגיש כי בניגוד לסוהרים שהוצגו על ידי התביעה, אין מדובר כאן בשוחד.


גטאס בבית המשפט. צילום: יאסר עוקבי



חבר הכנסת החדש ג'מעה אזברגה, אשר נכנס לכנסת במקומו של גטאס, הגיע לבית המשפט כדי להזדהות עם חברו למפלגה. בנוסף, הגיעה למקום גם חברת מפלגתו, חנין זועבי. לפני חתימת הסכם הטיעון הבהיר גטאס כי ירצה את עונשו בכלא: "לא אבקש חנינה מהנשיא. גם אם הכנסת הזאת הייתה מוציאה את ימיה. לא הייתי מתכוון לרוץ שוב. עשיתי כבר דברים, ואני כבר בן 61."



"האסירים הביטחוניים הם לוחמי חירות ולא רוצחים"



"אני לא מבקש מאף אחד לשחזר את מעשיי, אבל בתור חבר כנסת ערבי אני דואג לעניין האסירים, שהפך לעניין מרכזי בעולם", ניסה להסביר בראיון בגלי צה"ל בתחילת השבוע מדוע הבריח טלפונים סלולריים לאסירים ביטחוניים בכלא. גטאס הבהיר בראיון כי הוא רואה באסירים הביטחוניים הפלסטיניים אליהם הבריח את הטלפונים כ"לוחמי חופש". הוא הסביר: "הם לוחמי חירות בעיני עמם. ולוחמי חירות עושים טעויות במאבק". עם זאת הבהיר כי הוא "נגד הרג של אזרחים ומטיף למאבק אזרחי".